The Iceman Cometh (1973)

geregisseerd door John Frankenheimer
met Lee Marvin, Fredric March en Jeff Bridges

Harry Hope runt in 1912 "The Last Chance Saloon", een kroeg waar alleen losers en dronkenlappen komen. Alleen hun herinneringen zijn gebleven, doordrongen van een bittere nostalgie. Het enige lichtpuntje voor deze eenzame zielen is "Hickey", een hardwerkende vertegenwoordiger die eenmaal per jaar langskomt en iedereen gratis drank geeft en geestrijke verhalen vertelt over zijn reizen. Als Hickey dit jaar arriveert heeft hij echter een andere boodschap, namelijk het opgeven van hopeloze dromen en het onder ogen zien van de realiteit.

"Slapen is goed, doodgaan is beter, nooit geboren worden is het beste". Dit is één van de vele bitterheden van deze verfilmde succesrijke Broadway-play. Een aantal stumpers, doorgaans in dronken toestand, zitten opgezadeld met weinig prettige herinneringen, die ze onderling als "hersenschimmen" bestempelen en hun tijd doden met elkaar als vriend te erkennen maar terzelfdertijd grof te beledigen. De lijn tussen waarheid en leugen is heel dun, in een vier uur durende film die toch wel wat moed vergt om uit te kijken en veel aandacht vergt om er wat van over te houden. Absurde uitlatingen als "Ik had medelijden met haar omdat ze mij telkens vergaf en dus besloot ik om mijn revolver te nemen en haar uit haar lijden te verlossen" of "Vrees de electrische stoel niet, vriend, we zullen allemaal verklaren dat ge krankzinnig zijt"...
Een buitenbeentje met uitstekende acteurs waarbij, Lee Marvin toch verrassend goed, uit zijn klassiek spelpatroon treedt en ik toch de palm geef aan de barhouder, Tom Pedi.