Sleep, My Love (1948)

Drama / Film noir

geregisseerd door Douglas Sirk
met Claudette Colbert, Don Ameche en Robert Cummings

Alison Courtland (Claudette Colbert) ontwaakt in het midden van de nacht aan boord van een trein, maar zij kan zich niet herinneren hoe ze daar terecht is gekomen. Het blijkt dat haar vreemdgaande echtgenoot iets met de mysterieuze gebeurtenis te maken heeft...

avatar van Dogie_Hogan
Per 27 april a.s. alleen nog maar in Duitsland verkrijgbaar: Link.
Reeds eerder uit in Spanje.

Remake van Gaslight. naar ik begrepen heb.

avatar van BASWAS
Dogie_Hogan schreef:
Remake van Gaslight. naar ik begrepen heb.

"Sleep My Love" is geen remake van George Cukor's "Gaslight". De plots in beide films komen wel sterk overeen. Alle twee gaan over een man die probeert zijn vrouw te laten geloven dat ze gek aan het worden is.

Door de film van Cukor is de term 'to gaslight' ontstaan. De uitdrukking kan gebruikt worden om aan te geven dat iemand telkens met van alles en nog in verwarring wordt gebracht om hem of haar gek te krijgen. Ook in de film van Sirk wordt een echtgenote 'gegaslighted'.

De DVD "Gaslight" vanmiddag aangeschaft. De film van Douglas Sirk is nog steeds alleen in Duitsland op DVD uitgekomen met de titel "Schlingen Der Angst". Deze nu eindelijk ook maar eens besteld. Volgens een beschrijving op DVDBeaver maakt Sirk een paar keer gebruik van stijlmiddelen à la Hitchcock. Zeer nieuwsgierig wat Sirk allemaal verder heeft uitgespookt in deze Film Noir.

avatar van BASWAS
Helaas is het een slap verhaaltje wat Sirk, weliswaar toch met vakmanschap, in "Sleep, My Love" verfilmd heeft. Op de achtergrond is een femme fatale aanwezig, maar die blijft wel erg letterlijk en figuurlijk in die achtergrond hangen. De homme fatale, als alternatief in deze film noir, treedt ook nooit echt heel nadrukkelijk op de voorgrond. Door het ontbreken van wat beter uitgewerkte slechte karakters spettert er nooit werkelijke spanning of sensatie dreigend van het scherm af, ondanks de soms wel aanwezige stijlkenmerken van het welbekende misdaadgenre. Tuttigheid neemt jammer genoeg in de film te vaak de hoofdrol over.

"Sleep, My Love", blijft een beetje hangen tussen een melodrama en een film noir. De voorgrond wordt grotendeels in beslag genomen door een pas verworven kennis van de echtgenote van de homme fatale. Deze nieuwe vriend beschikt gelukkig wel over een gezonde speurneus, maar die wordt nooit lekker 'hard boiled' of cynisch. Hij kan de film daarmee dan ook niet redden, ondanks de hulp van enkele plaatjes die in de verte aan Hitchcock doen denken.