Bon Bini Holland (2015)

2,56

Nederland

geregisseerd door Jelle de Jonge
met Jandino Asporaat, Liliana de Vries en Sergio IJssel

Robertico Florentina (Jandino Asporaat) is een brutale, maar charmante oplichter van Curaçao. Hij verdient zijn geld met Bon Bini Bungalows, een zogenaamd bureau dat toeristen onderbrengt in vakantiehuizen zonder dat de eigenaar hier iets van afweet. Als hij per ongeluk een gevaarlijke crimineel belazert, vlucht hij naar Nederland. Als Robertico de mooie Noëlla Maduro (Liliana de Vries) ontmoet en ontdekt dat haar vader Ken Maduro (Dennis Rudge) een rijke zakenman is, krijgt Robertico een plan. Als hij Ken weet te overtuigen om te investeren in Bon Bini Bungalows, is hij in één klap uit de problemen. Zijn plan lijkt te slagen maar wordt ingewikkeld als Robertico verliefd wordt op Noëlla. Zal hij zijn zwendel voortzetten of zal hij zijn hart volgen en voor het eerst in zijn leven eerlijk zijn?

47 BERICHTEN 5 MENINGEN
Leuke film. Veel gelachen.

MH040 schreef:
Je zou maar de vrouw van je leven tegenkomen, maar ze blijkt fan van Jandino te zijn.....

Nu krijg ik al uitslag van alleen de naam Jandino Asporaat alleen dus ik ging nogal bevooroordeeld deze film in. En ik moet zeggen het werd zoals ik al had verwacht een tenenkrommende zit.
Enig typetje wat ik wel kon waarderen was de volkse buurvrouw in de flat haar sarcastische opmerkingen....Verder viel er weinig te genieten. Flauw, niet leuk.
Beetje de conclusie. Heel veel bekende namen komen voorbij. Sommige zelfs in een oogwenk.
"Bon Bini Holland" is vooral volledig overhypt ( dankzij RTL4 vooral).
Leuk voor Jandino fans maar dat was het dan ook wel het enige positieve wat ik te melden heb over deze nederlandse komedie.
1.5.*

avatar van Arneaux
Ok, het was allemaal niet best en bijna alle grappen hebben we al vele malen in andere films en sketches gezien. Maar toch, het aanstekelijke enthousiasme van Jandino en de energie die hij er in legt maken het de moeite waard om deze film als luchtig tussendoortje even weg te kijken.

Zelfs regelmatig moeten lachen

avatar van keimpeS
Ik ben totaal geen fan van Jandino, vindt zijn programma's vaaks te flauw voor woorden. Ik had dan ook niet zoveel van deze film verwacht, maar het viel me toch niet tegen. Jandino sprak over het algemeen verstaanbaar voor mij, maar toch heb ik wel wat zinnetjes gemist. Ik heb ook best wel een paar keer gelachen, maar de film zelf is eigenlijks een no-brainer. Toch wel 2,5 ster van mij...

avatar van 93.9
Zo flauw dat het bijna leuk wordt..
Film is met weinig liefde gemaakt.
Goedkoop lach of ik schiet werk.
Sommige personages waren gewoon echt niet leuk, zoals die ordinaire Rotterdamse.
Beetje filmmaker ziet en voelt toch aan dat die personage niet leuk is.
Zet er een wat normaler lijkende vrouw neer. De humor is op sommige momenten gewoon zo bedenmaats.

avatar van m1701
ik had er absoluut geen hoge verwachtigen van, maar vond het echt een super grappige film!
Normaal vind ik Jandino ook echt verschrikkelijk.
Hier was hij echt hilarisch. Naar het einde toe werd het teveel verhaal, in het begin was het vooral erg grappig (zie. flauw) maar wel erg leuk

Mensen, die zichzelf het liefst horen praten zijn bij voorbaat al niet grappig. Jandino is niet leuk, niet grappig, maar vooral erg schreeuwerig. Dat geld allemaal ook voor deze film.

avatar van cantforgetyou
Vreselijke film. Ik vind sowieso de Jandino humor afschuwelijk. Hij domineert nu ook zoveel op rtl4. Wat vinden mensen toch grappig aan hem? De mede spelers maken de film nog net draaglijk.

avatar van Elineloves
Ik vind Jandino voor een paar minuten wel te pruimen, maar ruim 1,5 uur lang? Moeilijk. Hey was een lange zit. De afwisseling van 'typetjes' helpt wel enigzins, al kan ik om Judeska ook niet lang zien. Gerrie daarentegen vind ik heerlijk, kan ik uren naar kijken. Helaas was zij niet veel te zien. De typetjes van Jandino zijn mij te schreeuwerig, luid en ik vind ze niet zo heel grappig. Niet zo erg als die Chinees, gelukkig. Wat een vreselijk personage. De 'Pettelik' scène was om te huilen.

Over de love story ga ik geen woorden vuil maken, dat is zo cliché dat je er bijna misselijk van zou worden. Halverwege komt er ineens teveel moraal, beetje jammer.

m1chel
Jandino Asporaat, een komiek waar je echt van moet houden. De komische talkshowhost en presentator maakt zijn debuut met deze langspeelfilm. In Bon Bini Holland speelt hij maar liefst vijf rollen en dat is een kunstje dat we al eens eerder hebben gezien. Het is namelijk een trucje van Eddie Murphy, die dit in de jaren tachtig bijvoorbeeld al eens geniaal deed in de komedie Coming to America. Geïnspireerd door Murphy probeert Jandino zijn beste beentje voor te zetten, waarbij zijn repertoire bestaat uit tante Judeska, Rajesh, Sidney en misschien wel de meest irritante buurvrouw Gerrie. Helaas is de uitwerking niet altijd even goed, wat duidelijk terug te zien is in het eindresultaat. Daarbij komt (uiteraard) dat je echt wel fan van Jandino moet zijn om dit alles te kunnen waarderen.

Wat flink op de zenuwen werkt is dat het verhaal tergend langzaam op gang komt en helaas geldt hetzelfde voor de humor. Met een krappe anderhalf uur is het dan ook eigenlijk van de zotte dat het eerste uur wordt gekozen voor een poging tot uitdieping van het verhaal, waar dit eigenlijk behoorlijk onleuk is. Het enige stukje dat misschien nog een kleine lach op het gelaat weet te toveren is als Judeska een bejaarde vrouw bijna voor d’r sokken rijdt in een brommerauto, maar dit soort ongein hebben we al zoveel eerder én beter gezien. Naast Jandino zien we een aantal gastrollen van bekende Nederlanders, waaronder Jörgen Raymann en Humberto Tan. Hiermee proberen de makers nog iets van een geheel te kneden, maar het is allemaal te minimaal om de film te redden.

Naast dat het geheel namelijk ronduit onleuk is, liggen de acteerprestaties van de gehele cast op een dramatisch niveau. Vooral de acteurs die zijn ingehuurd om de collega’s van Robertico te spelen bij FC Kip lijken hun teksten regelrecht van een papiertje op te lezen. Gewoonweg pijnlijk en iets waardoor je de film direct uit je Blu-rayspeler zou willen halen. Ook Jandino zelf maakt er soms een potje van en ik merkte direct eigenlijk hoe leuk je Jandino op televisie ook vind, de beste man absoluut niet kan acteren. We raden hem hierbij dan ook aan dit in de toekomst lekker te laten voor wat het is. Dat een film als Bon Bini Holland de Nederlandse bioscopen ooit heeft gehaald ligt vast aan de populariteit van Jandino, maar feitelijk is de film alleen interessant voor de echte fans.

Bon Bini Holland is een film vol onderbroekenlol die eigenlijk alleen te genieten is voor fans van Jandino Asporaat. Als je hier niet toe behoort (zoals ik) is het aan te raden dit zeer flauwe werkje te negeren, want als je een keer Jandino al niet trekt staat deze film al op een achterstand die niet meer te overbruggen is. Het is bijzonder jammer dat de humor in deze schijnbare komedie zo verschrikkelijk laat op gang komt, maar nog erger is het dat als de humor dan eenmaal aanwezig is deze simpelweg niet leuk is. De clichématige typetjes werken dan ook zwaar op de zenuwen, met als hoogtepunt de racistische buurvrouw Gerrie. Alles bij elkaar genomen is Bon Bini Holland een film die bij de liefhebbers zeker in de smaak zal vallen, maar ook zeker een project waarmee Jandino geen nieuwe kijkers zal weten te bereiken.

avatar van n00r
Toch nog een kleine voldoende voor de grappige Judeska. Verder is er niet heel veel aan soms wel gelachen ja.

Ik heb genoten van deze film en de spelers. Daar gaat het mij om en daarom van mij vijf DIKKE sterren!

hoe kan je hier film kijken?

avatar van Drs. DAJA
Met afgrijzen naar gekeken.

avatar van BlueJudaskiss

zayeb123 schreef:
hoe kan je hier film kijken?

Een DVD'tje of een Blu-ray kopen, in je speler stoppen en op play drukken. Prachtig systeem.

avatar van Phantasm
Leuke, vlotte komedie die lekker wegkijkt.