Il Camorrista (1986)

Alternatieve titels: De Maffia Koning | The Professor

Italië
Misdaad
171 minuten (uncut version) / 143 minuten (international/dvd edition)

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Ben Gazzara, Laura del Sol en Leo Gullotta

De "Professor" is een gangster die in de gevangenis beland nadat hij iemand vermoord heeft die flirtte met zijn zus. Vanuit de gevangenis begint hij aan een opmars op de Camorra ladder. Hij laat iedereen vermoorden die in zijn weg staat of wiens loyaliteit in twijfel wordt getrokken. Hij slaagt er zelfs in, zonder ooit de gevangenis te verlaten, om de heersende "don" te vervangen. Als hij uiteindelijk ontsnapt klimt hij verder op in de gelederen van de Cosa Nostra en heeft hij zelfs belangrijke politici in zijn macht. Niets lijkt hem te kunnen stoppen totdat de politiechef Jervolino in beeld verschijnt. Deze gangster film is losjes gebaseerd op het leven van Raffaele Cutolo, één van Napels meest sadistische maffiabazen.

Lijkt me wel heftig.

FisherKing
Klinkt heel erg Piovra-achtig.

Tja, maar dat heb je al snel met een Italiaanse mafia-film natuurlijk.

Mooi film, wel een beetje rauw, maar naar mijn mening helemaal niet erg bij dit soort films. Als je een dergelijke film opzet weet je immers wat je te wachten staat.

Vind overigens Ben Gazzara hier veel beter dan in "Capone".

Heb hem zelf helaas alleen nog op video2000, opgenomen van een napolitaanse zender, maar is deze film hier misschien ergens op dvd te krijgen? (In italië wel, maar import is me te duur )

Welke dvdversie is aan te raden?

ik heb maar 1 dvd-versie en die heb ik dan toch maar geïmporteerd. Het is de uitgave van Medusa Home Entertainment. Dvd is voor de Italiaanse markt dus hier staan geen ondertitels op en alleen het italiaanse geluidsspoor is aanwezig (mono DD 1.0) Je zult dus wel de taal en het napolitaans dialect moeten kunnen anders heb je er niet veel aan.

Verder wel een mooie dvd! Niet gigantisch veel extra's maar goed, ten werden ook geen drie uur aan extra's opgenomen voor op videobanden Er zit audiocommentaar bij van de regisseur een documentaire over de film en het maken ervan, originele trailers en een fotogallery.

Beeld en geluid van de film zelf is overigens perfect, gezien de leeftijd van de film en het feit dat ik altijd een crappy video-band keek

ik heb deze ook op dvd. Jammer genoeg is het een nogal verrotte UK versie, met trieste beeldkwaliteit en amper sync lopende geluidstrack. Ik heb wel genoten van de film, maar ik durf er echt geen waarde oordeel aan te geven vanwege de slechte omstandigheden waaronder ik hem gezien heb

Zou hem graag in een fatsoenlijk versie hebben.

avatar van KSUS
Ik heb Nederlandse ondertiteling geschreven, voor wie wil.