Blindgangers (1977)

Nederland

geregisseerd door Ate de Jong
met Derek de Lint, Ansje Beentjes en Maroesja Lacunes

Danielle en Marc, twee studenten, worden verliefd op elkaar. Na een aantal maanden gaan ze samenwonen. Een paar jaar later ligt hun verhouding in een crisis. Marc gelooft niet in vaste verhoudingen, zoals het huwelijk, maar Danielle verwacht een kind. Zij krijgen een LAT-relatie. Marc haalt er een partnerruil-paar bij en begint iets met een zekere Annette. Danielle overweegt een reis naar Joegoslavië en laat zich aborteren. Om beurten lopen ze bij elkaar weg en lopen ze elkaar achterna.

Verschijnt 17-01 samen met Dag Dokter op dvd bij Bridge (Ate de Jong Collectie).

Het lowbudget project Blindgangers is een sympathiek en interessant regiedebuut van Ate de Jong. Met dynamisch camerawerk en twee goede hoofdrolspelers portretteert De Jong op geslaagde wijze herkenbare relatieproblemen tussen man en vrouw. De verschillen in opvatting over seks, het krijgen van kinderen en wat liefde nou eigenlijk is: vragen die in elke relatie wel eens de hoek om komen kijken.

De film leunt sterk op de dialogen tussen de hoofdrolspelers. Gelukkig komen deze vrij naturel over en heb je nergens het idee naar papieren verzinsels te luisteren. De 'debuterende' De Lint maakt met zijn charmante en charismatische verschijning indruk. Ook Ans Beentjes zet geloofwaardig een tobbende vrouw neer. De Jong weet met zijn kleinschalige en beperkte debuut de kijker de volle speelduur te boeien en presenteert bovendien een interessante karakterstudie.

De DVD (waar ook zijn tweede film Dag Dokter op staat), is helaas weer erg brak ...

robertus65
Redelijke film die een leuk tijdbeeld geeft van de jaren zeventig, de tijd van o.a. typemachines, Lp's, telefoons met snoer, Living apart Together en (veel) piepende deuren. De film begint wat saai, maar daarna gelukkig een stuk beter wordt met name door de opvallende bijrolletjes van Ben Hulsman (één van de opa's uit Oppassen), Diana Dobbelman (uit de Fabriek), Michiel Kerbosch (Mario uit Spijkerhoek), Maroesja Lacunes (Tika uit Tita Tovenaar). Beeld en geluid is zoals gebruikelijk bij oude Nederlandse film niet best, ik had af en toe de indruk dat er een stoomlocomotief te horen was, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de dvd liggen. Maar gelukkig zit er nog een film bij, dus 2 films voor de halve prijs, dus ook voor de halve kwaliteit, zal men bij Bridge wel denken.

Erg leuke film die overeind gehouden wordt door het acteerwerk van Derek de Lint en Ans Beentjes. Het verhaal is af en toe wat onduidelijk en aan het eind hebben ze eindelijk een beslissing genomen van hoe het nou verder moet.
Het geluid op de dvd was bijzonder slecht, wat een ruis. Goed camerawerk van Marc Felperlaan, de muziek van Willem Breuker vond ik slecht. Schelle trompetten maken het niet fijn om naar te luisteren, alleen de eindtrack was wel mooi met dat orgeltje.
Ik heb me absoluut geamuseerd, op naar 'Dag Dokter'

avatar van lars-pixar
Ik zoek de Duitse jeugd film hier van, kan iemand mijn helpen?