The Trial (1993)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door David Hugh Jones
met Kyle MacLachlan, Anthony Hopkins en Jason Robards

Praag, voor de Eerste Wereldoorlog. Zonder dat hij zich van enig kwaad bewust is, wordt Joseph K. gearresteerd. Hij krijgt de aanklacht nooit te horen en zal zichzelf toch moeten verdedigen. Hij raakt steeds verder verstrikt in het web van de bureaucratie. En wat hij ook probeert, hij kan de nachtmerrie niet stoppen. Scenario van Harold Pinter, naar het beroemde boek van Franz Kafka.

avatar van kort0235
Was niet kapot van deze verfilming. Ben nu wel benieuwd naar de film van Orson Welles uit 1962. Binnenkort maar eens kijken of ik hem ergens kan huren.

avatar van macdanger
kort0235 schreef:
genomineerd voor draak van de film van de eeuw

lordmars
ik ben tot 3/4 gekomen denk ik, toen maar uitgezet!! wat een vreselijke bagger is dit, ik ga niet eens stemmen omdat je geen cijfer onder de 0 kan geven...

avatar van pieteroyama
Een waardeloze film. Absoluut niet kijken. Mooie sfeerbeelden, maar wat een stompzinnig verhaal.
Het gaat werkelijk helemaal nergens over. Een meneer, genaamd Jozef K (?) wordt gearresteerd. Niemand weet de reden, hij zelf ook niet. Hij mag gewoon naar zijn werk gaan (?) en aan het eind van de film laat hij zich door 2 debielen doden. Geheel vrijwillig. Ik ga voor 1 ster stemmen, maar baal ervan, dat je niet met een 0 kan stemmen.

avatar van Richard_Voorhees
Het is een verfilming van de gelijknamige roman van Franz Kafka, geschreven in 1914-15 en uitgebracht in 1925. Ik heb nog nooit wat van de beste man, die vooral na zijn dood behoorlijk opgehemeld werd, gelezen. Het schijnt behoorlijk zware kost te zijn.
Deze verfilming is in ieder geval behoorlijk vreemd. Joseph K. (Kyle MacLachlan) krijgt in een Engels sprekend Duitsland te horen dat hij gearresteerd word. De bankmedewerker heeft geen idee waarvoor, maar heeft geen andere keuze dan mee te gaan om berecht te worden.
In de rechtszaal gaat het er allemaal wel erg vreemd aan toe en de man besluit zelf zijn zaak op te lossen.
Hierna volgen er eigenlijk alleen nog maar vreemde scenes en ontwikkelingen waar ik in ieder geval totaal geen touw aan vast kon knopen.
Voor mij een beetje te bizar en teveel uit de lucht gegrepen. Niet helemaal mijn ding...

avatar van jimmydl
@ Richard (en de anderen die op een veel minder genuanceerde manier dan Richard de film afkraken en, afgaande op hun reacties, overduidelijk Kafka nooit lazen. @Pieter: je hoeft deze film niet goed te vinden maar zo banaal als je de film daar samenvat kan alleen maar duiden op een onmetelijke onwetendheid).

Ik heb Der Prozess wel gelezen en toen de film gezien. Om deze film, en vooral het verhaal, op waarde te kunnen schatten is het lezen van het boek essentieel. Ik snap dus dat de film je maar weinig interesseerde, maar snap dan niet waarom je 2 sterren geeft; je hebt blijkbaar niet de vereiste kennis (wat logisch is als je hem niet las) om een overwogen oordeel te vellen.