Un 32 Août sur Terre (1998)

Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Paule Baillargeon, Emmanuel Bilodeau en Pascale Bussières

De jonge Simone wordt bijna gedood in een auto-ongeluk. Ze besluit na deze ervaring een baby te nemen en als vader heeft ze Philippe in haar gedachten. Er is maar één probleem: Philippe heeft al een vriendin.

Wat ik mij er van herinner is dit een erg fraaie film. Leuk verhaaltje, sympathieke karakters, veel mooi beelden en een licht surrealistische inslag. Destijds gezien bij cinepremieres. Zou ik graag nog es een keer willen zien.

Een eigenaardig verhaal over een vrouw die na een ongeluk besluit dat een oude vriend de vader van haar kind moet zijn. De film zit vol sombere beelden en onplezierige en lugubere situaties, waarin niets synchroon loopt en helemaal niets duidelijk wordt. De regisseur laat in dit onnatuurlijke verhaal snelheid en lawaai contrasteren met stilte en rust.

avatar van Leo1954
De film begint eigenlijk als een komedie, krijgt plots een dramatische wending. De film is leuk, reuze origineel, aandoenlijk en triest. Het spel van de wat onhandige Philippe en de veel meer gerichte Simone is heel erg goed. Een pareltje.

avatar van james_cameron
Debuut van de canadese regisseur Denis Villeneuve, wat mij betreft één van de meest interessante hedendaagse filmmakers. Hier is hij nog niet op volle sterkte bezig, maar de film is zeker de moeite waard, vooral op visueel vlak. Je zou de film met enige moeite een romantische komedie kunnen noemen, maar dan wel één met een hoop bizarre (en soms zelfs gruwelijke) details. De twee hoofdpersonen zijn prima en de film blijft boeien, ondanks de onevenwichtige toon.

Denis Villeneuve heeft een aantal uitstekende films op zijn naam staan, maar zijn debuut kan mij maar matig bekoren. De fraaie beelden, o.a. van de imposante zoutvlakte in Utah, kunnen niet verhelen dat het verhaal én de beide hoofdpersonages —ondanks de gedegen vertolkingen— nogal wacko overkomen. Ik heb de film in feite enkel gekeken om mijn overzicht van Villeneuve te completeren. Missie volbracht is alles wat daarvan achteraf kan zeggen.