Verder Dan de Maan (2003)

Nederland / België / Denemarken / Duitsland

geregisseerd door Stijn Coninx
met Johanna ter Steege, Huub Stapel en Neeltje de Vree

Het is 1969. De wereld is in afwachting van de landing op de Maan. Tegen de achtergrond van deze historische gebeurtenis worstelt het boerengezin Werner met het dagelijks bestaan. Als de 9 jarige Caro (Neeltje de Vree) op school over de op handen zijnde maanlanding hoort, kan ze het niet geloven. Thuis, op de boerderij, bij haar broers en zusjes, vindt ze niet veel gehoor voor haar getob. Haar diepreligieuze vader Mees (Huub Stapel) maakt zich misschien nog meer zorgen dan zij. Hij is boer in hart en nieren en de nieuwe tijd is niks voor hem. Hij kan er niet in mee, ontduikt de verantwoordelijkheid voor zijn grote gezin (een zesde is op komst), vlucht steeds meer in drank of verbergt zich achter zijn clowneske kant. Niet alleen de relatie met zijn vrouw Ita (Johanna ter Steege) komt onder druk te staan, maar ook de gezinsverhoudingen komen op scherp te staan.

Ik zag de film deze week op dvd, en er is veel goeds over te zeggen - maar er zijn toch echt belangrijke minpunten.
Het scenario zit werkelijk overvol met grote thema's en themaatjes [over het boerenbestaan, relatie met God, allerlei geheimen, de duivel die drank heet, gemeenschapszin & buren, reiken naar de maan, zelfmoordfascinaties, allerlei angsten, geheimen, verlangens...] dat het moeilijk is om onbekommerd mee te leven.
En een probleem is : met wie ga je het verhaal door ? Vaak met het meisje, soms met moeder, soms met vader.
Een soort lichtheid, af en toe, zou welkom zijn. Maar dat ontbreekt.

Wat me verder verbaasde : de naam van Joep vd Nieuwenhuyzen op de aftiteling (hoedatzo ?).

En : dat de naam van de schrijfster (Jacqueline Epskamp) bij de begintitels volstrekt ontbrak. Als je goed zoekt kun je haar naam aan het eind vinden. Hoe kan dat nou ? Ze heeft toch een bewonderenswaardige prestatie geleverd, zou ik zeggen.

Aandeelhouder van Isabella Films.

Ah. Opgelost.

En het antwoord op de andere vraag kreeg ik van Jacqueline zelf. Ze wilde niet.

neo (crew)
Kon nu echt niemand Henny Vrienten vastbinden, Coninx of Stapel? Bah hij deed meer slecht dan goed...

hinie
Vond Stapel juist wel goed in deze film, hij kwam op mij heel geloofwaardig over, zo ook Neeltje De Vree.
Zag ik daar niet Tess voorbij komen? ( die ons land vertegenwoordigde met het junior songfestival !)
Ik heb genoten van dit filmpje.

neo (crew)
Ik ook, maar het ging mij erom of dan niemand van de andere mensen die aan de film meewerkte Vrienten had kunnen stoppen.

avatar van Keutul
Ik vond het een mooie film.

avatar van brielen
Mooie,brave film. De cast acteert prima. 4

neo schreef:

Is gebrobeerd, weet ik. En later (na de officiele release) maakte men een versie waar een deel van de muziek is weggehaald. Geen idee welke versie jij gezien hebt.
Vond Stapel wel ok.

neo (crew)
Eentje waarbij op een gegeven moment bijvoorbeeld wordt afgeweken van het geluid en instrumentatie die hij hanteert door de film heen. Tijdens een scene met ophangen van de slingers lijkt ineens alsof al het orchestrale was weggehaald waardoor een walgelijk leeg synth geluid overbleef. Denk dus de versie van na de officiele.

Die tweede is ook officieel en met toestemming van Coninx gemaakt; had geloof ik ook en wat korter einde. Deze ging naar de oscars.

Aardige film met een leuk meisje.

robertus65
Aardige familiefilm met een goede rol door Stapel, die hoofd is van een katholiek boerengezin, en soms nog leuker is als Johnny Flodder. Veel gaat over het geloof (de tegenstelling tussen katholiek en prostestant). Leuk is het om Cees Flodder als leraar te zien en ook buurman Neuteboom doet weer mee.

avatar van Zonnedaeler
haha buurman als buurmanXD
(je snapt wel dat ik neuteboom bedoelXD)

avatar van niethie
Een Fijn en eerlijk jeugdfilmpje dat inderdaad af en toe wat lijkt te lijden onder zijn zware thema's, al heb ik me daar verder blijkbaar niet zo aan gestoord als de meeste hier, in tegendeel zelfs. Er werd een mooi tijdsbeeld weergeven, de film kent zowel een paar behoorlijk pakkende als warme momenten en ook het acteerwerk was verder dik in orde, Stapel springt eruit en het meisje dat Caro speelt (De Vree) is een waar natuurtalentje. Kortom, Ik heb genoten! Misschien wel een van de betere genrefilms
die ik de laatste tijd heb gezien...

3,5 sterren

avatar van Purmerend
Wist niet dat varkens zo agressief kunnen zijn.
Mooie film met een lach en een traan.

Een behoorlijk vol scenario, zoals hugohei hierboven al meldt. Iets te vol af en toe. Stapel is wel fantastisch...

flauw boerendrama over een aan alcohol verslaafde varkensboer. Alcohol en varkens : een dodelijke combinatie ! Ben nooit echt meegenomen geweest in het verhaal, altijd bleef er een soort afstand en onbeholpenheid in de film. Toch puike prestaties van de Hollandse toppers Huub Stapel en de ravissante Johanna Ter Steege. Het is me dan ook een raadsel waarom dit een Belgische film wordt genoemd

avatar van Phantasm
Redelijk drama, leuk voor een keertje.

Heb de film gezien in Antwerpen en vind hem heel mooi. Had hem graag op DVD gehad maar vindt hem niet. Mocht iemand hem hebben en willen verkopen graag dan .