Les Miserables (1952)

Alternatieve titel: De Ellendigen

geregisseerd door Lewis Milestone
met Michael Rennie, Robert Newton en Debra Paget

Het bekende verhaal van Victor Hugo over de dief Jean Valjean. Jean steelt een brood en wordt gepakt. Doordat hij telkens uit de gevangenis probeert te ontsnappen, loopt zijn straf op tot levenslang. Op een dag lukt het toch, hij ontsnapt. Jean vindt onderdak bij een geestelijke. Als dank, steelt hij diens zilveren kandelaars. Na vele jaren heeft Jean zich door hard werken opgewerkt tot burgemeester van een klein stadje. Zijn rustig leven wordt verstoord door de komst van politieman Javert. Die kent hem immers nog van in de gevangenis. Jean moet opnieuw op de vlucht achtervolgd door een verbeten Javert.

avatar van soom
Net iets beter dan de versie met Liam en Claire. Maar zeker niet beter dan de musicalversie uit 2012. Debra Paget is heel knap en naturel.
Marius Pontmercy en Jean Valjean, Javert en co waren leuk. Het verhaal is natuurlijk wel bekend (al heb ik 't boek niet gelezen, ik zou me weer kunnen voorstellen dat de boek Cosette zo de dingen zegt zoals de film Cosette ze naar voren schuift.) Mooie inleving dus. Mooi meeleven. Verder zijn er wel een paar manco's te bedenken als je er wat over nadenkt, maar het is evengoed prachtcinema. Zeker voor de brave jaren '50 goed geknutseld.. Nu op naar Jane Eyre met Orson hoop ik.. en nog eens de musicalfilm bekijken.

Het voornaamste probleem van deze film is niet zo zeer dat geprobeerd wordt het fabuleuze verhaal van Victor Hugo (waaraan hij naar verluidt 20 jaar gewerkt heeft) in een tijdspanne van nog geen twee uur te persen, maar dat essentiële onderdelen van het boek daarvan het slachtoffer worden. Het verhaal over Fantine en over de lamentabele jeugd van haar dochtertje Cosette worden drastisch ingekort, resp. in zijn geheel weggelaten.
De meeste verfilmingen van Hugo’s boek over verlossing t.o. fanatiek moralisme, menslievendheid t.o. meedogenloosheid, genegenheid t.o. aversie heb ik inmiddels gezien. Deze kan met gemak wedijveren met de remake uit 1998 (met Liam Neeson), maar schiet tekort t.o.v. de 1935-versie (met Fredric March) en de epische Franse film uit 1958 (met Jean Gabin). De verfilmde musical uit 2012 is in dit gezelschap weliswaar een beetje een buitenbeentje, maar zeker ook de moeite waard. Dat kan gelet op het onverwoestbare en beklijvende basismateriaal ook moeilijk anders.

avatar van arno74
BBarbie schreef:
Net de Franse variant uit 1934 gezien, het is een driedelige film (280 minuten) maar beslist de zit waard, ondanks het bekende verhaal voelt het spannend aan en de 280 minuten bieden ruimte voor het vertellen van zaken die andere versies door tijdtekort overslaan of samenvatten. Werd door de National Board of Review in 1936 als een van de beste 10 fims gekozen (in 1935 kreeg de Amerikaanse versie die je noemt dezelfde eer). De film is door Criterion/Eclipse gerestaureerd en zit vol met noemenswaardige scenes, beslist een kijkbeurt waard .