Intimacy (2001)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Spanje
Drama / Erotiek

geregisseerd door Patrice Chéreau
met Mark Rylance, Kerry Fox en Timothy Spall

Jay, een mislukte muzikant, verdient zijn brood als barman in een trendy Londense pub. Iedere woensdagnamiddag komt Claire op bezoek. Jay weet nauwelijks iets over haar. Ze hebben een louter fysieke relatie. Het gaat alleen om de seks. Op een dag kan Jay zijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen. Hij volgt Claire om meer over haar te weten te komen.

neo (crew)
de sexscenes waren niet erg vond ik.je zag wel alles in beeld enzo.ik vond de film erg goed,omdat je je echt in kan leven in de hoofdpersoon en dit soort dingen die in de film zitten ook heel veel in het echt gebeuren.Mark Rylance acteert goed en je ziet hem ook steeds prachtig dramatisch spelen.de hoofdpersoon heeft een sexrelatie met een vrouw waar hij geen eens mee praat.later in de film als ze dan met elkaar gaan praten onstaan daardoor problemen.er zit een prachtige scene in waar de echtgenoot van de vrouw er achter komt dat dat hij een relatie heeft met zijn vrouw. voor mij is dit de beste scene.ik werd wel een beetje deprie van de film,omdat het sexscenes zijn tussen nou niet echt knappe mensen.Het was ook wel grappig
om te zien dat de hoofdpersoon steeds te snel 'kwam' .4 sterren

Ik vond 't net alsof ik naar een middelmatige onbekende Engelse tv serie zat te kijken.
Een beetje voortkabbelend verhaaltje. Er gebeurt bijzonder weinig. Ook absoluut niet schokkend.
Je ziet twee nou niet bepaald knappe mensen op een absurde manier sex hebben alsof ze van een andere planeet komen. De mannelijke acteur is ook nog eens impotent...

Bah piemels enzo. De cumshots vielen ook nogal tegen
Nee maar serieus. De film was niet echt bijzonder goed en het zag er allemaal nogal goedkoop uit.

Baise Moi (Natural Porn Killers is ook een speelfilm vermengd met porno elementen, maar die is wat mij betreft een stuk beter dan Intimacy.

neo (crew)
gisteren nog een keer gezien en na afloop nog gediscuseerd over de film.ik heb me toch wel erg zwaar vergist in deze film.tweede keer boeide die haast voor geen meter meer.2 sterren

Base moi is in principe een mindere film maar leuker om naar te kijken,het had pit. Maar dat waren toch ook echt geen schoonheden. Ik vond Intimacy een beetje vervelend om naar te kijken, op den duur had ik het wel gehad, zo van, nou weet ik het wel. Boring, maar niet slecht geacteerd.

Mooie sombere ongepolijste film met de altijd goeie Kerry Fox (iemand The Hanging Garden gezien?) en Timothy Spall als echtgenoot.

FisherKing
Goede acteursprestaties van Kerry Fox en Mark Rylance. Hoewel er op de film weliswaar e.e.a. is aan te merken was ik erg getroffen door de existentialistische boodschap. Kun je sex hebben zonder relatie en relaties zijn niet voor eeuwig.
Ook bijzonder grauw tijdsbeeld van London.

avatar van Redlop
Inderdaad rauw portret van Londen. Net als de sex in de film, die allesbehalve erotisch is. Eerder wanhopig. Ik vond het sterkste deel van de film als de verbale taal de non-verbale lichaamstaal ontzenuwt. Met de vraag achterlatend...wat willen we nou eigenlijk? Of we...ze

Redlop schreef:

Klopt, vrij wanhopig. Die hopeloosheid in deze film vind ik erg sterk neergezet.

FisherKing
Cultfilm. Ken een aantal mensen die helemaal kapot zijn van deze film. Ze moeten hier hun vijven maar eens neer gaan zetten.

Overigens dekt de poster de lading van de film niet .

neo schreef:

Met dominee's zitten lullen ?

Ik vind het zo raar dat jouw eerste viewing een 4 opleverde en na discussie een 2 ??????

Herzien zou ik zeggen.

avatar van Phoenix
Straks halveert hij z'n score nog een keer . Wil ik jou niet horen!

FisherKing
Een aantal van die cultliefhebbers hebben de vrij zeldzame dvd uitgeleend. Waarvoor dank.

Wat bij herziening vooral beklijft is de wat vrij onsympathieke hoofdpersoon, waarmee ik tegelijk ook Naked van Mike Leigh naar voren wil gooien.

En tegelijk is het thema van de film zo ontzettend uniek. Kan er uberhaupt een sexuele relatie bestaan tussen mensen die verder geen band hebben...

De film is verder heel grauw daarover, en bij herziening viel me de Meer dan briljante rol van Timothy Spall op. Wat een Klasbak. Ondanks zijn toch vrij herkenbare uiterlijk en postuur weet ie telkens ten volle inhoud te geven aan een film. En hier wel vrij wrang.

Phoenix schreef:

Straks halveert hij z'n score nog een keer . Wil ik jou niet horen!

Geloof ik niks van Maar ik beloof plechtig dat je mij niet zult horen !

FisherKing schreef:

Laat jij je daar iedere keer weer door verrassen ?
Na een paar scenes weet ik het wel en vind ik het vooral een gimmick.
De onsympathieke maar vooral saaie karakters zijn ook al geen reden om geboeid te blijven kijken. In Naked zitten inderdaad ook onsympathieke karakters, maar die zijn tenminste uitermate boeiend.
Nee ik heb het niet zo op films waarin eenzame mensen verzuipen in ellende en een saai leven leiden (/lijden). Vive l'Amour vond ik om die reden ook weinig afwisselend.

kappeuter schreef:

Das een persoonlijke inschatting want ik vond de karakters hier wel boeiend. Een prachtrol van Timothy Spall, een heel overtuigende rol van Kerry Fox als hevig twijfelende vrouw, en een fijne rol Mark Rylance (met de vele gezichten)

Bovendien een indrukwekkende score van Éric Neveux en vele andere bekende artiesten.

Kon me weinig boeien. Saai, kil en abstract...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Totaal anders dan ik verwacht had eigenlijk. En beter ook. Waar ik voor een herhaling van absolute rampen van collegaschandaalfilms als Baise Moi en Romance (twee van de slechtste films die ik ooit heb gezien) vreesde kreeg ik een film met vrij complexe karakters en relaties waar de seksscenes hooguit wat dierlijker en wanhopiger getoond werden. En een film waarbij de veel tonende seksscenes maar een beperkt onderdeel van de film waren. Erotiek bij het genre vind ik ook nogal misplaatst.

Niet altijd evenwichtig maar boeiend genoeg om me na aflloop van de film nog een tijdje bezig te houden. Geen van de drie mensen was echt sympathiek (wat fascinerend was, maar in dit geval ook voor enige afstand zorgde) en ze leken allemaal bang te zijn voor complete relaties.

Er is genoeg kritiek op mogelijk, zo waren de bijfiguren (de collega's/vrienden van Jay) compleet overbodig. De driehoeksverhouding kon de film makkelijk dragen. De film wordt op het laatst ook wat te opzichtig psychologiserend. Maar niettemin best goed.

starbright boy schreef:

Vaak is dit hier de reden voor een lage waardering. Vind ik strange, bijna dezelfde karakters (of nog erger) lopen in Naked rond.

avatar van Ozarklynch
Het enige wat me van deze film echt is bijgebleven is het liedje dat intimacy opent. Prachtig sfeervol nummer dat achteraf van 'Tindersticks' bleek te zijn. Voor de rest heeft de film me niet echt kunnen bekoren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ozarklynch schreef:

Prachtig sfeervol nummer dat achteraf van 'Tindersticks' bleek te zijn.

Mag ik je met name de eerste drie albums van dit gezelschap aanbevelen. Pracht cd's.

avatar van Ozarklynch
Ze zullen met kerst onder de boom liggen! Dank voor de tip

avatar van Bas17
3.5 sterren had deze film wel wat hoger verw8 qua ranking zeg maar

avatar van Bas17
Herzien, en blijft boeiend

De relatie tussen de personen is op zijn minst vreemd te noemen. Of zo'n relatie realistisch te noemen is weet ik echter niet, maar boeien deed het wel.
Logisch dat de man ook op en gegeven moment meer van die vrouw wilde weten.

Alles is mooi geacteert en boeit gewoon. Jammer dat veel mensen vallen over de expliciteit van de sexscenes, tuurljik zijn deze scenes niet opwindend, maar deze zijn ook allerminst zo bedoeld. Maar ik geloof niet in censuur, en of het nou toegevoegde waarde heeft om het zo in beeld te brengen weet ik niet, maar zo erg kon ik me er nou niet aan storen.

avatar van 93.9
Ik verwar deze film vaak met "Romance".
Deze is zeker een half puntje meer waard.

avatar van 93.9
93.9 schreef:
Ik verwar deze film vaak met "Romance".
Deze is zeker een half puntje meer waard.

En als beide films dan ook nog eens op dezelfde avond uitgezonden gaan worden.........

avatar van narva77
Prachtige film, met geweldige rollen van o.a. Kerry Fox en Timothy Spall (wederom als taxichauffeur).
Helaas vaak verkeerd neergezet, of verkeerd begrepen vanwege de vele expliciete sexscenes. 4*

Leuk trouwens, om deze film nu net boven 9 Songs aan te treffen. Zet hem ook maar op mijn lijstje. Die 2.73 zal dan wel weer.

Sprak me wel aan , deze film. Goed geacteerd en goed de eenzame wanhoop van mensen overgebracht.
En eindelijk eens goede seks-scenes in een film, realistisch en rauw, niet dat geromantiseerde of gelikte gedoe wat je meestal ziet. En het is toch raar dat gewone seks tonen tussen gewone, gekneusde mensen blijkbaar nog steeds iets bijzonders is, of zelfs afstotelijk wordt gevonden?