Cheongpung Myeongwol (2003)

Zuid-Korea
Actie / Drama

geregisseerd door Ui-seok Kim
met Min-su Choi, Jae-hyeon Jo en Bo-kyeong Kim

Nadat er een staatsgreep in het Koninkrijk Choson is gepleegd, moet Kyu-yop, het hoofd van de koninklijke wachters, op jacht naar een geheimzinnige grijsharige moordenaar, die het samen met zijn ninjapartner heeft gemunt op hooggeplaatste ambtenaren.

avatar van mikoz
Verhaal suckt , maar zitten erg mooie scenes tussen.

avatar van speedy23
Inderdaad. Het verhaal hangt niet echt goed aan elkaar. Ook is het spijtig dat er een groot gedeelte van de actiescenes 'verloren' gaan in het duister. De eindscene op de brug echter, is er één van zeer hoge kwaliteit.

Het verhaal is wel verwarrend, met name doordat de overgang van heden naar verleden moeilijk te onderscheiden zijn en doordat die koreanen behoorlijk op elkaar lijken (niet gemeen bedoeld). Maar het basisgegeven is wel schitterend.
Ik vind de vechtscenes aan de ene kant te chaotisch, maar aan de andere kant geeft dat juist het gevoel van een slachting juist weer. En bij deze film zijn de meeste zwaardvechters ook echte zwaardvechters (standins waarschijnlijk) in tegenstelling tot de meeste andere films.
Wat trouwens ook zo mooi is, zijn de scenes waarbij er niks gezegd wordt (typisch aziatisch) en de manier van filmen. Sommige beelden zijn werkelijk prachtig. Nja, vind ik althans.

avatar van johanm3
12 november in de bioscoop ( utopolis almere )

avatar van Ramon K
Onoverzichtelijke actiescene's en (te lang uitgesponnen) dramascene's die totaal niet werken. Ik vind het absoluut niets. Regisseur lijkt het drama een vleugje drama mee te willen geven door veelvuldig gebruik te maken van slow-motion. 1*, voor een sporadisch mooi shot.

Diesel
Mooi verhaal maar een matige uitwerking met volop duffe actie.

kalashnikovboy
Pff de film is mooi vormgegeven en op het begin had ik veel verwachtingen, maar al snel blijkt het in elkaar te vallen.

De scenes zijn in mijn ogen erg slecht en onduidelijk gefilmd.
De gevechten springen om de 5 seconden naar slow-motion en als je er niet mee geconfronteerd wordt dan wordt je misselijk gemaakt met de vaak veranderende camera posities.

Nee, heel jammer, maar deze film is totaal niet aangeslagen bij mij, terwijl ik het vaak wel mooie soort films vind.

een magere 2.5.

speedy23 schreef:
Inderdaad. Het verhaal hangt niet echt goed aan elkaar. Ook is het spijtig dat er een groot gedeelte van de actiescenes 'verloren' gaan in het duister. De eindscene op de brug echter, is er één van zeer hoge kwaiteit.

100% mee eens, het is beter deze temijden

Zonde. Die vriend/broederschap vind ik prachtig uitgewerkt. Juist nergens mooier gezien.

prachtige film met mooie omgevingen mooie muziek en mooie gevechten (soms beetje rommelig maar niet storend.
Aleen voor de laatste scene is het al moeite waard om de film voor te kijken.
CLASSIC

avatar van sinterklaas
Weer een hele leuke zwaardvechters filmpje, met goede gevechten en veel bloed. Daar houd ik wel van. Ook nog met vriendschap.

Echt de moeite waard deze film. ....enne.... Voor de Aziatische zwaardvechtdilms met veel bloed: I WANT MORE!! .

sinterklaas schreef:

azumi zou ik ten zeerste aanraden

avatar van sinterklaas
mr.corleone schreef:

azumi zou ik ten zeerste aanraden

Ik heb de 2 delen al in bezit.

avatar van 606
gaaf zwaard vecht film met een appart verhaal en goed acteerwerk.

4 sterren

sambal
ik heb vooral gelet op de vechtscenes
ik heb heus wel geprobeert op het verhaal te letten
maar die hing zo slecht aan elkaar
voor de vechtscenes een 3,5 voor verhaal 1,5

avatar van Baggerman
Warrig verhaal. Wel zo nu en dan hele mooie beelden. 2,5*

avatar van rokkenjager
Geweldige mix tussen drama en actie die schitterend uitpakt. indrukwekkende verhaal, prachtige shots en goede acteerprestaties overigs.

4 sterren

avatar van darkjaap
goeie film die de geschiedenis goed laat zien de bloed en vecht cenes waren mooi verhaal zit alleen niet goed in elkaar het is een film waar je moet opletten maar als je het snapt is het een goeie film
3,5 *

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die nogal geforceerd sfeer wil scheppen. Een mager verhaal dat visueel niet altijd wordt opgevangen. Al komen er wel enkele leuke scènes in, maar helaas veel te weinig om de boel te redden. Ik had hier meer van verwacht...

Dit is voor mij waarschijnlijk de beste /slechte film die ik ken.
Ik ben het met veel kritiekpunten eens zoals veel stotterende beelden tijdens de gevechten, de irritante filmmuziek af en toe, niet te diep verhaal.
Maaar.....
Deze films bevat wel een aantal scene's die me echt gooshbumps geven vooral de laatste scene op de brug is in mijn wereldje 1 of the best als t aankomt op muziek, beeld, emotie.
Dus geef m tog een 4.5 vraag niet waarom want ik snap t zelf nog niet eens xD

Barcel
Mooie film, sommige scenes best langdradig, maar heb er wel van genoten. Inderdaad lekker veel bloed, maar soms wel overdreven. Toch vind ik Cheongpung Myeongwol wel een zeer geslaagde film.

avatar van Gang_Star
Goede film, verbaas me alleen over de link naar IMDB... deze film wordt hier goed ontvangen(Overigens door niet zo heel veel mensen) en op IMDB een stuk minder. De film haalt daar niet eens een voldoende. Overigens deze film is toch wel goed te noemen. Persoonlijk houd ik wel erg van Aziatische films, voornamelijk actiefilms. Deze film is voor mij in ieder geval weer geslaagd. Het biedt ontzettend veel actie. Je krijgt bij wijze van spreken om de haver klap(zoals ze dat geloof ik noemen, correct me als ik het fout heb) de ene na de andere zwaardgevecht. Daarbij vloeit er redelijk wat bloed en zelfs hoofden en armen zijn niet veilig...

avatar van Fryce
Als ze de vage beelden weg (wazige gevechtsscenes) hadden gelaten dan was dit na mijn idee echt een meesterwerkje geworden. De actie zit echt heel goed in elkaar en hij zit vol met mooie beelden. Echt beter dan ik had verwacht.

avatar van RuudC
Mijn eerste ervaring met Koreaanse cinema. Het verhaal gaat over twee bevriende soldaten, die tegen elkaar worden opgezet. Binnen de natie ontstaan zo twee partijen in een burgeroorlogachtige sfeer. Het verhaal is op papier (achteraf gezien) goed te volgen, maar er wordt regelmatig flashbacks vertoond. Geen probleem, maar het vertalingsbureau is zo handig geweest om die overgangen niet te vertalen. Zodoende heb je als kijker soms geen idee wat er aan de hand is. Het ene moment vechten de twee nog prachtige gevechten uit, het andere moment zitten ze vrolijk te babbelen. Jammer, want de film is redelijk goed. Je krijgt trouwens ook een mooi inzicht in de standen uit die maatschappij. De film is mooi geschoten en de mziek is prima. Jammer dat, doordat sommige vertalingen ontbreken, de film moeilijk te volgen is.

avatar van sofripa
Met 3 sterren heb ik het wel gehad. Beetje teleurstellend einde nekt het aardige gevoel ik over deze film had. Actiescenes soms zeer volwassen en dan weer slap en amateuristisch. Verhaal zelf boeit en geeft maar weer aan dat macht en politiek en verraad van alle landen en alle tijden is. Had veel meer ingezeten.

avatar van wibro
Deze film zat in de box "Cinema Asia Volume III" die ik voor een prikkie op de DVD/CD/Vinyl beurs heb gekocht. Het leek mij de minst interessante van de vier films die deze box bevatte en dat was hij ook. Die zwaardgevechten zagen er in het begin best wel mooi uit maar op een gegeven moment had ik het wel gezien. Het is allemaal van hetzelfde. Ook het verhaal boeide mij niet en daar komt nog bij die afschuwelijke soundtrack, die in Koreaanse films toch wel radicaal verschilt met de prachtige muziek zoals wij die meestal te horen krijgen in de Japanse films. Hoe zou dat toch komen?

avatar van Phantasm
Verwarrende film met ook nog een teleurstellend waardeloos einde.

avatar van joolstein
Ook in Korea worden films gemaakt in het Wuxia-genre. Een genre dat zich laat herkennen door actie te mengen met intriges en historie. We bevinden ons dan ook ten tijde van de zeventiende eeuw, de Joseon-Dynastie in Korea, een nogal chaotische periode waarbij de maatschappij bedreigd werd door een Japanse invasie. Maar wel een goed toneel om film in dit genre te laten afspelen. De militaire academie "Clear Wind Shining Moon" leidt een divisie met studenten op onder de noemer 'Sword in the Moon'

De film doet een paar dingen erg goed. Zo was de band tussen de geheimzinnige huurmoordenaar en de vaardige paleiswachter best gedurfd. Wie is er goed en wie slecht? Ook het noodzakelijke liefdesverhaal dat normaal standaard is in deze films, ontbreekt zo goed als. Daarnaast zijn de geslaagde aanslagen op de ambtenaren lekker in een beeld. Wat een paar fijne bloederige scenes oplevert. Samen met een paar sfeervolle scènes de pluspunten van de film.

De film toont met dit soort elementen zeker potentieel. Helaas wordt dit potentieel in de tweede helft van de film niet doorgezet, en worden de sporadische mindere momenten of aspecten van de eerste helft verergerd. De gevechten worden eentoniger, onduidelijker (doordat veel erg donker is), en het drama verandert in melodrama. Vernieuwend was het natuurlijk niet en doordat de mindere elementen steeds meer de overhand kregen blijft het bij een aardige poging, die voor de liefhebbers nog wel genietbaar is.