Voici le Temps des Assassins (1956)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Julien Duvivier
met Jean Gabin, Danièle Delorme en Lucienne Bogaert

Een restauranthouder krijgt bezoek van een meisje dat de dochter van zijn ex-vrouw is en zegt dat haar moeder is gestorven. Ze trouwen, hoewel ze hem al spoedig bedriegt met een werkstudent. Alles blijkt een complot van de nog levende ex-vrouw die het geld van de man in handen wil krijgen.

avatar van Mac Hammer Fan
Catherine, die de dochter was van de ex-vrouw, was wel een zeer antipathiek personage.
Gelukkig zorgde een hond voor gerechtigheid.

Een goed gespeeld misdaaddrama.

avatar van Brix
Wat een verschil in waardering tussen IMDb en MM !
Even zelf checken op ARTE TV, maandag 10 okt. 20:15 uur (Duitse en Franstalige versie)
Werd aangekondigd als een meesterwerk van de Film Noir.

Geen meesterwerk misschien maar toch weer een uitstekende film van Julien Duvivier, regisseur waarvan ik reeds een 10-tal films zag, zowel vooroorlogse als na-oorlogse, en waarbij geen enkele teleurstelde.
Het is een droevig verhaal, een film noir (alhoewel het eerste halfuur dit amper verraadde), stevig opgebouwd, met romantiek maar ook met rauwe realiteit en haat en vooral het intrige dat rond de figuur van het jonge meisje, schitterend vertolkt door Danièle Delorme, wordt geschapen is knap verfilmd.
Ook Gabin is goed. Soms vind ik hem zo zelfbewust zijn rol vertolken, maar hier is hij perfect als de vijftiger (wat is hij echt als keukenchef) die zich laat bedotten tot de waarheid tot hem doordringt.
Enig minpunt in deze film, waarvan ook Duvivier meehielp aan het scenario, is de slotfaze met de hond. Dit leek me toch wel wat ongeloofwaardig en eigenlijk had deze boeiende film beter verdiend.