My Bodyguard (1980)

Komedie / Drama

geregisseerd door Tony Bill
met Chris Makepeace, Adam Baldwin en Matt Dillon

Clifford Peache leidt een niet zo alledaags leven dankzij zijn excentrieke grootmoeder. Hij laat zich dan ook niet zo gauw in een hoek drummen. Op zijn nieuwe middelbare school krijgt hij het meteen aan de stok met bullebak Moody. Die is de leider van een bende die het lunchgeld van medestudenten aftroggelt in ruil voor bescherming tegen de op school beruchte student Ricky Linderman.

Heb'm vanmiddag op tv gezien. Mooi om te zien dat Clifford met veel moeite toch contact krijgt met de beruchte Ricky, die ook een gewoon mens met veel gevoelens blijkt te zijn en het gevecht de eerste keer dan ook niet aan kan..
Wel mijn soort of film. ***1/2

Brechje
Ik vond het een hele mooie film! maar dat is vooral omdat Adam Baldwin erin meespeelt. en ik vond dit nou niet echt een Komedie film?

3 sterren

avatar van Werwolf
Wel een aardige film. Typische Dillon rol uit zijn jonge jaren. Ik vind dit soort films meestal toch wel wat hebben; underdog tegen de 'stoere binken'. ***

idd ik vind dit ook altijd erg leuk om naar te kijken

krijgt een 3

avatar van CAPIpsv
Ik vond het echt een supermooie film.
Mischien in ie kwalitatief gezien niet op z'n best, maar ik kijk daar niet zo na, het gaat mij erom of de film boeid, en dat deed ie. Ik heb er met plezier naar gekeken.
Vond Adam Baldwin ook zeer sterk, hij had vind ik een supermooie rol.

****

avatar van Baggerman
Vond en vind het een goede film. Geinig uitgangspunt ook!

Laatst weer eens gezien. De haardracht en kleding van de acteurs zagen er nogal gedateerd uit, maar dit stoort toch (nog) niet!

Ik geef een dikke voldoende.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk en zeer vermakelijk High-School filmpje!
Nergens te langdradig en nergens overbodige scenens.
Heb er van genoten! alleen het einde ging me wat snel.. maar moet zeggen dat zelfs het einde zeker niet standaard gewoontjes of saai was!
Hou het voorlopig op een 3,5 die erg sterk naar de 4 toehangt.. dus wie weet verhoog ik mijn stem nog!
Aanrader voor liefhebbers van dit genre

Bytheway leuk om de jonge Matt Dillon tezien die hier al duidelijk veel talant in zich had!

avatar van Baggerman
Bij nader inzien verhoog ik mijn cijfer wel naar 4*. Adam Baldwin is trouwens wel perfect gecast als 'enge' loner.

avatar van DDT
DDT
Deze film had ik vroeger al gezien toen ik nog klein was,nu per toeval es tegengekomen en herbekeken,leuke film en ohh de jonge Matt Dillon speelt goed als bad guy

Lekkere vroege jaren '80 jeugdfilm met inderdaad Matt Dillon als een typische bad guy en Adam Baldwin als de zwijger. Ook kleine rol van Ruth Gordon als de oma, Chris Makepeace in de hoofdrol was niet meer dan aardig en zijn film carrière ging ook als een kaars uit. Verder ook nog een rol van Joan Cusack en een piep kleine rol van een hele jonge Jennifer Beals.

avatar van Filmkriebel
Ik vind het ook wel een 4 waard. De poster laat misschien vermoeden dat dit weer een zwakke komedie is, maar niks is minder waar. Dit is een leuke film over vriendschap en het leren opkomen voor zichzelf en voor anderen. Dat gebeurt op een ernstige en herkenbare manier. Zelfs de bully, gespeeld door Matt Dillon, komt op het einde menselijker over. De gekke oma van Peache zorgt voor wat aardige humor en achter de reus Ricky schuilt een gekwetste jongen en dat geeft de film een dramatisch kantje. Echt een film van de bovenste plank met het hart op de juiste plaats. Klein pareltje.

yorgos.dalman
Mooie, charismatige 'jeugdfilm voor volwassenen' over vriendschap, 'outsiders' en het verkrijgen van een beetje eigenwaarde. Wellicht het kleine broertje van The Karate Kid?
Adam Baldwin is 'awesome' als de zwijgende loner met een traumatisch verleden. Wat is er toch in Godsnaam van hem geworden??

Goeie film waarin een jongen nieuw op school komt en gepest wordt door de stoere jongen uit de klas. Een coming-of-age film die heerlijk wegkijkt vanwege de de setting en de uitstekende jonge cast (alhoewel de ruim 80-jarige Ruth Gordon ook wel voor een paar leuke momenten zorgt). De personages komen ook allemaal oprecht over.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Blijft ook bij een herziening makkelijk overeind! Alweer meer dan 7 jaar geleden dat ik deze film gezien heb maar het is zeker 1 van de leukere en betere jaren 80 films, op de valreep nog net jaren 80.
Vooral Adam Baldwin steelt hier de show! Niet alleen 1 van de betere films uit de jaren 80 maar ook 1 van de betere highschool films.

Ik verhoog mijn stem van 3,5 naar 4.