Clovek a Jeho Dum (1967)

Alternatieve titels: Kinoautomat | One Man and His House | One Man and His World | One Man and His Jury

Tsjechoslowakije
Komedie / Drama

geregisseerd door Radúz Cincera, Ján Rohác en Vladimír Svitácek
met Miroslav Hornícek, Jirí Schmitzer en Josef Somr

Meneer Novak is een onschuldige man die door de gangen wandelt van zijn appartementsgebouw en een schaars geklede blondine tegen het lijf loopt, die zichzelf heeft buitengesloten. Het is het begin van een reeks knotsgekke situaties. Deze film was 's werelds eerste interactieve film, waarbij het publiek op geregelde tijdstippen kan stemmen over het vervolg van het verhaal.

avatar van Baggerman
De eerste interactieve film ooit. Stiekem ben ik er wel benieuwd naar. Naar verluidt eindigt de film altijd hetzelfde, onafhankelijk welk pad de toeschouwers onderweg kiezen. Het is bedoeld als satire op de democratie of op het idee dat de mens zijn lot zelf in handen heeft.