ad

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: John Boulting

Met onder meer: Robert Donat, Margaret Johnston en Maria Schell

Over The Magic Box

"A rich and deeply moving story of a man whose achievement opened up a new world, and of the two women whose love and sacrifices made it possible!"

William Friese-Greene kijkt terug op zijn leven. Hij was ooit een jonge knappe man met een gave voor fotografie. Maar ook was hij een uitvinder die zich uiteindelijk volledig richtte op het vinden van een manier om bewegende beelden te projecteren. Het werd een obsessie die alles en iedereen om hem heen veranderde.

image

Bride's Father in wedding group

avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

• 1999 stemmen

Boeiende film in pakweg elk opzicht, vooral thematisch gezien dan:

De drang van de mens om zich te vereeuwigen of nog iets algemener: De zin van het leven.

Dit wordt in deze biografie voor mijn part zeer mooi weergegeven en neergezet door Robert Donat. Ook qua verhaal is het trouwens zeker en vast de moeite waard om te gaan kijken.

Hier en daar wordt de bal wel eens mis geslaan. De film is niet altijd even boeiend (het hele deel voor de flashback bvb.) en ook op het einde krijgen we eens iets geforceerde speech.

Kortom een heerlijke biopic die vreemd genoeg bijna niemand gezien heeft. 3.5*

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Beetje stijve biopic.

De onterecht vergeten uitvinder van de film had wel een iets uitbundiger film verdiend.

Te keurig binnen de lijntjes kleurende biografie.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Tragisch verhaal over William Friese-Greene, die inderdaad onterecht vergeten is!

Boeiende biopic met werkelijk een topcast, met naast een geweldig spelende Robert Donat o.a. Richard Attenborough, Laurence Olivier, Michael Redgrave, Peter Ustinov en Margaret Rutherford!

Toen ik die scene zag met Laurence Olivier als de constable (politieagent) die midden in de nacht wordt aangesproken door William als hij net zijn ontdekking heeft gedaan, realiseerde ik mij dat ik deze film al eerder heb gezien. Fantastische scene is dat!

avatar van 606

Leuk om te weten, alle acteurs en actrices spelen volledig gratis in deze film ter ere van William Friese- Greene.

ROND1900.NL | Weblog over cultuur rond 1900 | William Friese-Greene: de enige ware eerste cinematograaf

avatar van klara

klara

De naam William Friese-Greene was mij totaal onbekend maar die een aanzienlijk aandeel

blijkt te hebben gehad bij het ontstaan van de 'moving pictures'. Donat zet een uiterst

bevlogen personage neer af en toe bij zijn tomeloze enthousiasme zelfs bijna komisch blind

voor de realiteit om zich heen. Met zijn vrouw als onvoorwaardelijke steun en toeverlaat.

Friese-Greene blijkt volgens de film althans niet enkel gebiologeerd door de mogelijkheid

van de uitvinding maar ziet het ook als een heilzame 'tover' voor de mens. De persoon van

de uitvinder is ondanks zijn bezetenheid vrij warm en af en toe ook luchtig (Als een kind

voor de verwondering), maar uiteindelijk toch ook tragisch. Voor hem in ieder geval bij leven

geen roem, geen eer. Fijne film wel, met als hoogtepunt voor mij het moment wanneer hij

in zijn eentje midden in de nacht tot de geruststellende vaststelling komt dat zijn uitvinding

klopt. Met als eerste getuige een politieagent die tamelijk komisch iets heel anders vermoedt.

Ook diens reactie van ongeloof even komisch als begrijpelijk. Zie hier: De film is geboren!

Alleen daarom misschien al voor filmliefhebbers een must see. Ergens is het echt begonnen.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Biografie dat vooral interessant is voor de filmgeschiedenis (ontstaan van film maw het begin van de 'magic box'). Maar Boulting maakt er een melodrama van waarin gezinsleven opofferingen vergt door een passie. Van financiële onzekerheid tot zelfs armoede, het niet kunnen rekenen op de man die slecht één ding aan zijn hoofd heeft. Het traject is bekend en klassiek doch Boulting kiest fraaie scenes uit. De afwezigheid van Donat in het koor is prachtig gevonden nl het shot met vuur uit de haard op de voorgrond en Donat op de achtergrond - gestraft in hel voor zijn keuze. Ook de scene van de geboorte van zijn kind terwijl hij net het idee kreeg om beelden kunnen bewegen. Hij maakt de geboorte emotioneel niet mee wegens zijn inval. The magic box is een degelijk drama over de tragiek van een man die niet werd erkend. Technicolor van cameraman Cardiff is prachtig. Is obsessie destructief ? Het antwoord vindt U na 118 minuten. Veel interessanter dus dan een cursus psychologie, me dunkt.