The Notorious Landlady (1962)

Komedie / Mystery

geregisseerd door Richard Quine
met Kim Novak, Jack Lemmon en Fred Astaire

Wanneer William Gridley arriveert in Londen huurt hij een een gedeelte van Carly Hardwicke's huis en wordt verliefd op haar. Gridley weet echter niet niet dat veel mensen denken dat ze haar man heeft vermoord, maar zijn baas, de Amerikaanse ambassadeur, weet dit en vat dit nogal zwaar op. Als Gridley Carly voorstelt aan zijn baas weet hij zijn baan te behouden en en er wordt prompt een detective op de zaak gezet. Als de twee besluiten om mee te helpen, is dit het begin van een hoop problemen.

Meer dan uitstekende cast in deze soms best wel aardige film, Kim Novak is als altijd om te stelen zo prachtig en de film is mooi geschoten in zwart-wit.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een veelbelovend begin: weliswaar een wat belegen komisch gegeven met zo'n vervelende snotaap, maar de opgebouwde intrige zet je wel gelijk op scherp. Helaas verzandt de boel al snel. Lemmon speelt een buitengewoon, onsamenhangend (ongeloofwaardig) vervelend type en Novak is weliswaar innemend, maar de "dreiging met een knipoog" die van haar uitging in Bell Book and Candle (1958) (de eerdere samenwerking tussen Novak en Lemmon onder regie van Quine) is hier afwezig. En dan krijgen we nog van die obligate rechtbankscènes. Er blijven wat verwikkelingen die het Novak personage wat diepte geven, maar het geheel sleept zich veel te lang voort en kent dan ook nog een totaal misplaatste slapstickfinale. Misschien wel Lemmons slechtste rol...