Joan of Arc (1999)

Alternatieve titel: Jeanne d'Arc

Canada
Historisch / Drama
140 minuten / 180 minuten (uncut - Verenigd Koninkrijk) (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Christian Duguay
met Leelee Sobieski, Chad Willett en Peter O'Toole

Het relaas van een eenvoudige boerendochter en de zoektocht die haar veranderde in één van de meest geruchtmakende personen aller tijden. Ze hoorde stemmen en ging erop uit om Frankrijk te herenigen.

Dit is de enige geschiedenispersoon die ik interessant vind
Jeanne D'arc

avatar van catweasel
Ik ben gek op Peter O'Toole!

Ik vind de muziek zo mooi , in deze film
Weet er iemand van wie deze muziek is ?

Vandaag weer eens herzien en het blijft toch een adembenemende film. Het verhaal is bekend, maar de uitwerking is zo schitterend. Het weet me elke keer weer te raken, je krijgt gewoon diepe respect voor Joan D'Arc.

Het is gewoon 3 uur lang genieten van de prachtige beelden, goede dialogen, mooie openbaringen en strakke slachtvelden. Ook past de emotionele muziek in het algeheel plaatje van Joan Of Arc. Prachtig.

Met kans op een verhoging.

is wel leuke film, maar ik had er toch wat meer van verwacht.

Ik vond het een prachtige film! Leelee Sobieski acteert zeer goed als Joan, maar ik zie in haar geen persoon die op haar gevoel afgaat. Ze doet letterlijk alles wat god haar opdraagt, en als haar stemmen haar niets zeggen, weet ze zich geen raad. En dat is met Milla Jovovich niet.
Maar ik vond het in ieder geval een prachtige film, met een zeer ontroerende verbrandingscène en mooie muziek.
Het is al wel lang geleden dat ik hem gezien heb, ik weet nog wel dat ik hem zeer goed vond en ik heb hem zopas nog besteld, ik hoop dat hij deze week nog aankomt: :s
4 sterren!

Heeft iemand ooit al eens
Joan Of Arc met Ingrid Bergman, of
Joan Of Arc child of war soldier of god
gezien?

Dat kun je beter bij die films vragen...

avatar van Fran
Ik heb het 2 keer geprobeerd want dit behoort een film te zijn die ik echt helemaal geweldig zou vinden, maar dat vind ik dus niet. Ik kon er gewoon niet inkomen. Jammer want het leek me een fantastische film.

Ik ken het gevoel, een film echt goed willen vinden om het onderwerp of acteurs etc. Wel jammer, aangezien Joan of Arc een schitterende film is. Zwaar ondergewaardeerd hier op MovieMeter.

avatar van lottetje
nou... dat had ik nou ook.

inderdaad er mist wat, maar ik wist niet precies wat, want ik zou het ook een geweldig film moeten vinden, het onderwerp vind ik heel interessant enzo.
maar hij kwam ook niet bij mij aan. ik heb hem verschillende keren gezien, en nog steeds heb ik het gevoel van. ik moet hem nog een keer zien, want ik heb dingen gemist.

erg jammer

bestaan er eigenlijk websites, waarop je films over jeanne d'arc gratis kunt downloaden?

Weet er iemand hoe het liedje heet op het laatst wanneer Joan verbrand wordt?

Heb deze een aantal keer gezien, en blijft me boeien. Lelee Sobieski, een mooie dame mijns smaaks vind ik qua acteertalent hier en daar wat minder overtuigend. Maar dat mag. Althans, ik vind haar minder overtuigende momenten haar juist sieren om de 1 of andere reden.
Maar enfin, de sfeer die de film weergeeft vind ik uiterst en al denk ik dat de echte Joan toen een veel mannelijker type geweest moest zijn, jongensachtig, denk ik dat Lelee de rol toch mooi weet te vertolken. Na het zien van deze film ben ik eens wat gaan snuffelen in boeken over Jeanne d'Arc. Het moet beslist een heel byzondere dame zijn geweest met enorme dosis moed. Mijn beoordeling voor de film is allerminst objectief daar ik zowiezo een zwak heb voor personages als Jeanne d'Arc, een zwak voor geschiedenis en Leelee een schatje vind. De film desniettemin ook prachtig, dus maak ik er een 4,5 van.

Ik vindt het ook een hele mooie film. Het verhaal is zowel in het echt als in de film heel erg interessant. Ik vindt nogal snel leuk als de acteurs goed spelen, en dat is bij deze film zeker! Maar ik vind een film pas écht goed als je hem een jaar later weer kijkt en nog steeds even leuk is en dat vindt ik bij deze film niet zo, dus een 3.0.

lottetje schreef:
nou... dat had ik nou ook.

erg jammer

ja dat is bij mij ook. in de trailer kwamen ook stukjes die in de film niet voorkomen.

joan of arc is (wat mij betreft) een echt goede film, maar enkel als je hem voor 1 keer bekijkt. na meerdere keren gaat hij vervelen.

avatar van Saffie
Ik heb de trailer op youtube gezien en hij lijkt me erg goed.
wil ik wel een keer zien!

avatar van psycholamp
De eerste keer kijken, was toch het leukst. Je merkt goed, dat het eigenlijk een miniserie is. Hier en daar wat traag, maar wel leuk.

avatar van Dirk1969
Het onderwerp van de film is boeiend, maar helaas weten de meeste acteurs het verhaal niet geloofwaardig te brengen. Het zijn duidelijk hedendaagse Amerikanen (soms ook Canadezen of anderen) die zich in een middeleeuws pakje hebben gehesen. De enige acteur die voor mijn gevoel werkelijk geloofwaardig overkomt is Peter O'Toole (Bishop Cauchon), toevallig of niet een Europese acteur. Zijn optreden en de bij wijlen fraaie beelden zorgen ervoor dat de film toch nog redelijk te genieten is.

avatar van evi89
2 woorden: aangrijpend, ontroerend

Voor de mensen die deze film willen kopen: koop niet de versie waar op de voorkant vermeld staat dat de film 3 uur duurt (en op de achterkant 183 minuten)en de misleidende tekst Extra Lange Speelduur. Deze versie duurt namelijk juist een half uur korter. Helaas is de lange versie van pakweg 180 minuten alleen in het buitenland te verkrijgen.

avatar van Chairrepair
Prachtig verhaal, maar de film viel me zwaar tegen.
Waarom?
Ten eerste: het verhaal van de film komt niet overeen met het echte verhaal. Nu kan men wel zeggen dat regisseurs en scenarioschrijvers een bepaalde vrijheid mogen hebben, maar ik vind dat ze echt teveel hebben veranderd(ze hebben een belangrijk persoon volledig weggelaten(Gilles de Rais)). Als je je niet kan vinden in de manier waarop het gebeuren is verlopen, kies dan geen bestaand verhaal, maar maak iets gebaseerd op het verhaal van Jeanne d'Arc.

Ten tweede: het acteerwerk was nogal matig. Leelee deed het wel aardig, maar toch vond ik haar niet helemaal Jeanne(soms iets te modern qua hoe ze de dingen zei, maar dat kan ook aan de instructies van de regisseur liggen).
Over het algemeen kwam het acteerwerk naar mij niet geloofwaardig over.

En ook stoorde de taal mij, maar dat ligt niet echt aan de film zelf. Ik vind het gewoon jammer dat het niet in het Frans was, dat zou het voor mij veel geloofwaardiger gemaakt hebben.

Ondanks dit alles vond ik de laatste scène heel mooi.

Een aanrader, maar ik wil iedereen die dit leest erop wijzen dat het in het echt niet helemaal zo is gegaan.

avatar van yeyo
frodette schreef:
Dit is de enige geschiedenispersoon die ik interessant vind
Jeanne D'arc

Wat onderscheidt haar van de zovele anderen?

Het verhaal uit deze film is alom bekend, en de hoofdrol is door Leelee Sobieksi goed vertolkt, als is de versie met Milla Jovovich in de hoofdrol stukken beter.
Deze film kon me niet helemaal bekoren, al ben ik dan een groot fan van Sobieski, ik heb van haar toch al betere rollen gezien.
Een film om eens te bekijken, jazeker, maar historisch gezien is de versie met Jovovich een grotere aanrader.

avatar van RuudC
Vreemd… Geen enkel commentaar so far op het religieuze aspect van dit verhaal en deze film. Het is nochtans duidelijk aanwezig en Jeanne d’Arc werd in 1920 heilig verklaard. Alle belangrijke punten van haar legendarische verhaal komen erin voor: de stemmen van God, de heilige Catharina enz, maar ook ketterijen. Mede daardoor is deze versie van Joan of Arc een toch behoorlijk goede verfilming. Waar ik weinig verwachtte, werd ik aangenaam verrast door de vlotte wijze waarop het plot verteld werd.

Joan of Arc scoort eveneens hoog op de aankleding. Vaak zie je toch dat men maar wat doet wanneer het om middeleeuwse settings gaat. Op de kleding, gebouwen, wapentuig en dergelijke valt eigenlijk weinig aan te merken. Ook speelt het geheel zich grotendeels in de modder af en krijg je als kijker duidelijk de dagelijkse misère te zien in de vorm van honger en slecht leiderschap (van zowel kerk als staat). Het verhaal ken ik enkel in grote lijnen. Ieder belangrijk onderdeel komt terug in de film. Zoals ik al aangaf, zijn dat de openbaringen aan Jeanne d’Arc, maar daarbij komen ook de test van de dauphin, het ontzet van Orleans, het verraad van Bourgondië en het proces nauwkeurig aan bod. Het ontzet van Orleans is zelfs erg fraai gedaan. Geen massale veldslag, maar strijd tussen honderdtallen, zoals voor die tijd een stuk aannemelijker is. In de modder uiteraard. Al is het alleen maar om nog even te benadrukken dat de middeleeuwen niet voor niets de middeleeuwen heten.

Een prima film dus. Het is enkel jammer dat Leelee Sobieski in mijn ogen niet geschikt is om Jeanne d’Arc te vertolken. Sowieso kon het acteerwerk in een aantal gevallen wel beter.

Heb deze vandaag eens een herziening gegeven, en weer was ik onder de indruk.
Leelee vind ik in sommige stukken allesbehalve overtuigend spelen, maar voor mij vergoedt ze een hoop door de rol van Jeanne sympathiek te vertolken. En de sfeer is sober,en de rustige verfilming geeft je alle tijd om in kalmte terug in de tijd te gaan.
Ik weet niet in hoeverre Jeanne onderscheiden kan worden van andere historische figuren, om even terug te komen op de vraag van Yeyo., maar het valt niet te ontkennen dat ze een bijzonder karakter was in de menselijke geschiedenis: een ongeschoold eenvoudig maar diepgelovig plattelandsmeisje die als overtuigd zijnde van haar roeping 'out of the blue' op zeventienjarige leeftijd komt verkondigen dat Karel de troon maar eens moet opeisen. Ook geen militaire training of wat dan ook, maar wel heeft ze binnen de kortste keren een heel leger onder haar commando.
Ze geeft de fransen hoop op een toekomst door de overwinningen behaald, waarvan ik denk dat dit zeker zal hebben bijgedragen aan het (mentaal) weer op krachten komen na bijna honderd jaar van oorlog en armoede, om enkele jaren erna - zeven jaar om precies te zijn - definitief de engelsen te verslaan en een einde te maken aan de honderd jaar terreur.
Dan wordt ze, óndanks haar inzet en prestaties, verraden door de man die zij zelf op de troon heeft gezet. En zelfs dán, wanneer ze wordt veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf (maar wél in leven) trekt ze de verklaring in die haar leven heeft gered - volledig bewust zijnde dat ze tot de brandstapel wordt veroordeeld - en wordt hiermee haar lot bezegeld: ze wordt levend verbrand op negentienjarige leeftijd, 30 mei 1431

Dit alles door en van een meisje die van haar puistjes nog niet was ontgroeid en die zo jong nog in twee jaar tijd iets heeft neergezet dat nu nog altijd tot de verbeelding spreekt.
En dan heb ik het niet eens over de kwestie van het geloof welk nogal merkwaardig is.
Sinds de Middeleeuwen, en met name in twintigste en huidige eeuw, is er nog altijd discussie en strijd gaande om echtheid en juistheid tussen de (psychische) aandoeningen, geloof en wetenschap: áls er een God is dan was Jeanne mogelijk werkelijk uitverkoren, en áls het 't geloof betreft als puur menselijke eigenschap dan is Jeanne één van de grootste voorbeelden geweest die heeft laten zien wat met geloof bereikt kan worden. En zoú de wetenschap dé ultieme waarheid betekenen en bij Jeanne toen 'een steekje los' hebben gezeten......wie weet, misschien dat het begrip geestesziekte opnieuw moet worden gedefinieerd.
Uit alles bewaard gebleven uit die tijd blijkt dat Jeanne over een enorm scherp denkvermogen beschikte en echt een bizar, zo enorm, moedig meisje was die in korte tijd heeft bereikt waar geen heerser e/o kerk aan heeft kunnen tippen in die honderd verschrikkelijke jaren.
En ik herhaal nog even om het belang uit te drukken: dit alles door een boeren-tienermeisje die in de geschreven geschiedenis slechts twee jaar ten tonele verschijnt.

O ja, en dan heb ik het niet eens over wat ze heeft betekend voor de rol van de vrouw in de (franse) samenleving toen. Ze schijnt nogal een voorbeeld te zijn geweest die de discussie en de stimulance heeft doen aanwakkeren aangaande de emancipatie van de vrouw...............

Misschien niet de enige interessante historische figuur in de geschiedenis, maar mij betreft is een noemenswaardige plek in de historische geschriften tenminste zéér terecht.

avatar van Smallprint84
frodette schreef:
Ik vind de muziek zo mooi , in deze film
Weet er iemand van wie deze muziek is ?

De muziek is van Asher Ettinger met vocalen van Charlotte Church.

Joan of Arc (miniseries) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van arno74
Prima film, het geeft een vrij compleet beeld van wat men algemeen denkt over deze tot nationaal held gebombardeerde tiener, en hoe het mogelijk aan toe is gegaan. Je kunt wel merken dat dit een TV-film is, en niet voor de bioscooop is gemaakt. Desondanks is het een kwalitatief prima film die constant boeiend blijft. Het verhaal/script is natuurlijk heel bijzonder.

avatar van fun in acapulco
Deze serie neemt een loopje met de feiten. Dat irriteerde me hier mateloos. Ook Braveheart is volstrekt niet waarheidsgetrouw, maar dat wist ik pas nadat ik de film al enige malen gezien had. Ook jammer, maar Braveheart blijft boeiend om te zien. De Luc Besson film houdt zich keurig aan de feiten en is derhalve een betere film voor wie toch een meer dan algemene kennis en interesse in Jeanne heeft.

avatar van Smallprint84
Ja, maar dit is niet de enige film die het niet zo nauw neemt met de feiten. In principe zijn bijna alle Jeanne d'Arc films niet helemaal kloppend met de feiten.
Het is wel zo dat deze miniserie de hoofdlijnen wel volgt en qua leeftijd van Jeanne d'Arc klopt deze film wel het meest. Sobieski heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Jeanne destijds. In de andere bewerkingen werd ze gespeeld door oudere actrices.
Ik vind t iig een goede bewerking .