The Citadel (1938)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door King Vidor
met Robert Donat, Rosalind Russell en Rex Harrison

Een hardwerkende, arme dokter uit een mijnwerkersdorpje in Wales moet machteloos toezien hoe de door kolengruis aangetaste longen van zijn patiënten maar niet verbeteren. De familieleden nemen hem de dood van hun bloedverwanten kwalijk, waardoor zijn praktijk wegkwijnt. Dan probeert hij een nieuw bestaan op te bouwen in Londen en wordt "society-arts". Hij verschaft zich een zorgeloos bestaan en verwaarloost zijn vrouw en vrienden. Een tragisch voorval opent zijn ogen.

Heb jaren terug het boek gelezen.
Is het waar dat iemand die resoluut voor het goede doen gaat en niet bang is om tegen heilige huizekes te stoten minder suksesvol is dan iemand die voor het systeem kiest en met de windmolens meedraait ?
'k Vind de film een goede weergave van het boek.
Alleen spijtig dat geen krachtiger figuur, als bijvoorbeeld een James Stewart, de hoofdrol speelde.
Op te merken in de film is ook een jonge Rex Harrison, 26 jaar vóór "My Fair Lady".