• 8.613.602 stemmen

Met onder meer: Hugh Dillon, Callum Keith Rennie en John Pyper-Ferguson

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Hard Core Logo

"4 Guys. 5 Nights. 3000 Miles. 764 Gallons of Gas. 987 Bottles of Beer. 3457 Cigarettes. 1 Last Shot."

In de Spinal Tap-traditie volgt regisseur Bruce Macdonald de escapades van de Canadese punkband Hard Core Logo tijdens hun langverwachte comeback-tour door Canada. De bandleden hebben hun geschillen echter nog altijd niet bijgelegd en alleen zanger Joe Dick lijkt het hoofd koel te kunnen houden.

imageimage

John Oxenberger

Pipefitter's Girlfriend

John Oxenberger's Girlfriend

Laura Cromartie

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

"Yes it is a mockumentary, yes it is follows around a rock band
(rockumentary) but for every other reason this really should not be
compared to Spinal Tap. It really isn't a comedy,"

De belangrijkste quote uit een imdb comment, spot on. Een mockumentary over een (zogenaamde dus) punkband die tegen beter weten in een reünie tour begint. Treiteren, beledigingen, elkaar slaan, drugs en veel drank, niemand word er echt vrolijk van maar the show must go on.

Een harde, kille, grimmige sfeer overheerst de film. Dat er nog wat te lachen valt is dan weer de verdienste van Bruce McDonald, die ons met de neus op de karakters drukt en laat zien hoe triest en belachelijk het allemaal is. Goed voorbeeld is als een van de leden de tourbus onder dreigt te pissen, omdat niemand langs de kant wil stoppen voor hem en op het moment dat de bus dan toch stopt, valt hij en schiet met zijn been door de onderkant van de bus die half verrot is. Iedereen vind het maar al te grappig en hij moet zich niet zo aanstellen. Dit kan gezien worden als een spoiler, maar ik noem het in dit geval meer een sfeerschets, aangezien de film vol zit met dit soort momenten.

Knappe is dat het niet eens zo ver van de waarheid afligt. Denk aan Metallica's Some Kind of Monster docu, wat uiteindelijk ook echt te triest voor woorden werd. Helaas was dat WEL echt.

Bruce Mcdonald is een sterke regisseur en overtuigt me ook hier weer. In eigen land vooral status verworven met zijn oude werk, hier begint dat nu te komen met The Tracey Fragment's en vooral Pontypool. De man is wel wat meer bekendheid/succes gegund lijkt me zo.

Een van de beste films ooit. Ben echt omvergeblazen, zo filosofisch en de karakters zo echt. En niet die focus op sex drugs en rock'n roll maar echt op de relaties tussen de bandleden, hun conflicten echt knap... Een canadese klassieker die hier dringend ook een cultstatus mag krijgen.