Unity (2015)

Documentaire

geregisseerd door Shaun Monson
met de stemmen van Jennifer Aniston, Joaquin Phoenix en Kevin Spacey

Ondanks de komst van de wetenschap, literatuur, technologie, filosofie en religie heeft niets van dit alles gelukt om de mensheid te behoeden om elkaar te doden. Of de dieren en de natuur. Deze documentaire laat zien waarom we niet samen kunnen werken. Zelfs na duizenden en duizenden jaren.

avatar van Verhoeven
Quizvraag. Welke Hollywoodster zit er niet in?

avatar van Donkerwoud
Nicholas Cage?

avatar van Verhoeven
Noem ze alle tien.

avatar van Donkerwoud
Dat Nicholas Cage er niet in zit trouwens. Die krijg je haast cadeau als regisseur.

avatar van Fortune
Gelukkig hebben we Hollywoodsterren zoals Jennifer Aniston, Ellen Degeneres en Aaron Paul die ons iets bij brengen over wetenschap, literatuur, technologie, filosofie en religie. Eindelijk delen ze al die Hollywood wijsheid die ze over de jaren hebben vergaard. Waar zouden we zijn zonder hun?

avatar van geezoes
Mooie docu. Jammer dat het zo weinig mensen weet te bereiken. Heel veel zouden er wel wat van kunnen leren namelijk.

avatar van John Milton
We leven allemaal in dezelfde atmosfeer, moeten hier ons lot vormgeven, maar waarom maken we onderscheid en streven we naar macht en heerschappij? Dat soort vragen worden in Unity gesteld. Shaun Monsons Earthlings (2005) heb ik nog nooit durven kijken, afkerig als ik ben tegen dierenleed. Deze opvolger waar hij zeven jaar aan gewerkt heeft om het van de grond te krijgen, opent weliswaar ook gelijk gezellig met twee bange koeien die geslacht gaan worden. Wat we vervolgens uiteraard ook gaan zien.

Hoewel dat soort ellende de rest van de film vergeleken met zijn voorganger minder aanwezig lijkt te zijn, valt er genoeg andersoortige gruwelijkheid te zien, van operaties tot gelynchte african-americans. Waarom kunnen we niet lief voor elkaar zijn, waarom doden we elkaar en eten we dieren? Geen onbelangrijke vragen, maar de manier waarop Monson het aanpakt is behoorlijk prekerig, en het moet gezegd: zweverig. Ik eet zelf uit eigen beweging vanaf mijn 8e al geen vlees meer, dus je zou zeggen dat ik dat reeds tot zijn ‘parochie’ behoor. Maar de drammerige aanpak van Unity, waarbij de ene celeb na de andere een zinnetje mag uitspreken, afgewisseld met wijze spreuken van guru’s en citaten uit de Bhagavad Gita, stond me echt tegen.

Nee, de vragen zijn niet oninteressant, maar een film van iemand die iets meer met beide benen op de grond en in de realiteit staat, was fijner geweest.