Konets Sankt-Peterburga (1927)

Alternatieve titels: The End of St. Petersburg | Конец Санкт-Петербурга

Sovjet-Unie

geregisseerd door Mikhail Doller en Vsevolod Pudovkin
met Aleksandr Chistyakov, Vera Baranovskaya en Ivan Chuvelyov

Een boer trekt naar Sint-Petersburg om daar een baan te vinden. Door een niet al te slimme actie zorgt hij ervoor dat hij samen met een voormalige vriend uit zijn dorp, nu een vakbondsleider, wordt opgepakt. Hij wordt naar het slagveld van de Eerste Wereldoorlog gestuurd.

avatar van The Eye
Mooie film, die goed weergeeft hoe het er in de Sovjet Unie (toen trouwens nog niet, werd pas in 1917 door toedoen van de Duitsers die de Russen uit de oorlog wilden hebben en de Bolsjewieken zoveel goud gaven dat deze een staatsgreep konden plegen, waardoor de Sovjet Unie gesticht kon worden) in die tijd aan toe ging.

Hoewel de film stom was, wist ichi (bij wie ik de film zag) het op te leuken met een aantal soundtracks.

ps. zoals wel vaker op deze site, klopt de tijdsduur weer es niet, die is om en nabij de 100 minuten.

Uhum, op de videohoes staat dan wel 106 min. De tape zelf is een 75 minuten tape(staat op de zijkant), dus hebben wij niet meer dan 75 minuten film gekeken. Moviemeter zit goed, de hoes zit fout.

avatar van KristofBeckers
Run Time : 88 mins approx.

Dat weten we dan ook weer
deze films staat in ieder geval om mijn verlang lijstje dat nu toch wel erg lang aan het worden is

avatar van Villevalo23
Mooie propagandistische film met de typerende cameraposities voor dit soort films, een beetje schuin van beneden af.

Vooral de wisseling in scenes tussen de soldaten in loopgraven en aandeelhouders is erg intrigerend. Voor een 'stomme' film is 88 minuten toch al een beetje aan de lange duur waardoor je aandacht iets verslapt richting het einde.

Hij duurt idd. 88 minuten,althans in de gerestaureerde sovjet versie van 1969.Pudovkin maakte deze film nav de 10e verjaardag vd revolutie,net zoals Eisenstein naar aanleiding hiervan October maakte.Er zijn dan ook overeenkomsten tussen beide,tot en met een ophaalbrugscène.Grote verschil is echter dat Pudovkin zich,zoals de titel reeds aangeeft,focust op de gebeurtenissen voorafgaande aan de oktoberrevolutie.Bovendien vertelt Pudovkin meer een straight story zonder de vaak bizarre beelden en duistere symboliek van zijn collega.
We zien hoe de verpauperde boeren naar de grootstad Petersburg trekken en daar genadeloos worden uitgebuit door een stelletje roofkapitalisten,wat dan weer leidt tot revolutionair vuur en stakingen van proletarische zijde(dit alles doet aan stachka van Eisenstein denken).Aan proletarische kant krijgen we dus 3 protagonisten voorgeschoteld:een jongeling en een koppel van middelbare leeftijd waarvan de vrouw overigens ook de heldin speelde in Mat'.
Al is de ontwikkeling vd intrige allicht voorspelbaar,Pudovkin maakt er een meeslepend epos van dat dankzij de hyperkeinetische montage niet verveelt en de AGITPROP overtuigend overbrengt,geholpen door soms sublieme beelden(b.v van het front).
De soundtrack is van een nogal matige would-be Shostakovich bombast.

avatar van Vinokourov
Filmmaker Vsevolod Pudovkin doet niet onder voor Eisenstein. Hij maakt rechttoe rechtaan-propagandafilms die een tikkeltje theatraal zijn. Maar de communistische boodschap wordt wel lekker helder neergezet. Dit keer moet vooral de aandelenbeurs het ontgelden en wordt de kijker ook getrakteerd op Eerste Wereldoorlog-frontscenes die de onzinnigheid van oorlog moeten weergeven. Her en der heeft het leuk camerawerk en uiteraard vette montage. Heel uitzonderlijk vond ik deze film echter ook weer niet.
Eens met de laatste reactie trouwens, die Sjostakovitsj-wannabe-soundtrack was redelijk irritant

avatar van Metalfist
10 jaar Russische revolutie, deel 1

In 1927 was het 10 jaar geleden dat de Oktoberrevolutie zich had voorgedaan. Een mijlpaal in de Russische geschiedenis en de toenmalige Sovjet Unie besloot dat te vieren door twee Russische regisseurs de kan te geven om een documentaire-achtige film te maken. Die twee regisseurs die deze kans kregen waren Sergei M. Eisenstein met October en Vsevolod Pudovkin met deze The End of St. Petersburg.

Eisenstein is vandaag nog altijd redelijk bekend, voornamelijk vanwege Battleship Potemkin heb ik de indruk, maar Pudovkin is compleet de vergetelheid in geraakt. The End of St. Petersburg is dan ook het eerste dat ik van de regisseur zie, maar dit smaakt wel naar meer. Vooral omdat Pudovkin erin slaagt om een interessant verhaal op poten te zetten dat eigenlijk enkel en alleen onderuit wordt gehaald door de toevoeging van scènes aan het front. En dat is jammer, want de film had sowieso een stuk hoger beoordeeld geweest mocht Pudovkin zich enkel op de stakers hebben gefocust. Het verhaal is simpel (een boer gaat op zoek naar werk in de grote stad en komt daar in allerlei problemen), maar de uitwerking is degelijk en hoewel de film propaganda in alle aspecten uitademt, stoort dit eigenlijk minder hard dan ik had verwacht.

Vooral omdat Pudovkin uitstekend weet hoe hij zijn publiek moet bespelen en hij haalt dan ook alles uit de kast. En daar zitten een aantal interessante keuzes tussen als je het mij vraagt. Ik vond vooral zijn spielereien met de gebruikelijke witte tekst op een zwarte achtergrond die tussen scènes worden gemonteerd erg leuk. Bovendien weet de Rus zijn film dan ook nog eens erg dynamisch te monteren met een aantal vlotte overgangen en shots. Film duurt trouwens inderdaad zo'n anderhalf uur in plaats van de 75 minuten die bijna overal staan aangegeven. Zal wel weer iets te maken hebben met de snelheid van afspelen.

Blijft ontzettend jammer van de scènes aan het front, want die halen praktisch de gehele film onderuit. De vaart verdwijnt, de film begint te slepen en het is ook meer van hetzelfde zoals je wel vaker bij films uit deze periode ziet. Neen, dan had ik liever gehad dat de film effectief 75 minuten duurde en zich enkel op St. Petersburg concentreerde.

Dikke 3.5*

avatar van Darbie
The Eye, jij vermeld hierboven dat de duur van deze film niet 75 maar 100 minuten is.
Dat vind ik nu informatie waar ik iets heb. Bedankt !

avatar van Darbie
Saaie vroege Sowjet-Unie propaganda-film.
Bij mij duurde die (gelukkig maar) 87 minuten.