Viagem ao Princípio do Mundo (1997)

Alternatieve titel: Voyage au Debut du Monde

Portugal / Frankrijk

geregisseerd door Manoel de Oliveira
met Marcello Mastroianni, Jean-Yves Gautier en Leonor Silveira

De filmregisseur Manoel (Mastroianni) is op locatie aan het filmen ergens in Portugal. Eén van zijn acteurs, een Fransman met een Portugese vader, wil op zoek naar de geboorteplaats van zijn vader. De filmploeg gaat naar het geboortedorpje van de man, en dit doet Manoel terugdenken aan zijn eigen jeugd.

avatar van Querelle
Klein verhaal dat gebaseerd is op waargebeurde feiten. De Oliveira is ooit met een Franse acteur van Portogese origine naar zijn familie die hij nooit gekend heeft, op zoek gegaan. 10 jaar later heeft de Oliveira daar een film over gemaakt. De film begint als een soort culturele historische reis door Portugal, aangevuld met gesprekken over ouderdom, seks en herinnering. In dit deel is Mastroianni, die de Oliveira speelt de ster. En lijkt zeer dicht de persoon van de Oliveira te benaderen. Vervolgens, als het gezelschap de familie van de Franse acteur ontmoet, verplaatst het perspectief naar de Franse acteur en zijn familie en de cultuur van die familie, en dan wordt het werkelijk magie. De tante van de acteur heeft een monoloog waar ik de koude rillingen van kreeg en de film gaat daarmee ineens ver de diepte in. Prachtige locaties ook en een hele warme vriendelijke sfeer, waarin het drama nooit ver weg is. tot 10 keer toe herhaalt de oude tante dat haar neef geen portugees praat en zij dus niet gelooft dat het haar neef is, en als hij haar moet verlaten is het afscheid zeer ontroerend. De grote kracht van de Oliveira is dat hij eigenlijk geen actie of gebeurtenis nodig heeft. Hij kan in feite een film maken van 1 enkel gesprek. Voor zoveel talent en vooral gevoel kan ik alleen maar bewondering hebben. Prachtige kleine film dit.