Het Gezin van Paemel (1986)

België

geregisseerd door Paul Cammermans
met Senne Rouffaer, Mark Van Eeghem en Jan Decleir

Vader Van Paemel is boer op de hoeve van baron de Wilde. Tijdens een mondaine jachtpartij op het landgoed van de baron wordt de zachtaardige Désiré Van Paemel zo zwaar gekwetst dat hij invalide blijft. Eduard, de oudste zoon, neemt actief deel aan de stakingen in de stad en is lid van de socialistische arbeidersbeweging. Tegen de zin van boer Van Paemel heeft de oudste dochter, Cordule, een verhouding met de vrijbuiter-stroper Masco en wordt de jongste dochter, Romanie, gedwongen als dienstmeid op het kasteel te gaan werken. Daar wordt ze verleid door Maurice, de zoon van de baron. Wanneer ook Kamiel de hoeve verlaat omdat hij onder de wapens wordt geroepen, gaat het door gebrek aan voldoende werkkrachten steeds slechter op de boerderij.

ellende ..., miserie..., nondedju! miljaarde!
één van de betere "Vlaamsche" boerenfilms.
Senne Rouffaer speelt een prachtige rol en de anderen moeten niet onderdoen ...
**** 4 op 5 **** Voila !

Ja, Tony! Zeker weten. Dit is het soort film dat ik als zevenjarige zag, niet wist waar het over ging. Als tiener lachte je ermee, want "wat een domme boerenfilm"! Als zeventienjarige zie je de film opnieuw en denk je "Tiens, nog zo dom niet"! En als tweeëntwintige jarige zie je pas de kracht van dit schitterende verhaal. Het heeft alles: immigratie, lust, generatieconflict, anarchie, socialisme, vriendschap, wraak, machtsmisbruik, humor, ...

Komt daarbij dat de schrijver van het toneelstuk waarop deze film gebaseerd is, Cyriel Buysse - héél dicht (7 km.) bij mijn deur schreef. En die Buysse, damn die gast kon wat schrijven. Ik heb wat gesnuffeld in de bibliotheek van mijn vader en tot de conclusie gekomen dat we al zijn werk in huis hebben. Joehoe! Ik weet al wat ik ga lezen volgend jaar!

Eigenlijk raar, als ik er nu over denk: de grootste boeken komen voort uit dat "bekrompen" provencialisme. Madame Bovary, Vaders en zonen.

Zachery Glass schreef:

Ik kan je het verhaal 'Lente' van Cyriel Buysse aanraden.

avatar van Filmkriebel
We zijn nu welvarend, maar slechts honderd jaar terug was Vlaanderen één en al miserie. Klassenstrijd en armoede. Wat de Van Paemels doormaken maakten vele armen in die tijd mee. Buysses werken waren net zoals vele auteurs uit zijn tijd met socialisme doordrenkt. Voor de jongere generatie heette dit strijden voor een betere toekomst. Voor vader van Paemel betekende dit onheil, want voor hem was leven werken tot je erbij doodviel. Een goed gemaakt en soms pijnlijk drama met prima acteurs. Wel één die de realiteit van het gewone volk zonder franjes toont.

Prima voorloper van Daens Overigens hebben ze wel veel Nederlandse acteurs gebruikt, Gefilmd op prachtige locaties kortom een aanrader.

avatar van 93.9
Terecht bestempeld als klassieker. Prachtige film!

Typisch boerendrama zoals ze in de jaren zeventig en tachtig gemaakt werden in Nederland en België, vol met de bijbehorende clichés over armoede en ongelijkwaardigheid, matig acteerwerk waar je nu echt niet meer mee aan kan komen en een flinke portie dramatiek. Maar voor die tijd was het ongetwijfeld een goede film.

avatar van U96
U96
Eibmoz schreef:

Veel Nederlandse acteurs??? welgeteld 2 (de barones en haar zoon)

Prima weergave van het Vlaamse boerenleven van einde 19de eeuw en heel wat maatschappelijke aspecten daar omheen : de overheersing van de franssprekende adel, neerkijkend op al wat maar alleen "Vlaams" sprak, de touwtjes in handen houdend over de industrie, met de hulp van de ordediensten (en Kerk) het opkomende socialistisch protest bestrijdend, maar ook zich allerlei privileges veroorlovend, zoals het ontsnappen aan legerdienst, tot het argeloos omgaan met eer en gevoelens van de plattelandsbevolking. Film toont ook hoe het eindelijk voor de hand lag dat heel wat stakkers hun geluk zochten in het verre Amerika.
Uiteindelijk is het m.i. duidelijk dat, wat het gezin Van Paemel meemaakt, uitsluitend verband houdt met de ellendige maatschappelijke toestand waarin het verkeerde. Ook het overlijden van de moeder was daar een gevolg van
Dertig jaar reeds en toch nog genietbaar, inhoudelijk en filmisch.