Unhinged (1982)

Horror

geregisseerd door Don Gronquist
met Sara Ansley, Laurel Munson en J.E. Penner

Wanneer drie mooie vrouwen bij een auto-ongeluk betrokken zijn in een blauwe storm, worden ze weer wakker in een oud huis. Aanwezig zijn ook een ouwe vrijster en haar demente moeder. De drie dames hebben geen idee wat hen nog te wachten staat.

ziet er gezellig uit

avatar van Friday the 13 th
Toch wel verrast dat niemand op moviemeter deze film gezien heeft, want hij is toch zeker het bekijken waard. Toegeven, deze film is geen blockbuster, zelfs niet een klassieker, maar heeft toch wel een bepaalde cultstatus over de jaren heen bereikt. Hij is zelfs jarenlang in the U.K. gebannen voor zijn "violence". Wel dat laatste valt allemaal wel goed mee, er zitten wat moorden in ja, maar de film moet het toch meer hebben van zijn exploitation, dan van zijn hack and slash werk. Als je de film bekeken hebt, vraag je jezelf toch wel af waarom hij in die video nastys lijst zat.

Nu, als je de hoes al bekijkt zal je het al merken. Low budget en amateuristisch. Klopt allemaal wat je denkt en toch zou je deze film eens moeten zien, want hij is echt wel de moeite waard vind ik. De film bevat zeker enkele zeer enge scènes. Stel je nu eens voor dat je wakker wordt midden in de nacht door gehijg in de kamer. Ook het erg rare verhaal kan blijven boeien, want je weet dat enkele dingen niet kloppen en dat er veel meer aan de hand is dan wordt toegegeven. Ook de allereerste moord in de bossen is toch echt wel sfeervol. En dan dat einde, je voelt het aankomen, maar toch nog geshoqueerd erdoor.

Hopelijk kan deze review meer mensen overtuigen om "unhinged" te zien. Erger je niet te veel aan sommige slechte acteerprestaties of aan het beeld dat constant zwart wordt en vervaagd. Laat je meeslepen door het verhaal met een goede twist. Een verhaal dat zeker eng wordt mede door de erg creepy aanvoelende soundtrack en dat de kijker op een goed einde kan trakteren. En hetzelfde einde is één jaar later overgedaan in "............". Inderdaad !!

avatar van Vascago
Dit leek een vrij matige film te gaan worden. Slecht acteerwerk, amateuristisch, vaak veel te luide soundtrack en een chronisch gebrek aan moorden. Maar door het verhaal en de weirde karakters van de vrouw en haar moeder bleef het toch boeiend genoeg. En dan het einde. Geweldig, tilt de film echt een stuk omhoog.

avatar van brucecampbell
Lastig te beoordelen dit filmpje.
Zoals Vascago zei is dit in het begin een erg goedkoop en enorm vermoeiende film dat erg veel weg had van een Troma productie.
Na een uur vraagt je jezelf af waarom blijf ik kijken? Maar het moet gezegd worden, het einde is schitterend!

avatar van Vascago
Vaag heb ik geeneens een stem gegeven. Ik dacht van wel. Heb ik wel vaker hier op de site dat ik films tegenkom waar ik van dacht toch al gestemd te hebben.

avatar van yeyo
No-budget slasher over twee mannenhatende kluizenaars. De film begint zoals de synopsis aangeeft met 3 verdwaalde meiden, maar de makers hadden blijkbaar geen geld om de 3 'actrices' voltijds te betalen. Het derde meisje ligt dus zogezegd heel de tijd in haar bed ziek te wezen.

Tja, grootmeesters als Hitchcock en Polanski kunnen wel wat doen met een toneelachtige opzet (weinig personages op één setting), maar dit ongetalenteerd zootje levert een saaie, vervelende film af.
Friday the 13 th schreef:
En hetzelfde einde is één jaar later overgedaan in "............". Inderdaad !!

Ik vroeg me af of ik de verwijzing zou begrijpen, en jawel. geinig einde.

avatar van movie acteurs
Wikipedia schreef dat hier veelvuldig geweld en naaktheid in zat. Dit verbaasde me. De naaktheid is me niet vaak opgevallen. Komt er maar twee keer in voor. En het veelvuldige geweld ? Nou dat viel anders ook erg mee.
Dat deze film uit de video nasties is gehaald (met nog 32 films) lijkt me duidelijk. Wat ik had met deze film weet ik niet. Dan was het weer aardig, dan was het weer redelijk of saai, dan weer aardig en ga zo maar door. Het duurt wel eventjes voordat we de eerste moord zien. De allereerste moord is echt amateuristisch en knullig. Maar dit was wel de beste moord. We kunnen eigenlijk nog blij zijn dat er wat mensen worden vermoord. Want na de eerste moord zijn er weinig personen die volgen. Nou ben ik niet de persoon die glimlachend in mijn stoeltje zit als er een moord komt. Maar van een film die toch in de video nasties is belandt verwacht je meer. Nou maakt dit soms ook niet uit maar het ligt soms ook hoe de film is uitgewerkt.
Tot nu toe krijgt deze film een kleine 3,0.

avatar van Richard_Voorhees
Deze film was op de "video nasties" lijst gezet vanwege het veelvuldige geweld en de naaktheid.
Nu kan ik het van de naaktheid wel voorstellen, want de film is nog geen minuut bezig of de eerste (nogal platte) borsten komen voorbij, maar het geweld in de film vond ik wel meevallen.
De film zelf leent vooral veel van "Psycho". Als kijker weet je dan ook al snel waar dit op gaat uitdraaien, maar ik moet zeggen dat er nog genoeg te genieten valt.
Zo vond ik het heftige gebruik van de soundtrack juist erg leuk en verder zat het met de sfeer ook wel goed. Het sterke (suggestieve) seksuele karakter van de film sprak me ook wel aan.
Hiermee bedoel ik vooral het accent dat gelegd word op de rol van mannen. Mannen worden in deze film afgeschilderd als personen die hun vrouw bedriegen met wat wilde avontuurtjes, waardoor er bij de vrouwen een sterke haat tegen de mannen ontstaat.
Een apart concept dat ik eigenlijk nog maar zelden in een film als deze terug heb zien komen.
Verder vond ik het wel mooi dat je bij deze film echt weer het idee hebt dat ze "oprecht in de middle of nowhere" zitten. Bij sommige genrefilms proberen ze namelijk wel dat idee te wekken, maar komt het gewoon helemaal niet over. Gelukkig kwam dat bij deze film wel goed over.
Tjah, jammer dat het maar zo'n kleine cast was en dat er daardoor maar weinig gemoord kon worden. Als het hier ook wat beter was geweest had deze film misschien wel één van de klassiekers kunnen zijn.
Al met al best een vermakelijke "slasher" film die me zeker wist te boeien. Best een aangename film voor de liefhebbers.

avatar van mikey
Volgens mij deed mary whitehouse maar wat net als de makers van deze film. Hysterische italo exploitation rotmuziek, verschrikkelijk ge-edit, die zgn black cuts van soms 5 seconden en die bliksem constant En de intro van 2 minuten zwart scherm.. ik dacht dat mijn scherm stuk was. En die rommelige roadtrip. Amateuristisch.

3 meiden gaan op roadtrip en komen bij een freaky familie terecht. Precies de teen slasher meets Psycho. Alleen gebeurt er hier helemaal niets behalve eindeloos gebrabbel van een eng mens en haar nare moeder die trouwens veel op mary whitehouse lijkt. Misschien daarom in de ban gedaan.

Friday the 13 th schreef:
En hetzelfde einde is één jaar later overgedaan in "............". Inderdaad !!

Vertel

avatar van yeyo
mikey schreef:
Vertel

Zou je moeten weten, mikey! De film bevat onder meer een onvergetelijke softball scène.

avatar van mikey
De beste softball scene ooit! Bij die andere film klopte het einde. Hier zat ik naar een soort out of the blue psycho ending te kijken.

Waar woont de klusjesman eigenlijk en waarom belde hij niet een takelbedrijf en nog logischer een ambulance??

Ik ben na de eerste moord tot het einde, dus een klein halfuurtje in slaap gevallen. Zo slaapverwekkend was het maar dan die einde... geniaal!!!

avatar van alexspyforever
Gelukkig is de film vrij kort maar er gebeurt ook veel te weinig waardoor de speelduur van een goeie 75 minuten toch nog vrij lang lijkt te duren. Denk dat deze vooral bespaard blijft van een turkey gemiddelde door het verrassende einde. Ik geef toe dat had ik ook niet zien aankomen. Maar om de film daar alleen maar met een voldoende te belonen neen. Er wordt gewoon teveel geleuterd, er is is te weinig actie te weinig bloedvergieten. Bovendien was deze twist een variant op Homicidal van William Castle, een naar mijn mening veel betere film.
Of een jaar later was er Sleepaway Camp die ook veel beter met die materie omging.
Grappig toch dat er vreselijk geweld en veel naakt wordt beloofd maar dat viel op beide fronten lelijk tegen.