Coming Out (1989)

Oost-Duitsland

geregisseerd door Heiner Carow
met Matthias Freihof en Dirk Kummer

Philipp, een leraar, gaat met vrouwelijke collega's uit om de schijn op te houden. Dit omdat hij niet wil dat andere mensen er achter komen dat hij homo is. Op een avond komt hij per toeval in een homobar terecht en wordt verliefd op één van de daar aanwezige klanten. Door zijn liefde is hij niet langer bang om zijn ware aard te laten zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In maart op DVD bij Homescreen.

Ze hebben niet lang over de titel nagedacht vermoed ik.

Interressante film, gemaakt in de toenmalige DDR. Moet wel heel taboedoorbrekend geweest zijn.

avatar van Kuck-x
Als deze film in West-Europa of Amerika gemaakt was had ik hem waarschijnlijk niet uit gekeken. Het verhaal is één groot cliché. Jongen met vriendin wordt verliefd op jongen... Er gebeurt niets onvoorspelbaars. Zou in Nederland misschien in de jaren vijftig enig effect hebben gehad, de DDR was er in 1989, op de valreep kennelijk pas aan toe. En dat is wat de film interessant maakt. Niet alleen het decor vol Trabantjes en Wartburgs, dat zo snel na de première van de film zou verdwijnen, maar ook de vaststelling dat er in de DDR, althans in Oost-Berlijn, wel degelijk zoiets bestond als een gay scene terwijl het in de openlijkheid allemaal nog heel moeilijk lag. Het moet een gedurfde film zijn geweest.

Prima uit de kast film met goede acteer prestaties.

Zoals ik hiervoor aangaf kun je deze film voor de DDR taboe-brekend noemen; het was ook de eerste en enige film over homoseksualiteit van Oost-Duitse makelij. Een bijzondere bijkomstigheid: de film is in Oost-Duitsland in première gegaan op 9 november 1989, de dag dat de muur zou vallen. De première werd onderbroken en de volgende dag werd de film nu in z'n geheel in de bioscoop gedraaid. Het roerende en emotionele coming-of-age verhaal wordt rustig verteld en geeft een nauwkeurig beeld van het leven van homoseksuele mensen en de vijandigheid tegenover "vreemde" medeburgers in het afgesloten Oost-Duitsand. De regisseur toont daarnaast teder bijelkaar liggende naakte mannenlijven. De jonge hoofdrolspelers spelen buitengewoon.

avatar van 93.9
Als groot DDR/Berlijn liefhebber moest ik deze zien.
Mooie herkenbare plekken in Berlijn.
Film verder was ook prima, goede acteerprestaties.
Sommige scenes wat simplistisch, zoals in de schouwburg en zijn vriendin komt achter zijn ware aard.
Maar ach, nog voor Die Wende zo'n film uitbrengen. Petje af!