• 8.518.247 stemmen

Southside with You (2016)

Romantiek / Biografie | 81 minuten

Genre: Romantiek / Biografie

Geregisseerd door: Richard Tanne

Met onder meer: Tika Sumpter, Parker Sawyers en Donald Paul

• Ziggo On Demand Bekijk via Ziggo

Plot Southside with You

In de zomer van 1989 waren Michelle en Barack Obama gewoon twee afgestudeerden die hun leven en rechtencarrière begonnen in Chicago. Na lang aandringen gaat Michelle uiteindelijk akkoord om samen met Barack een bijeenkomst bij te wonen in Chicago. Wat begint als een platonisch dagje uit eindigt met een kus en het begin van een reis naar het Witte Huis.

imageimage

BBarbie

Als liefhebber van politieke films, ben ik teleurgesteld in deze film over Barack en Michelle Obama. Ik hoopte mij in deze droeve Trump-tijden door deze film te kunnen louteren aan de prestaties en indrukwekkende toespraken van diens voorganger. Niets van alles. De film toont enkel de eerste kennismaking tussen de twee, met af en toe filosofisch geladen teksten. Dat is aardig meegenomen, maar te weinig om van een boeiende film te kunnen spreken.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Prima in elkaar gezette film over twee mooie mensen, maar... Waarom?

Dat is de vraag die me vooral bezig hield tijdens deze korte film die lang lijkt te duren. Er is domweg geen aanleiding voor, of ik mis ergens een clou. Je kijkt naar twee mensen op hun eerste date - the end. Zelfs qua romantiek is het behelpen; het is vooral heel veel zwaarmoedig gepraat over allerlei onromantische zaken. De twee hebben bovendien geen chemistry en lijken niet op de echte Obama's, waardoor ook herkenning de boel niet kan redden.

Vooral een treffend voorbeeld van het feit dat niet elk onderdeel van het leven van interessante mensen interessant is.

avatar van mrklm

mrklm

Chicago 1989: Barack Obama loopt stagen bij een advocatenbureau en probeert al een tijdje een date te krijgen met zijn mentor Michelle Robinson. Hij weet haar over te halen om hem te vergezellen naar een publieke bijeenkomst in een kerk, maar Michelle laat er geen twijfel over bestaan: “This is not a date!” Barack en Michelle bezoeken een museum, eten een paar boterhammen en praten over van alles en nog wat voor ze uiteindelijk op de plaats van bestemming aankomen. Na afloop bezoeken ze een voorstelling van Spike Lees Do The Right Thing en eten ze een ijsje. Reconstructie van het moment waarop de liefde tussen de toekomstige president en First Lady van de VS opbloeide met twee hoofdrolspelers die perfect gestalte geven aan de persoonlijkheden van deze beroemdheden en is mede gebaseerd op een interview met Michelle over haar eerste date met Barack Obama. Innemend spel en intelligente, geestige en charmante dialogen maken dit een lust voor iedereen die van luchtige romantiek houdt.