ad

The Landlord (1970)

Komedie / Drama | 112 minuten

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: Hal Ashby

Met onder meer: Beau Bridges, Lee Grant en Louis Gossett Jr.

Over The Landlord

"Watch the landlord get his."

Komedie/drama waarin Elgar Enders, een rijke jongeman zonder enig doel in zijn leven, een gebouw in Harlem koopt om het voor zichzelf op te knappen en van gedachten verandert wanneer hij de huurders ontmoet.

imageimageimage

Professor Duboise

Susan Enders

avatar van Purmerend

Purmerend

Grappige poster dit zijn het nou twee deurbellen of twee borsten?

Poster

avatar van stephan73

stephan73

Na het roerige jaar 1968, met als dieptepunt de ernstige rassenrellen, moest Amerika zijn standpunt naar de verhouding tussen blank en zwart bijstellen. Degene die daar als eerste mee kwamen, waren de filmregisseurs. The Landlord is zo'n film, waarin de relaties tussen blank en zwart onder de loep wordt genomen.

Beau Bridges is zeer goed als kalme, ietwat naïeve, Elgar, die een huizenblok in de getto koopt om dat om te toveren tot een danspaleis. Eenmaal in dat blok, ontmoet hij de bewoners en veranderd hij zijn ideeën.

De verschillen tussen de rassen wordt op luchtige, maar duidelijk manier getoond. De blanke familie van Elgar is stijf en te zakelijk en de zwarte bewoners zijn openhartig, emotioneel en het swingt er de pan uit.

Dit debuut van Hal Ashby is erg sterk en hoort bij de hoogtepunten uit diens carrière (Harold & Maude, The Last Detail en Being There)!

3,5* (maar hij neigt naar een 4)

scorsese

Goeie film waarin een blanke rijkeluiszoon een appartementcomplex in Brooklyn koopt vol met zwarte huurders en zo de nieuwe huisbaas wordt. Wellicht vandaag de dag minder relevant dan destijds, maar dat maakt de film er niet minder goed om. Maatschappijkritisch waarbij de interraciale relaties het middelpunt vormen. Maar er valt ook genoeg te lachen, vooral de scenes met de moeder van huisbaas zijn erg leuk.

p.s. Mooie en originele poster trouwens.

avatar van Biosguru

Biosguru

Juist die poster weerhield me ervan om de film te zien. Net iets teveel flauwe "oh la la" films uit die tijd gezien. Voor mij plaatste die poster de film in de Bedazzled hoek. Onnodig, 1 van de origineelste films uit de jaren zeventig.