Nema-ye Nazdik (1990)

Iran
Documentaire / Drama

geregisseerd door Abbas Kiarostami
met Mohsen Makhmalbaf, Abolfazl Ahankhah en Mehrdad Ahankhah

Documentaire over het proces tegen een man die gearresteerd werd omdat hij zich uitgaf voor een beroemd Iraans cineast. Dit gegeven is documentair; Kiarostami volgt het proces, nadat hij er in de krant over gelezen heeft. Maar de zwendelaar ontpopt zich voor de camera tot een uitstekend acteur die door Kiarostami's film een beroemdheid wordt.

avatar van xgogax
"Close-Up has become a favourite among filmmakers - including Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Werner Herzog and Jean-Luc Godard."

Close-Up [VHS]: Abbas Kiarostami - Amazon.co.uk: Video

avatar van rokkenjager
xgogax schreef:

Volgens velen ook zijn grootste werk samen met Ta'm e guilass.

Hoogst originele film. Van genoten. Beviel me stukken beter dan The taste of cherry dat ik veel te academisch vond.

avatar van rokkenjager
Waar heb je dit gezien Olaf K?

Gedownload.

avatar van Poisonthewell
Olaf K. schreef:
Beviel me stukken beter dan The taste of cherry dat ik veel te academisch vond.

Hoewel je de metafictie die hier drie of vier lagen diep zit ook als behoorlijk academisch kunt uitleggen...

avatar van danuz
Blijf het fijne cinema vinden, die van Kiarostami. Scoort eigenlijk nooit echt hoog, maar is wel echt uniek. Zo ook Nema-ye, dat het midden houdt tussen documentaire en fictie. Kon eigenlijk vooral wel wat met de filmstijl, die erg losjes is gefilmd (maar dat zullen velen ook als enorm manco beschouwen). Daarbij is het vertelde verhaal boeiend genoeg om zo'n soort film mee te vullen en zijn enkele observaties en camerapunten toch fascinerend (dat blikje dat de weg af rolt (simpel shot, weinig inhoudt, maar het boeit me erg), die rijder achter de brommer aan op het einde (met dat kapotte geluid)).

avatar van Ataloona
Poisonthewell schreef:

Close Up is m.i. Kiarostami's meest academische film (van tot ik tot nu toe heb gezien) en ik vind hem hier ook op zijn best. De ''imposter'' acteert waanzinnig goed en de film bevat een aantal shots die echt op mijn netvliezen zijn gedrukt. Bijvoorbeeld het rollende blikje wordt op zo'n indrukwekkende manier vastgelegd dat het met stipt in mijn favoriete Kiarostami-scenes lijstje (als ik die al had) zou komen. Briljant werk dit en verhaaltechnisch qua metafictie een meesterwerk.

avatar van timmienoelie
Wat een prachtige film die op een geniale manier speelt tussen realiteit en fictie en weergeeft hoe moeilijk de zoektocht naar waarheid is. Is die er zelfs wel?
De film is natuurlijk ook een ode aan de kracht van cinema en de gevoelens die je door middel van dit prachtige medium kunt uiten. Close-Up is ook gewoon een zeer menselijk portret die je enorm doet meeleven op een niet-sentimentele manier natuurlijk. Maar uiteindelijk is de twijfel die bij mij constant aanwezig was van ''acteren ze nu of is dit echt,'' hetgeen wat me het meest intrigeerde. Dit is echt op een geniale manier uitgevoerd door Kiarostami en bezorgt je weer zeer interessante vraagstukken over de rollen die wij in ons dagelijks leven constant moeten spelen en of wij ons zelf wel soms zijn en vooral wat identiteit eigenlijk is..

Geniale film.

avatar van Spetie
Mijn eerste kennismaking met het werk van Kiarostami, en die is uiterst aangenaam verlopen, want close-up is een mooi stukje cinema.

Het is een mix van realiteit en fictie en toont ons een portret van een man, genaamd Sabzian, die veroordeeld werd, omdat hij zich uitgaf voor een belangrijke Iraanse cineast. Je kunt je ergere misdaden voorstellen om voor opgepakt te worden zou je zeggen. Dat lijkt Kiarostami ook te denken. Hij probeert dit verhaal terug te vertellen en het vanuit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken te laten zien. Het is bijna niet te zien wat nu echt is, en wat niet. Dat geeft close-up gelijk al iets heel fascinerends.

Kiarostami probeert de kijker een beeld te schetsen van het hoe en waarom van de misdaad, die eigenlijk nooit een misdaad zou zijn geweest als de Iraanse regering hier niet zo streng in was geweest. Daarnaast werkt het gebeuren ook erg goed, omdat Sabzian een charismatische persoonlijkheid is. Vooral de scène, waarbij hij aan een vrouw verteld dat hij een beroemde cineast is, laat dat erg goed zien. Ook de mate waarop zij onder de indruk is, toont al aan hoe invloedrijk bekende mensen daar blijkbaar zijn. Heel interessant om te volgen en heel goed geacteerd door Sabzian.

Close-up is een uniek stukje cinema, dat ons een interessante inkijk geeft in de Iraanse cultuur. Hij veroordeeld het gedrag van de hoofdrolspeler niet, maar toont juist zijn sympathie. De manier waarop alles gefilmd is, is dynamisch en losjes en past erg goed bij het realiteitsgedeelte dat close-up wil uitstralen. Dat er bijna niet te zien is wat fictie is en wat niet, maakt dit werkje uiteindelijk alleen maar sterker. Ik ga zeker nog meer van Kiarostami zien, dat is wel zeker.

avatar van John Milton
Eerste viewing gehad en merkte dat ik compleet iets anders had verwacht. Middenstuk sleepte ietwat en sommige scènes duurden wat al te lang (met name rechtbanksequences), al was er ook genoeg moois. Vooral het einde vond ik erg ontroerend.

Mijn tweede Kiarostami na Khane-ye doust kodjast? (1987). Deze is een stuk intellectueler en iets minder toegankelijker wellicht. Na een kijkbeurt wint die andere vooralsnog, maar ik vermoed dat dat na herziening anders zou kunnen worden. Ik heb ook een boek over Kiarostami gekocht, toch maar eens lezen.

Voor wie dat (nog) niet op de plank heeft: Criterion essay

Zoals meestal zeer de moeite waard.

avatar van HarmJanStegenga
Oké, maar eens beginnen met het oeuvre van Abbas Kiarostami. 'Nema-ye Nazdik' is de 1e film die ik zie van de beste man. Vond 't best mooi. Ik verbaasde me er vooral over hoe Kiarostami het in hemelsnaam voor elkaar krijgt om van een blikje dat van de weg afrolt zo'n mooie scene te maken. Bijzonder.

Het idee is natuurlijk heel interessant. Iemand die zich voordoet als regisseur en daar niet mee wegkomt. Nou ja, uiteindelijk wel. Maar is het nou gespeeld, of is dit de realiteit? Dit zorgt toch voor een redelijk bijzondere lading. Wel één die me nog niet van m'n stoel wist te blazen. Het einde is wel mooi.

avatar van SPT
SPT
Tegenvaller. Ik vond het inderdaad wel een bijzondere film, maar vond hem vooral heel erg saai. Het stemgeluid vond ik ook nogal monotoon, dat zal wel liggen aan het feit dat ik niet bekend ben met de Iraanse taal, maar toch een extra minpuntje.

avatar van tovenaar
Eenmalige vertoning, gerestaureerde kopie, in het nieuwe KINO in Rotterdam: IFFR KINO: Close-Up van Abbas Kiarostami | IFFR

avatar van Woland
Een verrassend moeizame zit, voor een film waar ik op de een of andere manier toch heel andere verwachtingen bij had. Kiarostami vertelt over een fraudeur die zich uitgeeft voor een bekende regisseur, gepakt wordt en berecht, en vervolgens toch een behoorlijk acteertalent blijkt te hebben. Het is schijnbaar een daadwerkelijk feitelijk gebeurd verhaal en een groot deel van de film is in een soort van documentairestijl gefilmd. En wat dan ook wel weer een leuk gegeven is, is dat de werkelijke hoofdrolspelers in de affaire niet alleen zelf in de film voorkomen als documentaire-onderwerp, maar dat zij ook eerdere gebeurtenissen naspelen voor de film. Dat geeft natuurlijk een mengsel van allerlei lagen feit, fictie en metafictie, maar dat klinkt helaas interessanter dan het daadwerkelijk was. Het is vrij traag, met voornamelijk heel veel gesprekken over de situatie die niet al te boeiend waren. Zeker het deel in de rechtbank sleepte ontzettend. Het kwam op mij vooral over als een wat academisch experiment over vorm, waarheid en film op metaniveau, en niet één die mij echt wist te boeien. Geen geweldige eerste kennismaking met Kiarostami voor mij.