Riens du Tout (1992)

Frankrijk

geregisseerd door Cédric Klapisch
met Fabrice Luchini, Daniel Berlioux en Marc Berman

Lepetit, een ambitieuze en vastbesloten man, wordt benoemd tot manager van een warenhuis. Hij heeft als opdracht de financiele positie van de winkel te verbeteren. Hij besluit dat 'de menselijke factor' het nieuwe codewoord dient te worden, klantvriendelijkheid etc. Hij introduceert nieuwe methodes waaraan hij zich zelf ook houdt. Helaas denkt zijn onverschillige personeel daar heel anders over. Er ontstaan spanningen.

Matig geslaagde Franse komedie over de werknemers van een groot warenhuis, die in de eerste plaats werknemer om den brode zijn, hoezeer hun oversten meer betrokkenheid vragen en hun allerlei verkoopstechnieken en theorieën, de ene al gekker dan de andere, inblazen.
Onvermijdelijk karikaturaal, met hier en daar toch enkele raak geschetste menselijke trekjes en een ietwat verrassend slot.
Klapisch ontgoochelt een beetje, maar het was ook nog maar zijn tweede film.

Aardige film, ietswat afstandelijk gefilmd en gebracht. Lijkt daardoor meer een soort van docu. Veel bekende gezichten van nu, zeker de moeite waard.