ad

Alternatieve titel: Not Guilty

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Henri Decoin

Met onder meer: Michel Simon, Jean Debucourt en Jany Holt

IMDb beoordeling: 7,4 (183)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Non Coupable

Een dokter in een kleine Franse plaats geniet weinig waardering van zijn collega's. Wanneer hij voor nieuwe problemen - en deze keer niet alleen van professionele aard - komt te staan, wordt het hem allemaal te machtig en is hij niet meer in staat zich zelf onder controle te houden. De gevolgen zijn dramatisch...

imageimageimageimage

L'inspecteur Chambon

Docteur Ancelin

Madeleine Bodin

avatar van FisherKing

FisherKing

Naar de bekende Novelle van Georges Simenon.

Bedankt voor de info . Alleen : als ik de credits moet geloven werd het scenario geschreven door ene Sauvajon, terwijl Simenon daar niet eens vermeld staat. Ik heb ook niets over een Simenon novelle die non coupable heet met vergelijkbare verhaallijn kunnen vinden. Dat zegt niet zo veel, maar weten de Simenon buffs hier meer

Enfin, typische oldschool Franse thriller/ noir van de ervaren Decoin, toendertijd erg actief in het genre. Hij kreeg hier hulp van een hele grote voor de camera : Michel Simon met name. Die speelt hier wederom een hem op het lijf geschreven personage : dat van een totale loser en outcast dus. Normaliter berust hij daar min of meer in, hier knapt er iets bij de dorpsarts die vanwege zijn drankzucht al uit het medische establishment was geflikkerd en nu een bescheiden praktijkje runt in Lormières ( Indre et Loire ) waar ze hem ook al niet moeten. Hij woont er met zijn maitresse Holt, al is zijn eigenlijke domicilie de bistro.

Hij ontpopt zich geholpen door het toeval tot een serial killer : het begint in feite met een hit and run, onder invloed natuurlijk, op een motard. Zo ontdekt de brave dr. Ancelin de geneugten van het moorden,die hij gedurende de rest van de film demonstreert, veelal off screen helaas. De flikken onder Debucourt staan machteloos , dan wel trekken de verkeerde conclusies.

Het is een noir à la Francaise, heel erg Frans zelfs met een pre Chabrol tintje in zijn sarcastische beschrijving van de provinciaalse burgerij, cynischer ook dan de Hays noirs uit die tijd. Het slot voldoet in principe wel aan de vigerende codes- naar de letter- maar de geest ervan wijkt duidelijk af van de geldende moraal. En is ook erg typisch voor de arme Simon. Famous words : "je veux pas qu'on m'enterre un imbécile ".

Het is alleen wel zo dat deze film uit 47 tenslotte niet de meerdere interpretaties open laat die anno nu door iedere regisseur waarschijnlijk intact zouden zijn gelaten omdat dit nu bon ton is, toen was men echter nog niet zo ver. Ook de Bond villain style monologen van de anti-held komen nu wat koddig over, hadden iets Gargamalesks zelfs. Er is ook een trouwe kat...

Ik moet wel even memoreren dat ik de uitdrukking "hij verdubbelt het aantal moorden " hierboven niet geheel begrijp, en dat we bij de laatste zin al 5 minuten voor het einde zijn. Maar het is geen echte whodunnit dus zo'n ramp is dat ook weer niet.

Er zijn hier mensen die dit gezien hebben, ik verwacht dus stemmen ....

avatar van Movsin

Movsin

Michel Simon schittert in deze Franse film noir als de dokter die amper respect krijgt van collega's en gevestigde commissies, hier stevig onder lijdt, zich aan de drank begeeft en niet meer opgewassen is tegen nieuwe vernederingen.

Film is goed opgebouwd, boeit al ligt het intrige voor de hand en serveert nog een verrassende wending in het slot, zo verrassend dat het bijna komisch overkomt en terzelfdertijd de kortzichtigheid van een burgermaatschappij onderlijnt.

Eén van de vele goede films van Henri Decoin.