Mijn Vriend (1979)

Alternatieve titel: Het Verborgen Leven van Jules Depraeter

2,53

Nederland / België

geregisseerd door Fons Rademakers
met Peter Faber, André van den Heuvel en Pleuni Touw

Verfilming van een waar gebeurde controversiële Belgische rechtszaak waarin een zakenman wordt verdacht van een roofoverval op een operazangeres. Tijdens het verhoor probeert hij zijn hachje te redden door de aandacht en schuld te verschuiven naar de onderzoeksrechter die hem opdracht zou hebben gegeven diens vrouw te vermoorden en bovendien de grote man is achter de overval op de operazangeres.

10 BERICHTEN1 MENING
geplaatst: 10 oktober 2003, 23:41 uur [permalink]
De slechtste film van Rademakers die ik gezien heb.
Grootste manco is een zeer omslachtig verhaal dat maar niet to the point wil komen. Peter Faber zet niet echt een personage neer, hij 'speelt' zichzelf lijkt het wel. Zeer jammer, want in Max Havelaar laat Faber zien wel een rol met karakter te kunnen spelen.
De film duurt veel te lang en de rechtbankscenes zijn dodelijk saai en komen erg fake over.
1* voor de moeite

geplaatst: 31 maart 2004, 00:30 uur [permalink]
MIJN VRIEND is de slechtste film van Fons Rademakers, en uberhaupt een van de allerbellaberdste films ooit! Ik denk dat een belangrijke oorzaak ligt in het scenario van Gerard Soeteman, dat echt matter is dan mat, samen met de weer weinig filmische regie van Rademakers. Peter Faber is na Havelaar andermaal de verkeerde keuze voor de rol. Hij moet ditmaal een berekende, aalgladde charmante boef neerzetten, maar Faber heeft altijd iets aandoenlijks, meer een vrolijke flierefluiter, en heeft totaal niks van een glad, uitgekookt type. Hij speelt hier een van de minste rollen uit zijn filmcarriere.

De beeldcompositie van de film deugt niet, rollen worden slecht gespeeld en het geheel ademt weer die typische toneelmatigheid van Rademakers. De film boeit werkelijk geen moment, en componist Georges Delerue heeft welicht zijn slechtste filmmuziek voor deze prent geschreven. Ik kan niet eens zeggen dat de rechtbankscene op het eind specifiek te saai en theatraal is, gewoon de HELE film is saai, mat en lusteloos. Terecht een flop aan de kassa.

avatar van titan
geplaatst: 3 juni 2004, 23:37 uur [permalink]
Kom op zeg, zo slecht is het allemaal toch niet? Ik vond Faber niet altijd sterk en overtuigend als charmante meesteroplichter, maar dodelijk saai vond ik de film zeker niet. De geraffineerde manier waarop Depraeter zijn handlangers chanteert is boeiend genoeg. Wel kan ik me nauwelijks voorstellen dat al die mensen zo makkelijk hun karretje voor Depraeter lieten spannen. 3*

geplaatst: 3 juni 2004, 23:43 uur [permalink]
titan schreef:

Ik geloof zijn personage nauwelijks. Het is mij te over-the-top.

Dus toch niet zo geraffineerd.

avatar van titan
geplaatst: 4 juni 2004, 20:15 uur [permalink]
Het feit dat zijn slachtoffers zich zo makkelijk door Depraeter laten verleiden is juist een argument voor zijn geraffineerdheid. Als hij dat niet was zouden ze niet zo makkelijk erin trappen.

geplaatst: 5 juni 2004, 17:40 uur [permalink]
Nee dat is gewoon het script. Of het geloofwaardig over komt door het acteerwerk van Faber is een tweede.

geplaatst: 23 juli 2005, 14:22 uur [permalink]
Heb deze film indertijd behoorlijk verkeerd beoordeeld. Ik krik mijn cijfer op naar 4.

avatar van 93.9
geplaatst: 9 november 2005, 16:13 uur [permalink]
james bond 007 schreef:
MIJN VRIEND is de slechtste film van Fons Rademakers, en uberhaupt een van de allerbellaberdste films ooit! .

Deze gaan we dus snel kijken 🙂

avatar van 93.9
geplaatst: 13 november 2005, 20:47 uur [permalink]
Zeker geen slechte film.
Misschien een slechte film voor Rademakers begrippen.
Tegen het einde raakt de film in een dip.
Ze hadden de film beter een half uur korter kunnen maken door 1 zo'n louche handeltje eruit te halen.
Ook dan had wel gebleken dat die Jules Depraeter
niet helemaal zuiver op de graad was.

robertus65
geplaatst: 11 oktober 2007, 17:19 uur [permalink]
Vond ik wat tegenvallen, erg lang en er werd relatief weinig aandacht in de rechtszaal geschonken. Het was eigenlijk alleen maar een welles nietes spel en wat huilbuien 😅 en dat was het dan. Toch vond ik Faber niet slecht als oplichter.