Mariken (2000)

Nederland / België
Familie / Avontuur

geregisseerd door André van Duren
met Laurien van den Broeck, Kim van Kooten en Jan Decleir

Het jonge, nieuwsgierige meisje Mariken leeft samen met de oude kluizenaar Archibald in een huisje in het Waanwoud, ver van de bewoonde wereld. Alles wat ze over het leven weet, heeft ze geleerd uit Archibalds boeken. Als Mariken op een dag naar de stad moet om een nieuwe geit te kopen, leert ze dat het leven meer omvat dan wat in boeken te lezen staat. Het meisje ontmoet in de stad ook enkele zonderlinge figuren: de gevreesde Zwarte Weeuw en haar opgesloten neefje Rattejan, de wagenspeler Joachim en de kille, over de stad heersende Gravin. Allemaal zijn ze op hun eigen manier in het bijzondere meisje geïnteresseerd.

Is een van de laatste delen geloof ik, wordt al enkele weken een deel uitgezonden.

avatar van JTV-kijker
Leuk verhaal, goed geacteerd. De decoraties en de kostums zijn ook mooi gemaakt. Een film die goed is voor éénmaal te kijken vind ik persoonlijk. Ik vond het alleen moeilijk om alles fantsoenlijk te verstaan en Laurien lijkt soms best wel fel op een jongetje.

avatar van mcdaktari
Ik heb Mariken nu al een paar keer gezien en ik moet eerlijk bekennen dat het een hele leuke kinderfilm is. Ik vind ook dat ze de sfeer goed hebben weten over te brengen, en Jan Decleir
die heeft wel wat, op de een of andere manier zie ik die man altijd graag acteren. En Kim van Kooten is gewoon een lekker wijf.

avatar van filmamator
Voor mij is dit echt puur jeugdsentiment!

Een aardige jeugdfilm.
Ik vond het wel meer op een toneeluitvoering lijken dan op een film. Dit kwam voornamelijk door de theatraal uitgesproken teksten, tezamen met de intonatie erbij. Ook decors en de vrij statische settings vond ik toneelmatig.
De kostuums waren wel erg mooi.

avatar van BlueJudaskiss
Gezien met een beroerde beeldtransfer die een tijdje geleden door NPO Cultura werd uitgezonden, wat een klein deel van de lol wegnam. Jammer want ontzettend leuke kinderfilm, die thema's over religie durft aan te snijden zonder dat het opdringerig overkomt. Prachtige sets, bevolkt door een erg fijn acteursensemble. Nu nog 3,5*, kan misschien nog met een halve punt omhoog binnenkort.