Courage of Lassie (1946)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Fred M. Wilcox
met Elizabeth Taylor, Frank Morgan en Tom Drake

Als hij de collie Mary en haar pups uit de bossen komt halen vergeet hij een pup. Na veel avonturen belandt deze bij een meisje dat hem onder haar hoede neemt.

neo (crew)
Was dit nou die Lassie film dat het diertje voor de rechtbank moet verschijnen?

avatar van boekenutje
neo schreef:
Was dit nou die Lassie film dat het diertje voor de rechtbank moet verschijnen?

Ja, dat is deze film. Hij moest voor de rechtbank verschijnen omdat hij verschillende schapen gedood had. Maar zijn "advocaat" had achterhaald dat hij oorlogsveteraan was en dan is ie vrijgesproken.

neo (crew)
Ah! Nu moet ik mij alleen nog herinneren in welke andere films die scene voorbij kwam. Volgens mij wel een verscheidene films het stukje zien terugkeren. Imdb vermeldt alleen enkele titels die het absoluut niet zijn...

avatar van movie acteurs
Goeie ouwe Lassie klassieker.

De hond en het kindsterretje (Taylor) maakten hierdoor gelijk furore.
En dat met zo'n kinderfilmpje. Toch een aardig verhaal, mooie setting en ontroerend geacteerd.

avatar van Metalfist
De sequel die niet echt een sequel is

De Lassie reeks is een serie van films die indertijd erg populair was. Uiteindelijk zouden er een hele hoop films gemaakt worden en tenslotte ook nog een paar televisie reeksen. Ik heb vroeger wel wat van de reeks gezien maar was daar nu niet meteen zo'n enorme fan van. Het eerste deel keek ik dan ook puur vanwege de rol van Elizabeth Taylor. Wat meteen ook de reden is dat ik dit derde deel heb opgenomen van TCM.

Maar eigenlijk lijkt dit niet echt een onderdeel te zijn van de reeks? Qua continuïteit klopt het in ieder geval langs geen kanten maar bon, dat stoort op zich niet zo hard. Courage of Lassie is een film van ups en downs want zo is het begin vrij saai te noemen maar wordt het allemaal interessanter wanneer Lassie in de oorlog terecht komt. Het breekt met het mierzoete aspect van het eerste gedeelte van de film en ik kon de shellshock toevoeging best nog wel waarderen. Het is sowieso al een interessant thema maar het is volgens mij één van de weinige films waar post traumatische stress wordt vastgesteld bij een dier. Jammer genoeg moet er nadien nog een enorm patriottisch tintje toegevoegd (al valt dat best wel te begrijpen want dit is natuurlijk vlak na de oorlogsjaren gemaakt) worden met onder andere de uitspraak in de rechtbank.

Het interessantste aan heel de film blijft natuurlijk de hond zelf. De naam Lassie zelf wordt nooit gebruikt doorheen de film (enkel in de titel) maar gelukkig is het nog altijd dezelfde hond als in Lassie Come Home. Grandioos wat ze dat beest allemaal hebben aangeleerd. Net zoals in Lassie Come Home is Taylor's rol vrij miniem te noemen. Sowieso een rare zet om haar terug opnieuw in de film te steken want ze speelt een compleet ander personage dan daarvoor maar de interactie tussen haar en de hond blijft op zich wel erg leuk. Valt vooral op dat ze later als actrice enorm zou groeien maar op haar 14 jaar liet ze in ieder geval al wel zien wat ze in haar mars had. Voor de rest is dit een film die vooral steunt op de mooie landschappen (zeker in de eerste 20 minuten zie je niets anders dan een puppy die door een bos loopt) maar ook de oorlogsscènes mogen er wezen.

Ben er niet helemaal uit welke van de twee Lassie films ik tot nu toe het beste vind. Beide hebben hun voor- en nadelen maar één ding is zeker: voor een derde deel in een reeks is dit een film die het niveau van de eerste perfect benadert. De films zijn vrees ik niet helemaal voor mij weggelegd maar het is geen straf om ze te zien.