The Company (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Muziek

geregisseerd door Robert Altman
met Neve Campbell, James Franco en Malcolm McDowell

Verhaal over een groep balletdansers, waarin de aandacht vooral uitgaat naar een jonge danseres die op het punt staat door te breken. Ze verliest haar aandacht voor de zware studie door andere interesses, waaronder haar niet-dansende vriendje.

Gisteren een interview met Neve Campbell op tv, bij Eddy Zoey's tussen de sterren.
Weinig inhoudelijk over de film, maar meer over de moeder van Neve (nederlands, woonachtig in amsterdam) en de standaard Eddy vragen, sex en scheldwoorden.

Ik moet zeggen dat ik na het interview nog niet sta te popelen om deze film te zien.
Wat heeft die Neve trouwens een irritant lachje zeg...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bizarre tegenstelling: IMDB: 3.5/87 stemmen, Rotten tomatoes: 94% fresh (15 positief, 1 negatief)

De trailer vond ik ook helemaal niks..

avatar van Redlop
Als ik een balletvoorstelling wil zien dan ga ik wel naar een balletvoorstelling. 80% is ballet. Verder volgen we Neve Campbell, die best goed kan balletdansen, in haar dagelijks leven waarin ze een jongen ontmoet, kookt, neukt en televisie kijkt. De rest zijn voornamelijk over het paard getilde giecheltjes.

Dan is er een zekere Mr. A gespeeld door Malcolm McDowell. Een oudere man, relikwie uit de jaren '60 met ouderwetse en eigenwijze opvattingen bij wie elke danser heel graag wil dansen.

He...wacht eens...oudere man, relikwie uit de jaren '60...Mr. A...Altman natuurlijk!
Ik vrees dat dit personage een vorm van zelfspot van Robert Altman moet zijn. Misschien is de hele balletellende wel een metafoor voor de filmbusiness of zo.

Maar die zelfironie gaat verder dan de bedoeling was. Want net als Malcolm McDowell is Altman nu ook wel volledig uitgerangeerd.
Ik had gehoopt dat Altman na Pret a Porter door had dat als je een bepaalde subscene filmt er ook een verhaal in mag zitten.
Deze film is zelfs nog slechter dan Pret a Porter.

avatar van streeter
Aardige film, en typisch Robert Altman. Het ballet-wereldje interesseert mij totaal niet, en alleen Altman kan er een (voor mij) redelijke film van maken.

McDowell en Franco waren uitstekend.

Hier moet je van houden....

avatar van E V
E V
Mooie dans, weinig verhaal

avatar van Freud
Heel mooie film, waarin het uiteraard niet om het verhaaltje gaat (de dvd die ik gehuurd heb spreekt over een 'indringend portret', dat is natuurlijk pure onzin) maar om de prachtige en uitstekend in beeld gebrachte dansvoorstellingen. Leuk is om de evolutie tussen repetitie en voorstelling te zien, en sommige scenes tonen wel mooi hoe in zo'n gezelschap ook individuen bestaan, maar dat is uiteindelijk toch eerder bijkomstig in de film. De scenes buiten het gezelschap zijn vaak zelfs ronduit overbodig.
Dat je net zo goed een dansvoorstelling live kunt gaan zien is uiteraard niet waar, een dansfilm is een totaal ander medium waarin het beeld veel meer wordt opgelegd, en waarin je fragmenten ziet en de relatie ertussen, in plaats van één coherent verhaal in een bepaalde voorstelling.

De film als geheel weet te overtuigen, maar de raamvertelling waaraan alles opgehangen wordt niet, de personages zijn te vlak en de verhaallijn te dun om te kunnen boeien. De dansfragmenten zelf vond ik echter voldoende om de film te doen slagen. Ik ben geen balletliefhebber (mijn voorkeur gaat uit naar moderne dans) maar wat in deze film zit is modern en abstract genoeg. Enkel de laatste voorstelling vond ik ronduit belachelijk, maar goed. Een film die 3.5* verdient, maar ik geef stiekem een 4 omdat hij zo slech gewaardeerd wordt. Wat ik perfect begrijp, als dans je niet kan boeien, dan is het allemaal best stomvervelend .

avatar van notorious_kim
Leuke film met fantastische dansscenes!
Neve Campbell heeft hiervoor intensieve balletlessen gevolgd.
deze film is voor echt balletliefhebbers. Er is niet zozeer een verhaal, de film laat voornamelijk het leven in een companie zien.

avatar van Poisonthewell
The Red Shoes is het zeker niet, maar dit is toch een aangename, typische Altman film. Deed me ook wel een beetje denken aan Saura's Blood Wedding, trouwens. Plot is er nauwelijks, maar dat heeft Altman lang niet altijd nodig (met Nashville als superieur voorbeeld); daartegenover staan immers de zeer mooie balletscenes. 3*

avatar van brigittedam
Nouja, dit was dus geen film, je ziet enkel 10 minuutjes van een aantal verschillende, maar wel leuke, modern balletstukken. Er is geen verhaal in te vinden, veel onduidelijkheden, lijkt niet eens op een film, meer een soort documentaire zonder boodschap of doel. Ik ben zelf een groot fan van ballet, maar deze film ga ik niet nog een keer kijken, te meningloos... Enige pluspunt is dat voor modern ballet, dit nog best leuke stukken bevatte...