Il Est Plus Facile pour un Chameau... (2003)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Valeria Bruni Tedeschi
met Valeria Bruni Tedeschi, Chiara Mastroianni en Jean-Hugues Anglade

Federica is rijk, te rijk... Ze voelt zich daarin opgesloten en het is voor haar onmogelijk haar leven als volwassene te leven: de verwachtingen van haar minnaar, de onverwachte terugkomst van een ex, haar vader die op sterven ligt. Ze heeft maar een oplossing: vluchten in een droomwereld.

Deze onevenwichtige film is semi-autobiografisch (regisseuse) en is, denk ik, met liefde gemaakt. Maar dat maakt van dit tragikomische drama nog geen goede productie. Het verhaal (ont)roert geen moment en aan het einde weet je nauwelijks meer over de hoofdpersoon dan bij aanvang. Zij is rijk en ongelukkig en doet dingen waar je je als kijker niet in kunt verplaatsen; daarnaast maakt ze een volstrekt oninteressante indruk. Ook was mij is niet duidelijk wat de regisseuse met deze film wil: medelijden of begrip opwekken? Of op de problemen wijzen waarmee rijke mensen te kampen hebben? Het zal me ook eigenlijk worst zijn.