The Patsy (1964)

geregisseerd door Jerry Lewis
met Jerry Lewis, Ina Balin en Everett Sloane

Na de dood van een bekende komiek, wordt piccolo Staley Belt (Lewis) door een groep producers bliksemsnel opgeleid om diens plaats in te nemen. Helaas kan Stanley er niks van en de avond dat hij zich waar moet maken vordert snel.

Bevat grappige scènes waaronder die waarin Lewis 'denkt' te kunnen zingen. 3 op 10.

avatar van hannes64
Sinds Lewis zijn eigen films regisseerde, is er weinig nieuws onder de zon.
De oudjes van hem en Martin blijven de besten nog.

Mindere Lewis.

Ondanks dat het allemaal best luchtig is uitgewerkt, voelt de film niet echt zo aan. Lewis is zijn maffe zelf en krijgt genoeg tijd om zijn gekke maniertjes boven te halen, maar het plot zorgt ervoor dat het vaak toch een beetje bitter is.

Meest tekenend de scene waarin Lewis bombed op het podium. Op zich zou die scene best grappig kunnen zijn, maar het is toch vooral de gene die de artiest op dat moment zelf ervaart die overheerst. Zo zijn er wel meer momenten waar een wat zuur gevoel overheerst.

Ook de personages rondom Lewis zijn niet echt aangenaam. Balin heeft een wat lompe rol, ook de rest is zelden grappig. Enkel Lorre's opmerkingen hebben wat komisch gewicht, maar zijn screentime is toch eerder beperkt.

Jammer, want Lewis heeft bewezen, ook als regisseur, beter te kunnen dan dit.