Michel Vaillant (2003)

Frankrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Louis-Pascal Couvelaire
met Sagamore Stévenin, Peter Youngblood Hills en Diane Kruger

Michel zit geconcentreerd achter het stuur van zijn blauwe Vaillante met het nr. 10. Aan zijn zijde, Steve Warson, zijn vriend, Amerikaan en eveneens een fantastisch piloot, in de Vaillante met het nr. 8. Ze staan klaar op de grid voor de start van de 24 Uur van Le Mans. Vlak voor hen staan twee, agressieve rode wagens met aan boord twee piloten van het Leader-team: Bob Cramer en Dan Hawkins. De menigte wacht vol ongeduld op het moment dat deze bolides zich lanceren. Niemand die zich ervan bewust is dat dit een onvergetelijke race zal worden die ieders nachtmerrie zal overtreffen.

Had hier nog niets van gehoord. Las vroeger de strip en vond die erg gaaf. Ben dus wel benieuwd naar de film.

Nu heb ik eindelijk ook eens een film gezien als eerste! In Metropolis Antwerpen ging hij vandaag in avant-première.
De film heeft heel veel weg van een gemiddelde Vaillant strip. Daarom is het verhaal nogal simpel en voorspelbaar. Maar het is wel mooi in beeld gebracht en zeker een aanrader voor elke Vaillant- en autoliefhebber.
2,5 sterren (leuk amusement, maar niet meer)

avatar van sn@ke
De strip sprak me wel aan.

avatar van Sjaako
Ik had vroeger alle strips. Ben erg benieuwd.

Er staan wel mooie trailers op http://www.europacorp.com/ deze beloven wel veel!

(Het is trouwens Steve Warson en niet Watson, heb ik effe aangepast)

avatar van Mischa
Vond de strip vroeger ook gewledig. De tekenfilmserie was daarentegen waardeloos, het had allemaal niets meer met het origineel te maken (MICHAEL Vaillant die met allerlei futuristische voertuigen door woestijnen scheurt enzo). Ben benieuwd...

avatar van wackyboy
Jean Graton kon in de strips eigenlijk nooit vrouwen tekenen. Dat werd altijd dezelfde kop als Michel Vaillant of zijn vriend Steve, alleen dan met lang haar. Voor de rest dezelfde brede kaaklijn en zo. Maar ik zie in de trailer dat het uiterlijk van de vrouwen in ieder geval in orde is.

avatar van titia
Gister gezien, staat op het lijstje "slechte films". Wat een chaos! De film wordt gedeeltelijk in het frans en gedeeltelijk in het engels gesproken. Michel Vaillant spreekt uiteraard Frans, zijn (amerikaanse) teammaatje spreekt engels, maar dat wordt nagesynchroniseerd in het frans, de (engelse) concurrentie spreekt engels, en als ze tegen michel praten, gaat dat dus ook in het engels, maar michel praat frans terug (??)
Oja, en de plaatjes zijn op zich prima voor in een computerspelletje, maar voor een film toch een beetje te amateuristisch. Verder is de film een wandelende reclamespot voor Total en Peugeot, (mag je eigenlijk merken noemen op deze site), en in de krant las ik dat de regisseur voor het eerst een speelfilm maakt, maar vooral bekend is van vele....trommels....reclamespotjes. Nou, dat geloof ik wel!
Duzz, half sterretje!

Op imdb ook lage gemiddelden. Van sommige films begrijp je niet dat ze in de bioscoop worden uitgebracht, terwijl juweeltjes blijven liggen.

avatar van jassonn
Klinkt als een F&F ripp-off.

avatar van titia
Ook wel grappig, op de premiere avond een zaal die nog niet eens voor een kwart gevuld was! De meeste films moeten het van hun eerste week hebben, het zou me verbazen als deze film de tweede week haalt!

Mischa schreef:

z'n achternaam in de tekenfilm was ook op z'n amerikaans "Valliant" Waarschijnlijk geen toestemming gehad van de originele auteurs ofzo....

avatar van Sjaako
Gisteren de DVD gezien, en ik ben er eigenlijk wel enthausiast over. De nasynchronisering in zowel engels als frans is best ok. De film zelf zit ook goed in elkaar, en het camerawerk en de actionshots zijn mooi weergegeven.
Slechts een paar keer was computeranimatie zichtbaar, maar dat was lang niet zo beroerd als in bv Driven.

Ik ga voor de 3 1/2 * (Tsja, daar zit ook wel wat jeugdsentiment in...)

Waar is de magie van de stripboeken....

avatar van petey
Als je de film ziet, merk je eigenlijk hoe raar de strip in elkaar zat. Racers die in totaal verschillende types auto´s bij de beste horen, sabotage is normaal, tegen elkaar aanrijden heeft geen enkele consequentie (je wordt niet gediskwalificeerd), en ga zo maar door.

Toen ik de strips las, was ik nog jong en onbedorven, in de film stoort het me mateloos.

Acteerwerk is houterig, het gebruik van Engels en Frans door elkaar slaat ook nergens op, het racen is niet spannend verfilmd....of te wel, zonde van het geld en de tijd die de makers erin gestoken hebben.

MWX
agh ja zomige dingen kloppen ook wel niet met hoe het in het echt gaat. maar verder is deze film bijzonder goed gefilmd. en als ik deze film moet vergelijken met de race films uit hollywood komt deze nog redelijk mee. is gelukkig niet zo'n rampfilm als Driven.

He jongens,... enig info over de twee bolides waar Vaillant en die blonde op een gegeven moment bij huize Joncierre aan komen rijden? ik weet voor zover dat het twee concept cars zijn genoemd naar het eerste Vaillant album: Vaillant Grand Defi. verder zijn ze door peugeot gebouwd en ligt er een twee liter 150 pk blok in (eigenlijk te weinig voor zo'n bruut uitziende bak),... iemand nog meer info? ik zag ergens de naam ac3-design staan, maar hun website bleek al niet meer tee bestaan.

mail me als je meer info hebt!!

Vincent

avatar van The Goss
Ik had vooraf gehoord dat de race-scenes goed gefilmd waren. Nou, dat is uitgekomen. Prachtig. Ongeveer 100 keer beter dan in Driven. Maar dat verhaal. Man, man, man, wat een zooitje! Sloeg echt werkelijk nergens op.

Heb alle strips en was reuze benieuwd naar de film.
Een ding als je hem gaat kijken, ga kijken alsof je de strips Nog niet gelezen hebt want ze wijken op een aantal punten flink af.
Verder scoort hij wel een dikke voldoende op mijn amusumentswaarde schaal.

avatar van Captain Pervert
Ik werk in een winkel waar hij gedraaid wordt op wat plasma's. Ziet er allemaal wel spectaculair uit, maar het script lijkt me niets.

Het verhaal van de verfilming van de populaire Michel Vaillant-strips is een beetje aan de platte kant, maar de spectaculaire races en de prachtige beelden maken de prent toch de moeite waard. Toch een aanrader voor de fans van Michel Vaillant en de liefhebbers van ronkende motoren.
2.5 ster

Ik had er toch wel heel wat meer van verwacht. ik ga nu al 7 jaar naar le-mans en dat is 24 uur echt genieten maar di was 1 1/2 uur matig er had veel meer in kunnen zitten

Als autosport liefhebber interesseert het onderwerp me natuurlijk enorm. Het is dan ook een behoorlijk vermakelijke film, maar helaas kun je er niet meer dan dat van maken.

Het race gedeelte was aardig; het verhaal eromheen te stupide voor woorden. Weinig boeiend dus.

avatar van SuperSideSwipe
Standaard race film die zich nergens boven de ook al vrij matige tekenfilm verheft.

Verhaal was simpel, er werd nergens enige noemenswaardige spanning opgebouwd.

Vreselijk was het ook niet, je kon in ieder geval wat aardige actrices zien, met het nadruk op "zien".

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is een film die enkel bestemd is voor liefhebbers van autoracen. Het verhaal is miniem (denk ook aan Fast and the furious, Torque, ...) maar de dankzij Luc Besson is het toch leuk om te zien. Ik zie wel graag autoraces en ben ook een liefhebber van Luc Besson. Ik kende Vaillant van de strips en ze hebben het goed verfilmd. Probleem was dat de strips al wat ouder zijn, maar het is toch nog goeie ouderwetse Formule 1 gebleven dat centraal blijft in zowel strip als film.

avatar van king16
Deze film biedt goed vermaak, lekker flitsend en met een ontzettend gave soundtrack van de Britse triphop/rock band Archive . Wel jammer dat soms wat Engelse dingen tussendoor gezegd worden, maar dat kan de pret niet drukken

avatar van fritsy
colibrie schreef:
2.5 ster
Toch gaven me de stripboeken vroeger toch een beter gevoel.

avatar van kanjertje
Misschien wel een voorspelbare maar toch een mooie film.
Vond hem zelfs spannend.
Heb me goed vermaakt en deze film was duidelijk iets voor mij.
Hou al mee dan 30 jaar van autosport, heb die strips destrijds gelezen en daarom tof dat deze film tot stand is gekomen.
Maar kan begrijpen dat er een hoop mensen zijn, die deze film nu zeker niet speciaal vinden.
Alle begrip

avatar van HammerHead
Ik ben ook een behoorlijke autosport liefhebber, maar de films uit dit genre zijn vaak onthutsend slecht (Driven bijvoorbeeld). Deze is duidelijk geen uitzondering daarop. Kijk ik snap best dat dit soort films het niet van het verhaal of acteerprestaties moeten hebben, dat was bij de Steve McQueen's LeMans ook niet zo. Maar die film heeft tenminste nog een hoop sfeer en de mooiste auto's uit de geschiedenis.

Ik kan me de LeMans race waar de Vaillant en Leader in meereden nog wel herinneren, en er zijn veel te weinig beelden uit de race gebruikt. Er zit metname daardoor echt nul komma nul sfeer in deze film.
Verder ook nog een eervolle vermelding voor het einde. Clichématig overkomen was kennelijk niet genoeg, dus wordt de finish maar zo belachelijk mogelijk gemaakt. Echt tenenkrommend.

Ik hou het wel bij de commentaarloze livestream van de echte race.

avatar van flyer
Heb de stripverhalen verslonden en dacht ha de film. Helaas de boeken blijven mooi de film is niets. Meer voor de kinderen daarom toch maar een 2