Ride, Vaquero! (1953)

Western

geregisseerd door John Farrow
met Robert Taylor, Ava Gardner en Anthony Quinn

Kolonist Cameron haalt zijn vrouw Cordelia naar de Zuid-Texaanse stad Brownsville. Desperado's onder leiding van de gebroeders José en Rio Esqueda willen echter voorkomen dat hun land gekoloniseerd wordt en steken Camerons ranch in de brand. Hij laat zich echter niet wegjagen. Het lukt Cameron Rio over te halen voor hem te gaan werken maar José probeert alles om zijn broer terug te winnen.

avatar van Brix
Vooral visueel heeft 'Ride Vaquero!' het e.e.a. te bieden.
Niet alleen zijn de natuuropnamen prachtig, maar een fraaier mensenpaar dan Gardner en Taylor is zelden op film vastgelegd.
Hollywood op zijn best.
En dan dat paard van Taylor nog erbij als puntje op de i.
Zelden zo'n fraai rijdier gezien (al is het wel vreemd dat het in feite twéé paarden zijn, want van het ene moment op het andere zie je een dier met witte manen en dan weer een met bruine!)

Geen slecht verhaal ook.
José (Quinn) en Rio (Taylor) zijn samen opgegroeid, nadat Rio door José's moeder werd aangenomen als haar eigen zoon.
Wanneer Rio zich losmaakt van bandietenleider José, en het rechte pad kiest breekt de hel los.
Quinn is zeer goed in zijn rol.
Taylor speelt een tragische figuur, geplaagd door zijn liefde voor de vrouw (Gardner) van een ander (Cameron/Howard keel).

Geen echt sterke western, maar toch onderhoudend genoeg.

avatar van Dogie_Hogan
Zaterdag 30 jan. a.s. op de ARD, vanaf 02.50u.

avatar van wendyvortex
Film is helaas een beetje te kort om de broedertwist goed psychologisch uit te werken.
Anderzijds misschien ook maar goed want Anthony Quinn maakt zich hier een beetje schuldig aan overacting en Robert Taylor aan underacting.
Maar anderhalf gaat wel in lekker tempo voorbij.
Geen klassieker of zo, maar best aangename tussendoor-western.

avatar van madmax1
Komt binnen met een error, is niet te repareren, jammer moet opnieuw.en moet ik hebben.
ongeveer een uurtje binnen,mooi helder kleuren klein beeld,lekkere mexicaanse sound, Taylor als einzelganger, tussen wat mexicanen, onze vriend Elan er ook weer bij,
Vroeger al eens gezien weet hoe het afloopt , mijn tipe westerns, wordt een paar dagjes wachten, maar kan gelijk waarderen , voorlopig.

avatar van madmax1
Bij een kleine opruim beurt, kwam ik deze nog tegen, en vond dit een goede western,doe er een half bij.

avatar van Dogie_Hogan
Vrij. 10 juni a.s., vanaf 00.50 uur, op de ARD.

avatar van Metalfist
It's the only place where a smile could be ugly

Vandaag weer serieus voor de examens zitten leren en er zijn maar een paar manieren waarop ik mij na zo'n vermoeiende, en wreed warme, dag kan ontspannen. Eén van die manieren is het opzetten van een film maar ik had zin in iets niet te lang dus was de keuze vrij miniem. Toch was mijn oog al snel op deze Ride, Vaquero gevallen en dat is vanwege één reden: de altijd mooie Ava Gardner. Daar kwam dan nog eens bij dat Robert Taylor en Anthony Quinn hier ook nog een rol in hadden dus was het helemaal compleet.

Ik vervloekte TCM echter want hoewel ze vaak goed en onbekendere films uitzenden, is er ook een periode geweest dat de ondertiteling verschrikkelijk was. Ofwel ontbrak ze, ofwel werd het een mengeling van Nederlands en IJslands maar die periode leek voorbij te zijn. Blijkbaar dus niet en eerlijk gezegd, ik zou de film graag nog eens met ondertiteling zien want het gebroken Engels van José is niet altijd even goed verstaanbaar. De print was ook al niet van enorm denderende kwaliteit, logisch natuurlijk gezien het jaartal, maar ik vrees dat ik wel wat gemist heb. De hoofdlijn van de twee 'broers' is me echter wel duidelijk en is dan ook het interessantste aan de film. Ik heb sowieso wel een zwak voor verhalen van twee broers die compleet tegenover elkaar komen te staan en in dat opzicht is dit erg vermakelijk. De speelduur had echter wel iets langer gemogen om het in zijn geheel te laten passen maar bon.

Naast het verhaal is de film vooral de moeite om de drie hierboven genoemde personen aan het werk te zien. Gardner ziet er nog altijd even betoverend uit maar laat ook zien dat ze weldegelijk een goed potje kan acteren. Het is natuurlijk geen enorm uitdagende rol (daarvoor moet je bij Night of the Iguana zijn) maar ze doet het gewoon erg goed. Robert Taylor mag de rol van revolverheld op zich nemen en is daar ook erg sterk in. Rustig, in zichzelf gekeerd maar dodelijk wanneer het moet zijn. Kreeg zowat een Clint Eastwood in de Sergio Leone films gevoel. Vreemd eigenlijk dat Taylor als Rio continu in het zwart rondloopt want zeker in dit soort oude films is het vaak toch de bad-guy die in het zwart rondloopt. Die eer was dus weggelegd voor Anthony Quinn. Een acteur waar ik nog niet veel ervaring mee heb, zijn rol in Le Notre Dame de Paris is de enige andere film die ik van hem heb gezien, maar net zoals daar acteert hij hier gewoon erg sterk. Sowieso een meerwaarde in dit soort rollen. Howard Keel loopt er dan maar een beetje verloren bij tussen de twee mannen maar doet het op zich nog niet zo slecht.

Zoals gezegd is Ride, Vaquero! helemaal geen slechte film (iemand trouwens een uitleg voor de titel?) maar het pakte me toch niet in zijn geheel. De cast is op zijn plaats, de beelden zijn mooi en het verhaal verloopt vrij vlot maar toch mistte ik iets. Ondertiteling? Ja, dat kan wel maar met een herziening kan er wel eens een halfje bijkomen maar voor nu toch een solide voldoende.

avatar van Brix
Metalfist schreef:

' Vaquero' is de Mexicaanse benaming voor cowboy.
Dus erg veel stelt die titel niet voor.

avatar van Metalfist
Aha! Weer eens wat bijgeleerd se Bedankt Brix!