Southside with You (2016)

Romantiek / Biografie

geregisseerd door Richard Tanne
met Tika Sumpter, Parker Sawyers en Donald Paul

In de zomer van 1989 waren Michelle en Barack Obama gewoon twee afgestudeerden die hun leven en rechtencarrière begonnen in Chicago. Na lang aandringen gaat Michelle uiteindelijk akkoord om samen met Barack een bijeenkomst bij te wonen in Chicago. Wat begint als een platonisch dagje uit eindigt met een kus en het begin van een reis naar het Witte Huis.

Als liefhebber van politieke films, ben ik teleurgesteld in deze film over Barack en Michelle Obama. Ik hoopte mij in deze droeve Trump-tijden door deze film te kunnen louteren aan de prestaties en indrukwekkende toespraken van diens voorganger. Niets van alles. De film toont enkel de eerste kennismaking tussen de twee, met af en toe filosofisch geladen teksten. Dat is aardig meegenomen, maar te weinig om van een boeiende film te kunnen spreken.

avatar van Zwolle84
Prima in elkaar gezette film over twee mooie mensen, maar... Waarom?

Dat is de vraag die me vooral bezig hield tijdens deze korte film die lang lijkt te duren. Er is domweg geen aanleiding voor, of ik mis ergens een clou. Je kijkt naar twee mensen op hun eerste date - the end. Zelfs qua romantiek is het behelpen; het is vooral heel veel zwaarmoedig gepraat over allerlei onromantische zaken. De twee hebben bovendien geen chemistry en lijken niet op de echte Obama's, waardoor ook herkenning de boel niet kan redden.

Vooral een treffend voorbeeld van het feit dat niet elk onderdeel van het leven van interessante mensen interessant is.