Der Richter und Sein Henker (1975)

Alternatieve titels: End of the Game | Getting Away with Murder | Deception

West-Duitsland / Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Maximilian Schell
met Jon Voight, Jacqueline Bisset en Robert Shaw

Deze film handelt over het psychologische duel tussen een politiecommissaris en een moordenaar. Ooit moest de politieman gedogen dat hij zijn opponent niet kon vervolgen hoewel diens schuld voor hem vaststond. Jaren later krijgt hij echter een nieuwe kans. Naar de gelijknamige roman van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt, die zelf ook een rol in de film speelt.

Ooit bij Duitse les gezien maar ik kan me er nauwelijks iets van herinneren

O ja, ik ook. Kan me er ook niet heel veel meer van herinneren. Iets met een benzinepomp en een meisje in het bos?

avatar van bioscoopzaal
lngrid schreef:

Iets met een benzinepomp en een meisje in het bos?

Inderdaad. Zie ook deze film.

FisherKing

avatar van bioscoopzaal
Natuurlijk, hoe kon ik het vergeten ...

Hmm... Das Versprechen lijkt dus ook erg op deze roman.

Hm, heb allebei de boeken ooit met Duits gelezen en ik kan ze niet meer uit elkaar halen. Kan iemand me daarbij helpen?

Weet ook niet meer welke film ik nou heb gezien ):

FisherKing
Bij Das Versprechen draait het om een kindermoordenaar (+meisje+bos) die door een politie-commissaris achterna gezeten wordt.

Bij Der Richter und sein Henker draait het om een prive-detective die jaren later een berucht moordenaar op het spoor komt (die hij kent van vroeger).

Heb deze gekocht via amazon.com onder de titel Deception.
Goeie film het verhaal is een beetje rommelig en soms niet helemaal goed te volgen. Hier staat een sterke sfeer en een aantal beklemmende scenes tegenover. Goed acteer werk van een jonge Jon Voight en Robert Shaw.