Era Notte a Roma (1960)

Italië / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Roberto Rossellini
met Peter Baldwin, Giovanna Ralli en Sergei Bondarchuk

Verhaal over drie geallieerde krijgsgevangenen die ontsnappen en zich schuil houden in Rome. Een mooie, jonge vrouw biedt hen onderdak en de drie (een Rus, een Engelsman en een Amerikaan) raken in een strijd om haar te veroveren. Ook hun nationalistische gevoelens beginnen langzaamaan een rol te spelen.

Ietwat oneerbiedig zou je dit een matige remake van RCA met professionele acteurs en een wat minder troosteloze setting kunnen noemen.Niet dat het echt slecht is allemaal,maar de 138 minuten zijn er toch echt te veel aan.Na een zeer goed,zij het wat standaard begin raakt de regisseur de narratieve draad kwijt en krijgen we wat onsamenhangende scènes voorgeschoteld,daar waar de film nog als een klassiek opgezet verhaal leek te beginnen.
Bovendien wordt de film wat ontsierd door het prekerige toontje en de clichématigheid van de hoofdfiguren:Ralli als het goudeerlijke volkswijffie(absurd ongeloofwaardig als vermomde non allicht),een satanische collaborateur die uiteraard mank loopt en een litteken op zijn smoel heeft,een naieveling die verzetsheld wil spelen voor zijn grote liefde, maar vooral de 3 ontsnapte krijgsgevangenen:een Amerikaan,Rus en Engelsman die voldoen aan zo'n beetje alle goeiige vooroordelen.We zijn allemaal mensen,da's zo'n beetje de Grote Boodschap .Tenslotte zal niet iedereen overtuigd zijn door de uiterst positieve rol die het Vaticaan hier krijgt toebedeeld.
Het slot maakt gebruik van het deus ex machina procédé,wat imho altijd een zwaktebod is.
Nogmaals:niet echt slecht,maar niet van het niveau van R's andere bezettingsfilms.

avatar van Brix
Vannacht (zondagnacht) te zien op ARD TV > 1:20 uur

Giovanna Ralli

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het voorlopige einde van mijn Rossellini-cyclus de afgelopen maanden levert zeker niet zijn beste film op. In dit oorlogsdrama van later datum wordt vooral de urgentie van zijn oorlogstrilogie nogal gemist. Bovendien heeft het scenario nogal wat kunstgrepen nodig om bij de les te blijven en juist dat komt op mij na de afgelopen tijd veel films van 'm gezien te hebben over als iets dat helemaal niet bij 'm past. Ik vind zijn films vaak eenvoudig en gefocust qua plot.

Is het een slechte film? Dat ook zeker niet. Het is bij vlagen zelfs een ontroerende film, vooral in de kleinere scenes in het midden van de film. En als Rossellini even niet het plot vooruit hoeft te helpen en de film sfeer en diepte geeft is het ook fijn. Maar dat dit niet tot zijn meest gevierde films behoort kan ik goed begrijpen.