Unknown Brood (2016)

Alternatieve titel: My Suicide for You

Nederland
Documentaire / Muziek
85 minuten (Nederlandse versie) / 90 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Dennis Alink
met Herman Brood, Anton Corbijn en Henny Vrienten

Op 11 juli 2001 springt Herman Brood van het Hilton hotel in Amsterdam. Wat weinig mensen weten is dat Brood al sinds zijn 27ste schreef, sprak en fantaseerde over zijn zelfmoord. Hoe ziet je leven eruit wanneer je van jongs af aan al weet hoe het gaat eindigen? De documentaire Unknown Brood springt in het leven van de muzikant en laat zien wat er zich achter het imago van de "rock & roll junk" schuil hield.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Van onze eigen Drs. DAJA!

avatar van narva77
Zag ik daar afgelopen donderdag Drs. DAJA in Pauw vertellen over zijn nieuwe docu? Nice!
Leuke fragmenten werden getoond, o.a. met Bart Chabot in de trein...

avatar van Drs. DAJA
Ja dat klopt! Dat was ik! Ik hoop de komende tijd nog wat meer fragmenten te kunnen gaan tonen!

avatar van de grunt
Toch wel heel erg benieuwd. Najaar in de bios?

avatar van Drs. DAJA
Dat klopt, deze winter zal hij de bioscopen in gaan!

Yes!! Dennis

kappeuter (moderator)
Vanaf 1 december in de bioscoop (Amstelfilm)

Die poster! Briljant

avatar van fappie
Goed bezig Dennis. Trailer ziet er sick uit!

avatar van de grunt
as. zondag 17.15 Verkadefabriek!

avatar van de grunt
Die Beekman heeft altijd wat te zeiken

Volkskrant

avatar van Drs. DAJA
Ach ja hij geeft nog 3 sterren. We hebben het geluk dat het gros van de pers enthousiast is en dat de paar wat lauwere recensies ook niet lager gaan dan 3 sterren. Ben ik erg blij mee.

avatar van Drs. DAJA
Hoewel hij her en der nog in de bioscopen draait is hij ook alvast te bestellen op DVD via bol.com

avatar van MENEER L3GIOEN
Te gek om deze film gezien te mogen hebben voor het concert van Dany Lademacher's Wild Romance.

avatar van Banjo
Aah wat verrassend Dennis... en eigenlijk ook weer niet, Movie meter is gewoon voor elke film liefhebber he... Maar toch wel erg leuk dat je gewoon op Movie meter zit..
Ik ga Unknown Brood zeker kijken.. het is en blijft een zeer bijzondere kerel die Herman Brood..

avatar van Drs. DAJA
Uiteraard op moviemeter! Sterker zelfs; hier op de site is mijn filmliefde gegroeid!

geweldig! goed verhaal, mooie muziek, humor en ... janken!

Zeer interessante documentaire over de levensloop en carrière van Herman Brood.
Indrukwekkend leven heeft die man gehad, zelfs verbazingwekkend dat het nog zo lang heeft mogen duren, en wellicht nog langer had geduurd had ie er zelf geen einde aan gemaakt.
Maar natuurlijk is het ook een triest verhaal, een man met zoveel talenten die zichzelf de vernieling in helpt, al staat hij steeds weer op.
Op het einde van de film zie je toch dat Herman Brood wel degelijk zijn lichaam vernield heeft, op zijn 50ste is hij een oude man !!!
Deze documentaire is ook stukken beter dan de film die over hem is gemaakt, "Wild Romance", waarin Herman Brood's leven niet volledig tot uiting komt door de slechte vertolkingen.
Blij dat deze documentaire dat wel doet en het allemaal vertelt zoals het was.
Gelukkig hebben we nog steeds Herman's muziek, waar ik nog regelmatig naar luister, want een grotere solorockster als Brood heeft Nederland nooit gehad !!

Hoewel ik heel weinig heb met de persoon Herman Brood was ik toch wel nieuwsgierig naar deze documentaire over deze voormalig rock cult held.
In de kleine 90 minuten kom je veel te weten over het zelf destructieve leven van Brood.
Dankzij verhalen van ex bandleden, manager en vrienden wordt er veel uit de doeken gedaan uit het turbulente leven van de muzikant. Ook zijn ex vriendin waarvan ik uberhaupt het bestaan niet kende komt in beeld. Uiteraard ziet men ook de kinderen en ex vrouw Lola in de documentaire terug.
Een aantal prive huiselijke beelden maken de film net nog wat persoonlijker.
De laatste paar minuten bezorgen de kijker gegarandeerd koude rillingen. Liefhebber of geen liefhebber.

Prachtige documentaire over Herman Brood. Geen seconde hebben wij ons verveeld en tegen het einde werden we ontroerd de aftiteling in gestuurd.

Hij draait zondag 24 en dinsdag 26 op het Nederlands Film Festival:

Unknown Brood | Nederlands Film Festival - filmfestival.nl

avatar van de grunt
Komt hier geen Blu-ray van uit Drs. DAJA ? Ben eigenlijk een beetje allergisch voor dvd's

avatar van Drs. DAJA
Het vervelende is dat distributeurs bijna niet meer investeren in blu-ray omdat het niet de nieuwe norm is geworden in de industrie (zoals DVD dat ooit wel was). Dus de distributeur zelf wilde er geen geld in stoppen.

Over iets meer dan een jaar komt echter m’n volgende film uit (die thematisch aan deze film grlinkd is) en krijg ik de rechten weer terug van een andere film. Eigenlijk wil ik dan gaan werken aan een blu-ray box want ik vind het zelf ook jammer dat ze niet op blu-ray verkrijgbaar zijn.

avatar van de grunt
Box zou geweldig zijn. Moet Sluizer ook nog steeds zien!

avatar van Drs. DAJA
Die komt dit jaar nog uit in een Sluizer-box!

avatar van chiel
Drs. DAJA schreef:
Die komt dit jaar nog uit in een Sluizer-box!

Op blu-ray of dvd?

DVD!

avatar van 93.9
Uitstekende docu over Neerlands enige Rocker. Waar veel docu blijven steken in alom bekend zaken biedt ook deze niets nieuws. Maar het is die filmische aanpak, de originele beelden die de film zwaar boven het gemiddelde trekt.

avatar van de grunt
Eindelijk gezien! Vond het wel een beetje deprimerend allemaal. Gelukkig is zijn muziek vol van vreugde en leeft zijn zuivere rock n roll voort.