Quartet (1981)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door James Ivory
met Alan Bates, Maggie Smith en Isabelle Adjani

Film die zich afspeelt rond 1920 in de Parijse wijk Montparnasse. Marya Zelli is een prachtige jonge vrouw die zichzelf berooid weet als haar man, een kunsthandelaar, wegens diefstal naar de gevangenis wordt gestuurd. Heidler, een rijke weldoener en zijn schilderende vrouw Lois, besluiten haar in huis te nemen. Heidler, die een reputatie met vrouwen heeft, weet Marya al snel te verleiden terwijl Lois leidzaam moet toekijken.

avatar van catweasel
Verbazend goede Merchant-Ivory productie. Zoals Ruth Prawer Jhabvala zelf al constateerde: Maggie Smith presteerd hier op haar best! Isabelle Adjani imponeert als de naïve Mado, die langzaam de wrede wereld begint te begrijpen. Alan Bates acteert zeer overtuigend en weet bijna begrip voor zijn personage op te wekken.

Kostuums zijn wederom perfect evenals de decors.
Vergeten pareltje van James Ivory dat hier een veel te laag gemiddelde heeft.

**** sterren