Paul Chevrolet en de Ultieme Hallucinatie (1985)

Nederland

geregisseerd door Pim de la Parra
met Peter Faber, Liz Snoyink en Ellen Vogel

De schrijver Leopold is totaal geblokkeerd; zijn laatste script wordt door de uitgeefster gekraakt en zijn pogingen iets zinnigs op papier te zetten voeden alleen de prullenbak. Zijn wanhoop verdwijnt slechts bij zijn wandeling door Amsterdam, waar het avontuur aan hem trekt. Filmdebuut van Liz Snoyink.

Boy28
Het filmdebuut van Liz Snoyink is toch Hoge Hakken Echte Liefde?

avatar van mdj
mdj
Aparte film, dat zeker en beslist niet een van De La Parra's slechtste. De schrijver Leopold is op zich succesvol, maar dan wel met pulpboeken (waar hij als pseudoniem Paul Chevrolet voor gekozen heeft). Hij wil graag een echt literair werk schrijven maar zijn uitgever heeft daar geen belang bij en raadt hem een uitgeefster van het betere werk aan die zijn manuscript "De ultieme hallucinatie" als grotendeels puberaal beschouwt. Ellen Vogel speelt deze uitgeefster mooi, maar dat was te verwachten. De film wil volgens mij in elk geval laten zien dat iedereen in het verhaal leeft dat hijzelf verzint maar niet eens geheel zelf maar met veel jatwerk. De schrijver 'steelt' verhalen van de mensen die hij ontmoet (oa prostituee), een bevriende vriendin steelt in haar leven teksten van toneelstukken waain ze ooit gespeeld heeft, zijn beste vriend steelt ten dele zijn leven en de filmer steelt uit andere films want er zitten volgens mij nogal wat filmcitaten in. Einde is nogal teleurstellend met een soort 'moraal' lijkt het dat het echte simpele leven nog altijd beter is dan een verzonnen verhaal.

Je zou overigens ook kunnen zeggen dat de film over een man met een midlifecrisis handelt ....

De film is trouwens in zwart/wit en de beelden van Frans Bromet zijn las ik toen de film uitkwam geprezen. Soms geeft de film een heel verstilde indruk en soms heb je de indruk in een jaren dertig film te zitten met weinig dialoog maar wel veel overtrokken gespeelde scenes. Dat maakt de sfeer wonderlijk. Het geheel is wel te vaag en je hebt het idee dat er pretenties waren die niet worden waargemaakt. Maar voor een film die in 12 dagen in elkaar gedraaid zit is het resultaat niet slecht.

avatar van raymon
soort trailer van Paul Chevrolet:
Trailer: Paul Chevrolet en ...

robertus65
Er gebeurt gewoon te weinig en de film heeft wel wat aardige scènes, bv. de fonteinscène, maar over het geheel veel te mager.

Sfeervolle zw/w film, in korte tijd opgenomen.

Weliswaar lang uitgesponnen en erg gek ben ik niet op Peter Faber, maar Pim de la Parra kan bij mij niet stuk en fraaie plaatjes van Frans Bromet en aanwezigheid van, jawel, Eddie Constantine plus een opvallende manier van vertellen maken dit m.i. toch tot een cultfilm...

avatar van Lakte
Hele aparte film! Maar wel vermakelijk niet heel super! Leuk om eens gezien te hebben het verhaal is wat langdradig. Vind de film wel heel sfeervol opgenomen het zwart-wit beeld ziet er erg mooi uit!

Vond het leuk om Peter Faber in zo’n rol als dit te zien! Zie hem vooral voor me als arbeider in Soldaat van Oranje of als John Gisberts van de luchtmacht in Schatjes en Mama is Boos haha.

Ellen Vogel wat is dat toch een goede actrice zeg!! Verbaas me steeds weer wat komt zij altijd overtuigd over!! Moet wel steeds aan Brandende Liefde denken.

avatar van Brix
Met Eddie Constantine ?!!!
Waar is deze film (DVD) uit te halen?

avatar van Tendans
Op 19 en 20 april te zien in Filmhuis Cavia, Amsterdam.

avatar van Quentin
Budget van 3 ton, gedraaid in 12 dagen.