Marquis (1989)

België / Frankrijk
Animatie / Komedie

geregisseerd door Henri Xhonneux
met de stemmen van François Marthouret, Valérie Kling en Isabelle Canet-Wolfe

Bewerking van de verhalen van de Markies de Sade uitgevoerd door acteurs met poppenmaskers. De markies zit in de gevangenis wegens het bevlekken van een kruisbeeld. Zijn enige echte trouwe vriend is zijn penis genaamd Colin, die een sterke afkeer heeft tegen de pornografisch getinte geschriften van de markies. Met Colin bespreekt de markies literaire kritieken, filosofie, morele kwesties en politieke zaken. De expliciete seksualiteit en perversie die naar voren komt in de loop van de verhalen maken duidelijk waarom de naam van Markies de Sade onlosmakelijk verbonden wordt met een heal scala van "perverse" seksuele praktijken.

avatar van Dopke
Een interessante benadering van het gevangenschap van Marquis de Sade. Alle acteurs dragen maskers van dieren, die zeer nauw aansluiten op de lichamen. Dit levert een leuk effect op en geeft de film een cartoonesk randje, mede ingegeven door het theatrale spel van de acteurs. Het plot doet er eigenlijk verder niet zo toe, alles kabbelt van situatie naar situatie, waar vooral de licht erotische perikelen de boventoon voeren, zonder ergens expliciet te worden. Tenzij je de conversaties en discussies, die Marquis met zijn gigantische stijve penis heeft, als expliciet beschouwd natuurlijk. Aardig is dat ze voor Willem (een vissenkop) ook echt een Nederlandse stem/acteur hebben gebruikt die af en toe Godverdomme vloekt en met een ontzettend fout Frans accent spreekt. Ook erg leuk zijn de korte klei-animatie sketches, waar ik simpelweg een zwak voor heb.

Al met al een erg leuk tussendoortje dat je vooral door zijn benaderingswijze bij zal blijven.