ad
  • 8.077.382 stemmen

Il Camorrista (1986)

Misdaad | 171 minuten (uncut version) / 143 minuten (international/dvd edition)

Genre: Misdaad

Speelduur: 171 minuten (uncut version) / 143 minuten (international/dvd edition)

Alternatieve titels: De Maffia Koning / The Professor

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Giuseppe Tornatore

Met onder meer: Ben Gazzara, Laura del Sol en Lino Troisi

Oorspronkelijke titel: Il camorrista

Releasedatum: 12 september 1986

Over Il Camorrista

"Murder was the only human factor in his curriculum"

De "Professor" is een gangster die in de gevangenis beland nadat hij iemand vermoord heeft die flirtte met zijn zus. Vanuit de gevangenis begint hij aan een opmars op de Camorra ladder. Hij laat iedereen vermoorden die in zijn weg staat of wiens loyaliteit in twijfel wordt getrokken. Hij slaagt er zelfs in, zonder ooit de gevangenis te verlaten, om de heersende "don" te vervangen. Als hij uiteindelijk ontsnapt klimt hij verder op in de gelederen van de Cosa Nostra en heeft hij zelfs belangrijke politici in zijn macht. Niets lijkt hem te kunnen stoppen totdat de politiechef Jervolino in beeld verschijnt. Deze gangster film is losjes gebaseerd op het leven van Raffaele Cutolo, één van Napels meest sadistische maffiabazen.

imageimageimage

Lijkt me wel heftig.

avatar van FisherKing

FisherKing

Klinkt heel erg Piovra-achtig.

Tja, maar dat heb je al snel met een Italiaanse mafia-film natuurlijk.

avatar van Atom-Ant

Atom-Ant

Mooi film, wel een beetje rauw, maar naar mijn mening helemaal niet erg bij dit soort films. Als je een dergelijke film opzet weet je immers wat je te wachten staat.

Vind overigens Ben Gazzara hier veel beter dan in "Capone".

Heb hem zelf helaas alleen nog op video2000, opgenomen van een napolitaanse zender, maar is deze film hier misschien ergens op dvd te krijgen? (In italië wel, maar import is me te duur )

avatar van Wouter

Wouter

Welke dvdversie is aan te raden?

avatar van Atom-Ant

Atom-Ant

ik heb maar 1 dvd-versie en die heb ik dan toch maar geïmporteerd. Het is de uitgave van Medusa Home Entertainment. Dvd is voor de Italiaanse markt dus hier staan geen ondertitels op en alleen het italiaanse geluidsspoor is aanwezig (mono DD 1.0) Je zult dus wel de taal en het napolitaans dialect moeten kunnen anders heb je er niet veel aan.

Verder wel een mooie dvd! Niet gigantisch veel extra's maar goed, ten werden ook geen drie uur aan extra's opgenomen voor op videobanden Er zit audiocommentaar bij van de regisseur een documentaire over de film en het maken ervan, originele trailers en een fotogallery.

Beeld en geluid van de film zelf is overigens perfect, gezien de leeftijd van de film en het feit dat ik altijd een crappy video-band keek

avatar van DaanvdB

DaanvdB

ik heb deze ook op dvd. Jammer genoeg is het een nogal verrotte UK versie, met trieste beeldkwaliteit en amper sync lopende geluidstrack. Ik heb wel genoten van de film, maar ik durf er echt geen waarde oordeel aan te geven vanwege de slechte omstandigheden waaronder ik hem gezien heb

avatar van Wouter

Wouter

Zou hem graag in een fatsoenlijk versie hebben.

avatar van KSUS

KSUS

Ik heb Nederlandse ondertiteling geschreven, voor wie wil.