De Loteling (1973)

Alternatieve titel: Le Conscrit

België

geregisseerd door Roland Verhavert
met Jan Decleir, Ansje Beentjes en Gaston Vandermeulen

1833, ergens in de Vlaamse Kempen. De dienstplicht was toen nog niet algemeen en de rekrutering gebeurt door loting, een maatregel die bij de bevolking niet geliefd is. Jan, één van de velen die hetzelfde lot wacht, heeft echter geluk en loot zich vrij. Maar voor een fikse som geld laat hij zich er toe verleiden om de plaats van een rijke jongeling in te nemen. Al snel betreurt hij zijn beslissing. Zijn geld wordt gestolen en hij maakt kennis met een boel mensonwaardige toestanden.

Ik zag ooit de Nederlandse premiere, en herinner me vooral dat Ansje Beentjes, toen een veelbelovende jonge actrice, in een rolstoel zat. Iets onduidelijks tijdens de draaiperiode had haar ziek gemaakt.

De film was zo traag als je van een Conscience-verfilming mocht verwachten. Aan de acteurs lag het niet (Jan Decleir), maar Verhavert is nu eenmaal een ouderwetse regisseur met een neiging tot plechtstatigheid. Leeft hij nog, eigenlijk ?

De film deed niets, in Nederland. En Ansje Beentjes, die nog een hoofdrol speelde in Ate de Jongs debuut Blindgangers, speelde nog een paar jaar bij Toneelgroep Centrum (vaak heel goede rollen), kreeg er toen genoeg van, en studeerde wat later cum laude af als psychologe.

kappeuter (moderator)
hugohei schreef:

Als imdb up-to-date is, dan leeft hij nog ja. Hij is inmiddels 77.
De Loteling verschijnt dit jaar naar verwachting 15 augustus op dvd en als het meezit heeft hij de commentaartrack nog kunnen inspreken.

Dat zou mooi zijn. De man heeft een belangrijke rol gespeeld in de Vlaamse cinema.

Wat me verbaast (en niet alleen bij deze film) is de vermelding van de Engelse titel. De laatste tijd is het gewoonte om bij iedere speelfilm al in een vroeg stadium een internationale titel te bedenken - voor festivals, voor Cannes, voor buitenlandse belangstelling... Logisch.

Ik maak me sterk dat De Loteling niet is uitgebracht in Engeland of de USA. Ik zie de film ook niet staan in handboeken als The Conscript (maar dat zegt niet veel)... waarom dan zo'n alternatieve titel vermelden ? En waarom GEEN alternatieve titel bij zoveel andere films ?

De Zeemeerman heeft ongetwijfeld ook een door Rob Houwer persoonlijk bedachte titel voor de internationale markt... maar who cares ?

Het is maar een vraag die opwelt.

kappeuter (moderator)
Tja, lastig Hugo. Ik vind het ook moeilijk ergens een grens te trekken.
Het is ook een gevoelsmatige kwestie. The Vanishing bij Spoorloos vind ik prima. Maar Soldier of Orange heb ik liever niet bij Soldaat van Oranje staan.
In principe gaan we op imdb af bij dit soort kwesties. Vandaar ook dat The Conscript er bij staat.
Waarom bij zoveel andere films geen alt. titels ?
De simpele verklaring is dat het alternatieve titels systeem nog niet zo heel lang geleden is ingevoerd.
We proberen zeker niet volledig te zijn. Daar is imdb voor.

Ik zou ze met mate vermelden. Wie echt door wil zoeken, om een of andere fanatieke reden, moet maar naar imdb, ja.

Een waarheidsgetrouw tijdsbeeld, althans zo kwam het op mijn persoon over: het decor, de aankleding. Wat het overtuigende acteerwerk (zeer geloofwaardig) van de cast nog eens bekrachtigde. Velen drama’s passeren de revue, de film zou het stempel naargeestig kunnen dragen, ondanks dat blijft het personage op afstand: pas het eindgedeelte wist me te raken (wellicht dat de film te nuchter is). 3*

3 sterren, aangrijpende film die ik hopelijk geen tweede keer hoef te zien. Ik hou niet zo van films in een andere taal dan Engels/Amerikaans.

Romantisch melodrama in het kwadraat, dus niet voor alle smaken. Goed spel en verzorgde cinematografie maken veel goed, maar neemt niet weg dat het basismateriaal wel erg gedateerd is.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ah mooi, eindelijk zendt 'de Belg' eens een Vlaamse klassieker uit. Weet iemand of dit de start is van een zomerserie van dergelijke films of niet?

Meneer Bungel
Het wordt zeer gevarieerd kennelijk.

avatar van Guzziking
Fraai Vlaams drama.

Goede film uit de jaren '70 met vooral twee sterke hoofdrolspelers, Jan Decleir en Ansje Beentjes.
De film komt nu wellicht wat oubollig over maar is nog steeds zeer genietbaar, niet alleen om de hoofdrollen maar de ganse cast.
Mooi maar dramatisch verhaal ook.

avatar van Hollywood007
Op zich was het verhaal wel interessant, zeker het begin, maar er had meer mee gedaan kunnen worden. Ik had ook het gevoel dat hij geen einde had, dat het verhaal niet mooi afgerond is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Er wordt al eens lacherig gedaan over de Vlaamse boerenfilms, maar Roland Verhavert maakte in dat genre wel enkele pareltjes (Pallieter, Boerenpsalm, Rolande met de Bles, ...). De sterkte van de films is natuurlijk het verhaal dankzij de grote schrijvers als Conscience of Timmermans. Met een simpel relaas van een een boerenjongen uit 1833, krijgen we meteen een mooi beeld van de historische geschiedenis. Met Decleir als de blinde soldaat die z'n acties steeds doet met de goeie voornemens, maar uiteindelijk zoals velen slachtoffer wordt van z'n sociale status. Ansje Beentjes is de liefdevolle vriendin die kost wat kost haar liefde wil terug zien.

Een film als dit kan teren op de eenvoud gelukkig, waar films als De Leeuw van Vlaanderen te kort kwam om een echt epos te zijn. Als Vlaming kon ik meteen enkele opnamelocaties herkennen, die er wel goed uitzagen, maar door hun sterke herkenbaarheid soms wat misplaatst overkwamen. Al viel dat op zich wel mee en moet het ook niet overroepen worden.

De Loteling is een mooi verhaal dat misschien wat geleden heeft door de tand des tijds, maar op zich niet zo hard gehavend is. Een mooi verhaal uit onze Vlaamse geschiedenis. En daardoor herkenbaar en dichter bij als kijker.

avatar van Humphrey
Ik vind de film een succes als een produkt van zijn tijd, met een - toegegeven oubollige - regisseur die er het beste van maakte. Bedenk dat de Belgische (of liever: Vlaamse) filmproduktie toen niet veel voorstelde. Is toch een geslaagd project. 3,5*.

Knappe vefilming van de novelle van Hendrick Conscience. Ken het verhaal niet zoals Conscience het heeft geschreven, maar had de indruk dat de film nog even mocht duren.
In ieder geval nog best bekijkbaar en eigenlijk voor zijn tijd progressief, een tijd trouwens waar de Vlaamse film heel dikwijls synoniem was van het plattelandsleven van vele decennia geleden.

avatar van Metalfist
Verhavert doet Conscience

Na het onverwachte succes van Mira besloot producent Jan Van Raemdonck hetzelfde kunstje nog eens opnieuw te doen, namelijk een bekend boek van een Vlaamse schrijver verfilmen. Deze keer werd er echter niet naar het oeuvre van Stijn Streuvels gekeken, maar werd dat van Hendrik Conscience onder de loep genomen. De keuze viel uiteindelijk op De Loteling en Roland Verhavert, die met onder andere Rolande met de Bles recentelijk hoge ogen had gegooid, werd aangesteld als regisseur.

Ik had in ieder geval redelijk grote verwachtingen aangezien Verhavert's kortfilm "Ansfred van Antwerpen" me al kon bekoren en De Loteling zit uiteindelijk op eenzelfde niveau. Het is nog wat te vroeg om echt een lijn in zijn oeuvre te kunnen ontdekken, maar het lijkt wel alsof de regisseur graag de kaart van de afstandelijkheid trekt. De gebeurtenissen die Jan (en Katrien) ongewild moeten ondergaan worden bijna als het ware klinisch geregistreerd en het duurt even vooraleer dat echt pakt op het scherm. Het is dan ook pas met het einde dat het kwartje echt lijkt te vallen. Die scène waar Jan en Katrien over de zandvlakte lopen, de camera opeens naar opzij gaat en je de twee Voetbranders ziet staan... Opeens is de klik daar en het is een scène (zeker wat er nog op volgt) die hard binnenkomt in de huiskamer. Naar het schijnt heeft Verhavert zelf ook wel wat aan het script gesleuteld om het wat rauwer te maken in vergelijking met het geromantiseerde beeld dat Conscience er van had gemaakt. Vraag me af hoeveel er effectief van de hand van de regisseur komt en hoeveel van de schrijver.

Jan Decleir, kan die man eigenlijk iets verkeerd doen? Het lijkt wel alsof hij elke rol naar zijn hand kan zetten en die van Jan Braems is daar geen uitzondering op. Hij wordt terecht één van de groten der Vlaamse cinema genoemd en ook hier overtuigt hij over de gehele lijn. Ik ben ook nog zeer gecharmeerd door Ansje Beentjes trouwens. Niet makkelijk om als debutante direct tegenover zo'n acteur te staan die zijn strepen al verdiend had, maar Beentjes heeft een goede chemie met Decleir en weet zich perfect staande te houden. Er is in ieder geval weinig op haar aan te merken, zelfs niet in de scènes waar ze de film alleen moet zien recht te houden. Jammer (en vreemd) dat ze er niet in geslaagd is om een carrière uit te breiden. Afgaande op deze rol zat er meer in.

Ben benieuwd naar het overige werk van Verhavert, ik heb hier in ieder geval nog Brugge, Die Stille en De Zachtmoedige (die laatste staat trouwens als extra op de DVD van De Loteling!) liggen, dus ik heb nog wel een kleine voorraad. Hopelijk weet zijn stijl me nog net iets meer te overtuigen, al denk ik dat dit met een herziening ook wel eens aan 4* zou kunnen geraken.

avatar van Dievegge
Met dit werk van de oude Vlaamse stempel zal een jong publiek moeite hebben wegens het gezapige tempo en de technische beperkingen, maar het blijft een ontroerend verhaal. Nic Bal en Roland Verhavert weken sterk af van de novelle van Conscience. De christelijke moraal is geminimaliseerd en er werden enkele scènes met bruut geweld in verwerkt. Dat Jan Braems zich door een rijke om liet kopen, was hun eigen vondst.

Veel aandacht gaat naar de armoede van het boerenvolk, dat zich vastklampte aan geloof, bijgeloof en kwakzalverij. De Kempense natuur komt moot in beeld, vooral wanneer ze dat beekje doorwaden en tijdens het onweer. De scènes in de kazerne, eigenlijk het begijnhof van Diest, vormen een grauw contrast. Het wordt niet expliciet gezegd, maar Jan Braems krijgt chlamydia na z'n bezoek aan die prostituee. Slechte hygiëne - hij liet zich wijsmaken dat hij z'n ogen moest wassen met urine - leidden tot een trachoom, een ontsteking waarvan hij blind werd.

Ze hebben de boeren geen ABN laten spreken, maar ook geen plat dialect. Er komen Franse leenwoorden in voor als courage en pertanc (pourtanc). Tijding in plaats van nieuws is een archaïsme. Het beste citaat: "Ge moet maar denken, het zijn mijn oversten." Het grootste minpunt is de nasynchronisatie. De lippen bewegen ongelijk, de rustige spreekstem van Jan Decleir komt probleemloos boven het onweer uit en de Nederlandse actrice spreekt met een Vlaams accent. Magda Lesage deed de stem van Trien, omdat Ansje Beentjes ziek was. Zij had wel het ideale vlasblonde kopje om de puurheid en onschuld van haar personage uit te drukken te midden van ellende en geboefte. Je kunt nog altijd meeleven met Jan en Trien, die ondanks alle ontberingen blijven doorgaan.