Mad Monster Party? (1967)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Jules Bass
met de stemmen van Boris Karloff, Allen Swift en Gale Garnett

Dr. Frankenstein besluit om met persioen te gaan en wil het maken van monsters aan iemand anders overlaten. Hij besluit een monstercongres te organiseren waarop uitgemaakt zal worden wie zijn opvolger wordt. Naast Graaf Dracula, de Weerwolf, The Creature, Dr Jekyll & Mr Hyde dagen ook nog heel wat andere bekende monsters uit filmland op. Alleen blijkt het een behoorlijk moeilijke klus te zijn om een opvolger te kiezen.

avatar van Dopke
Ik blijf een zwak hebben voor stop-motion werk, zij het in kleivorm of in dit geval met poppen. Jammer dan ook dat de humor weer erg flauw is en alle personages vervelende stereotypen zijn. Misschien genietbaar voor de kids.

Niet mijn genre, maar wel een grappig filmpje. Butler Yetch moet duidelijk Peter Lorre uitbeelden en ik zou toch werkelijk menen dat de stem van Felix, het neefje van baron Boris von Frankenstein, werd ingesproken door James Stewart.

avatar van stephan73
Heerlijk charmant filmpje van stop-motion genie Jules Bass.
Het verhaal stelt niets voor, maar de sfeer van de klassieke horrorfilms en de lieve animatie zorgen dat dit een enorm vermakkelijke film is.
Echt een film die alleen maar gemaakt kon worden in de swinging sixties en waar Tim Burton enorm door beïnvloed moet zijn.

avatar van Biosguru
Jammer, deze kwam ik ergens tegen als invloedrijk, niet alleen op Burton overigens. Burton heeft er wel het meest uit gehaald / gekopieerd. Het was mij allemaal veel en veels te letterlijk. Octopus soep, haha en dat er dan echt een octopus in de pan zit, met tentacles die uit de pan komen enzo, haha, zelden zo gelachen, hou op zeg, wat een lol. Denk er maar even een plaatje bij van iemand die zijn buik vasthoudt, terwijl hij schuddebuikend aan het lachen is en je hebt het zo ongeveer wel door.

Het verre familielid is een ode aan een andere vergeten animatie film, Mr Limpet. Niet aan Stewart, vooral de scene dat ie zijn bril kwijtraakt geeft het weg.