La Vérité sur Bébé Donge (1952)

Alternatieve titel: The Truth about Bebe Donge

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Henri Decoin
met Jean Gabin, Danielle Darrieux en Claude Genia

Na tien jaar huwelijk kan een vrouw van een industrieel zijn onbehouwen gedrag en slippertjes niet meer aan en vergiftigt hem. Op zijn sterfbed ziet hij zijn fouten in en beseft hij hoeveel hij van haar houdt.

FisherKing
Jean Gabin imponeert als boertige schurk.

Jean Gabin maakt indruk als onbehouwen ploert en Darrieux( naar men beweert op 94 jarige leeftijd nog erg actief) straalt in Balmain kostuums in deze Simenon verfilming waarvan ik dacht dat het een noir was, maar die eigenlijk een oerfrans relatiedrama blijkt te zijn.
DWZ eentje in de traditie van de naturalistische roman à la Madame Bovary of nog meer Therese Desqueyroux. Een verhaal dus over een onnozel trutje en een veel oudere prozaische vent van wie je begrijpt dat hij een lading kwik in zijn donder krijgt. Dat Decoin en Darrieux net irl gescheiden waren, geeft het geheel iets pikants.
Slechts voor 40-somethings met omgangsregeling en alimentatie issues.