De Flat (1994)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Ben Verbong
met Victor Löw, Renée Soutendijk en Hans Hoes

Erotische thriller over een pas gescheiden vrouw die een relatie aangaat met haar van moord verdachte buurman. Huisarts Roos Hartman woont sinds een maand met haar zoontje in een kil flatgebouw aan zee. Na de moord op haar huishoudster maakt ze kennis met Eric, een reclameschrijver die in dezelfde flat woont. Ondanks waarschuwingen van haar patiënten en buren trekt Roos, die zich in de grimmige omgeving van de flat waar iedereen bij elkaar naar binnen kan gluren onveilig voelt, meer en meer naar haar flatgenoot toe.

avatar van Phantasm
Deze film viel me best mee, redelijk, slechte en spannende momenten.

avatar van Thorak
Toen deze film draaide werkte ik tegenover een bioscoop. De mensen die naar binnen gingen zag je een half uur later ook al weer naar buiten komen. Een uur later kwam de bioscoop exploitant naar ons voor een drankje omdat de héle zaal inmiddels leeg was gelopen! Dit is meerdere avonden gebeurt en na een week draaide de film dus ook niet meer.
Jaren later deze film op tv gezien en verdient zeker een hoge plek in de flop 100, snap ook niet dat deze er niet in staat...
Moeilijk om je voor te stellen dat dit de zelfde regisseur is als van Het meisje met het rode haar, wat notabene nogwel zijn debuut was! Na De flat is meneer Verbong blijkbaar naar Duitsland verhuisd om nog een aantal flops te maken...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wegens die lege bioscopen dus. Te weinig stemmen.

Dick2008
Geen beste film dit. Eigenlijk nog eens gekeken vanwege Renée Soutendijk, maar die kan wel beter. Moet ze haar lijf in de strijd gooien in deze film. Aantal erotische scènes maar verder een slap verhaal. Dat ze een goede actrice is heeft ze in andere films al bewezen. Deze film was in jaren '90 al eens op tv, maar ik kon me er weinig van herinneren, bbbrrrr slechte film hoor!

avatar van SturyNijmegen
Ik kan me er niet meer veel van herinneren, iets vaags over een flat, sex? Niets gemerkt, maar misschien was ik toch na die duveltjes in slaap gevallen. Ik geef 2 sterretjes, 1 voor Soutendijk en 1 voor de moeite

avatar van BlueJudaskiss
Toch nog een nagelbijter geworden dit gisteravond - de prachtige sfeervolle fotografie van Theo Bierkens van de flat uit de titel had daar het grootste aandeel in. Raar dat dit zo geflopt is. Tuurlijk zitten er een paar idiote kronkels in het verhaal en zijn de seksscènes alles behalve opwindend maar toch, maar toch... Ik vond dit leuk. Victor Löw heeft inderdaad wel eens beter gedaan, maar ik blijf een zwak voor die man hebben. Er zijn tal van beroerdere Amerikaanse vergelijkbare thrillers die het commercieel beter deden maar die toch echt vergelijkbaar zijn met De Flat.

Leuke thriller van eigen bodem. Geen hoogvlieger, maar zoals BlueJudaskiss al zegt, in Amerika maken ze ze echt niet beter. Renée Soutendijk was in 1994 toch nog best een Spetter... Al stellen de erotische scènes weinig voor. Moet wel toegeven dat ik na 50 minuten op m'n horloge begon te kijken. Tempo ligt laag en niet alle personages gedragen zich even geloofwaardig. Bovendien is het na een uur zonneklaar wie de dader is en is de rest alleen maar afleiding.

Realiseerde me aan het eind pas dat ik de film lang geleden al een keer gezien heb. Toen schoot me dat van die schrijfmachine weer te binnen. Film scoort hier trouwens wel erg laag hoor. Terwijl Renée Soutendijk zich voor haar prestatie niet hoeft te schamen.

avatar van Earth
Matige film die aardig begint, maar later echt wegzakt. Rommelig en ongeloofwaardig.