Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Die Konsequenz (1977)

Alternatieve titel: The Consequence

West-Duitsland

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Jürgen Prochnow, Ernst Hannawald en Werner Schwuchow

Een homoseksuele jongen, die vanwege zijn geaardheid door zijn ouders als grof vuil behandeld wordt, moet uiteindelijk in een inrichting worden opgenomen.

Dank je Hakan (diesel) voor het plaatje van dit vroege meesterwerk van Wolfgang Petersen, en de doorbraak van Jürgen Prochnow. Vroege film over Homosexualiteit was een doorbraak voor de filmindustrie.

Diesel
Heb er onderhand de één en ander over gelezen, ben erg geïnteresseerd in deze film.

Trouwens stinissen, hoe is het je gelukt om deze 'moeilijk-te-vinden-in-de-videotheken' film te zien?

Gewoon op de ARD of ZDF , film moet je echt gaan zien. Als hij weer op tv komt (meestal op de duitser) zal ik het even aangeven.

Beste Hakan ga zo door met plaatjes vinden voor de foute toevoegingen

Diesel
stinissen schreef:
Beste Hakan ga zo door met plaatjes vinden voor de foute toevoegingen
Zal ik doen

avatar van Mug
Mug
Anno 1977 was homoseksualiteit een taboe-onderwerp, want deze tv-film werd geweigerd [er wordt nogal wat afgezoend door de twee heren] uitgezonden te worden (dan maar in de bioscoop, en zo geschiedde het).

Die Konsequenz is een aangrijpend relaas, geschoten in zwart-wit. Helaas heeft de film een aantal gebeurtenissen die m.i. onrealistisch overkomen (de nacht samen in de cel, Kurath die een andere identiteit aanneemt en zodoende een baan krijgt in de instelling waar zijn geliefde vastzit), en die voor mij de film nogal verpesten.

Geen vals sentiment, prima acteerwerk. Maar toch ook wel sterk verouderd. Het verhaal speelt zich ook af in Oost-Duitsland. "Ich bin nicht kriminell, ich bin homosexuell. Das ist wesentlich schlimmer". Helaas geldt dit gegeven anno 2006 nog steeds in een aantal landen.

3,5*. Ik zou de film graag terug willen zien met ondertiteling, enige fluister-scenes maakten het moeilijk 100% te volgen.

Mug schreef:

Is dat zo? IMDb Trivia suggereert dat de film destijds wel door de ARD is uitgezonden, terwijl alleen de BR (de lokale zender voor Bayern) de de film weigerde over te nemen.

Ook de Duitse filmdatabase OFDb beweert dat de film in 1977 gewoon door de ARD uitgezonden is, circa een maand na bioscoopvertoning op de Hofer Filmtagen. Niet veel later schijnt de BR de film trouwens alsnog uitgezonden te hebben (zie extra noot hier).

Ik moet zeggen dat Queto Yurlunyur gelijk heeft dat de film op de ARD was en ook nog vele malen op de WDR.

FisherKing
Hij zal wel alleen door de "katholieke" Beierse tv-zender geweigerd zijn. Een echt taboe was dit in 1977 ook al niet meer hoor.

avatar van Mug
Mug
Bedankt voor de correcties. Goed onderzoek heb ik niet gedaan, moet ik bekennen. Ik las her en der dat het van de tv was geweerd. En dat het een bios-release had gekregen in Duitsland.

Een echt taboe was dit in 1977 ook al niet meer hoor.

Ook niet in de DDR (waar de film zich afspeelt)? Dat betwijfel ik ten zeerste. [om maar te zwijgen anno 2006 dat mensen zich nog druk maken om gerollebol van twee cowboys in een tentje, maar nu dwaal ik af...]

FisherKing
Mug schreef:

Inderdaad, wellicht was het DDR-regime wat dat betreft eerder Die film van 2 cowboys.? Zelden zoiets slechts gezien. Een hoop wind in de verkeerde builen. Beetje een vrouwenfilm, want al die types lopen met die film weg. Raar.

(offtopic)

avatar van Drs. DAJA
Volgens mij is Wolfgang Petersen een allerskunner. Los van het mislukte Poseidon van geweldige rampenfilm (The Perfect Storm), een goede mythische vertelling Troy, een klassieke fantasy vertelling Die Unendliche Geschichte en één van de beste Duitse (intieme) oorlogsfilms met Das Boot. Met Die Konsequenz betreedt hij de "gay"-arthouse en verteld hij een ontzettend goed verhaal. Het tempo ligt hoog en we hebben te maken met een goed uitgebalanceerd verteld noodlot. Het extreem beierse accent van de hoofdrolspeler mag dan soms wat vervelend zijn; de film is in al haar rauwheid indrukwekkend en toont op geslaagde wijze maatschappelijk onbegrip. Zelfs genuanceerd. Mag met een gerust hartd tussen films als Querelle, Brokeback Mountain en Velvet Goldmine staan.

Een eenvoudig, puur, direct, tragisch, wreed en eerlijk verhaal, dat ontroert en verteld wordt zonder sentiment of overdramatisering. De regisseur laat de liefde tussen de beide hoofdpersonen zien als alledaags; hij hoeft haar zelfs niet te verdedigen. Zij houden hun pure liefde vol in een samenleving die onderdrukt; de obstakels kunnen ze niet uit de weg ruimen. De productie is in zwart-wit (maakt het verhaal nog grauwer). De cast is ijzersterk en speelt uitermate direct. Ondanks dat de film 36 jaar oud is heeft ie niets aan kracht ingeboet.

N.B. De film werd door de Westdeutscher Rundfunk geproduceerd; toen de ARD hem uitzond werd hij inderdaad door de Bayrische Rundfunk geboycot, zodat hij in Beieren niet te zien was.

avatar van Darbie
De eerste 70 minuten een mooie en krachtige film !........En juist op dat moment ,als de boodschap helder en klaar is overgebracht, worden er zijpaden ingeslagen die het voorgaande weer grotendeels teniet doen.
Jammer, 1 ster eraf.