23 (1998)

Duitsland
Thriller / Drama

geregisseerd door Hans-Christian Schmid
met August Diehl, Dieter Landuris en Fabian Busch

Computernerd Karl Koch (Diehl) gelooft dat het getal 23 een geheim teken is van een genootschap dat tegen de maatschappij samenzweert. Hij hackt zich in de computer van een militaire basis en een atoomcentrale naar binnen en wekt zo de interesse van de KGB.

avatar van Spiekercoen
Aardige thriller, maar hij redt het bij lange na niet bij Schmid's Lichter.

avatar van Mr. Eddy
Heb de film ooit gezien in 1998 op het filmfestival van Locarno waar ik toevallig op vakantie was. Vond het wel een goeie film, wilde nog eens in de herhaling zien in Nl, maar heb nooit meer iets van de film vernomen....

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Karl Koch raakt geobsedeerd door het getal 23.
Verder gelooft hij in een wereldwijde samenzwering.
Tijdens een computerclub raakt hij bevriend met David.
Samen hacken ze in het Global Data Network, en komen ze in contact met Lupo en Pepe.
Deze heren maken gebruik van hun talent waarbij veel geld valt te verdienen.

Hoewel op het einde de doodsoorzaak van Karl nooit bekend werd, denkt men buiten de film om aan zelfmoord.

De film heeft diverse critici kunnen overtuigen, maar helaas had ik er meer van verwacht.
Het verhaal bevat grotendeels drama, en van spanning is nauwelijks iets te merken.

2,0 *